Zoekmachine-optimalisatie (SEO)

Topposities in Google vereisen een nauwe samenwerking tussen bureau en SEO-specialist. Dit combineren wij met diepgaande kennis, een lange adem en constant een scherpe blik.

En ja, het optimaliseren van vindbaarheid draait natuurlijk ook om websitetechniek, contentoptimalisatie, linkpopulariteit en social media-optimalisatie…

Maar de drive om die nummer één-positie te willen bereiken, dat is uiteindelijk de crux. Dat je denkt dat het altijd beter kan. Kies jij daarom ook voor Searchresult?

Wij maken inzichtelijk wat de toegevoegde waarde van SEO is voor je organisatie. Uitgedrukt in bezoekers, conversies en kwaliteit.

Vanaf de eerste stap begeleiden we je intensief. Van het bepalen van KPI’s en doelstellingen tot het bedenken en uitvoeren van de strategie om die toppositie te behouden en uit te bouwen.

Pijlers voor geslaagde zoekmachine-optimalisatie

1. Kennisdeling
Allereerst geloven we in kennisdeling. Als opdrachtgevers meer weten over SEO, hebben we een diepgravendere basis en behalen we samen meer resultaat.

In het begin van een SEO-traject is het dan ook wenselijk om met de juiste stakeholders om tafel te zitten (en daarbij indien wenselijk een gerichte workshop te organiseren bijvoorbeeld). Zo gaan we voortvarend van start gaan en gaat SEO meer leven binnen de organisatie.

2. Techniek
De techniek optimaliseren is meestal de eerste stap in een SEO-traject. Google ziet een website tenslotte anders dan wij en leest in principe alleen de code.

Maar een website moet niet zozeer voor Google als wel voor de gebruikers goed in elkaar zitten. Met snelladende pagina’s, een duidelijke websitestructuur, ondubbelzinnige hoofd- en subnavigatie, geen foutmeldingen.

Het is een filosofie die Google zelf ook steeds explicieter uitdraagt: wie optimaliseert voor bezoekers, wordt vanzelf relevant.

3. Content
Content is bij SEO nog steeds van groot belang! Alleen al omdat content een cruciale bijdrage levert aan het bepalen van relevantie tussen de zoekopdracht van een gebruiker en de resultaten die de zoekvraag oplevert.

En, natuurlijk, net als bij de techniek en in het bepalen van de vorm, moet je contenttechnisch rekening houden met bepalende SEO-factoren. Maar ook hier geldt: zet je doelgroep op de eerste plaats.

Bied informatie die interessant, uniek en deelbaar is.

4. Autoriteit
Een zware wegingsfactor voor Google is ‘autoriteit’ van een website. En autoriteit bereik je niet alleen met grijze haren of een hele berg pagina’s.

In plaats van kwantiteit legt Google de focus liever op kwaliteit. Doe je ertoe volgens je peers? Tel je mee? Mag je er zijn?

Dat een contentstrategie op dit front een rol van belang speelt, spreekt bijna voor zich. Door het creëren van unieke, passende en creatieve content verover je op organische, laagdrempelige wijze uiteindelijk een stevige positie binnen je niche. En dat weet Google op waarde te schatten.

5. Conversie
Conversie-optimalisatie en SEO staan rechtstreeks met elkaar in verband. Bezoekers naar je website halen is tenslotte één, zorgen dat zij converteren naar een inschrijving, lead of sale (en daarmee je bestaansrecht bewijzen) is een tweede.

Door conversiepercentages te verbeteren, onder meer aan de hand van splittesting, conversieattributiemodeling en testen, brengen we bovendien kosten omlaag en realiseren we meer inkomsten.

Waar een beetje SEO al niet goed voor is…

6. User experience
In het verlengde van een aantal hierboven besproken punten, is het de moeite nog even in te zoomen op user experience. Vinden websitebezoekers de informatie waarnaar zij op zoek waren? En vonden ze misschien nog meer interessante informatie?

Google kijkt steeds nauwkeuriger naar het gedrag van bezoekers op je website. Mede op basis daarvan bepaalt de zoekmachine of je site wel goed voldoet aan de wensen van haar eigen gebruikers: de zoekers.

7. Social
Door het delen van relevante content, het promoten van interessante informatie, of aanbieden van shareable content, kun je met social media je autoriteit vergroten.

Wanneer de content bij veel mensen in de smaak valt, en zij op social media de interactie aangaan (delen, liken, retweeten, etc.), is dat een voor Google bijna niet te negeren signaal dat de informatie de moeite waard is.

8. SEO voor mobiel
Als je op dit moment nog geen website hebt die mobielvriendelijk is dan stel je al ruim 40% van je bezoekers teleur. Reden voor Google om alleen nog maar mobielvriendelijke websites hoog te laten ranken in de mobiele zoekresultaten.

Maar wat is nu de beste strategie voor SEO gericht op mobiel? Is een aparte website de beste oplossing? Of moet je er gewoon voor zorgen dat je website responsive is?

Mocht je eerder dit jaar nog geen actie ondernomen hebben, lees dan deze post even voor wat eerste hulp bij mobiele SEO. Of pak je mobiel en bel +31 (0)73 6811 007.

Nog even samenvatten? Waarom zoekmachine-optimalisatie?

Naast zoekmachine-adverteren is zoekmachine-optimalisatie een noodzaak om de vindbaarheid van je website optimaal te maken.

– Vindbaarheid in Google blijft een must voor het genereren van extra verkeer: je doelgroep heeft nog steeds het meeste vertrouwen in de organische zoekresultaten.

Investering met langetermijneffect: zoekmachine-optimalisatie is in het begin een eenmalige relatief wat grotere investering, gevolgd door wat continue bescheiden werkzaamheden die de autoriteit van je website alsmaar vergroten.

SEO versterkt alle andere online kanalen. Neem het conversieoptimalisatievoorbeeld uit punt 5, maar denk ook aan fanatieke sturing vanuit SEO op web analytics en attributiemodeling.

Nieuwe website? Denk aan je rankings!

Vrijwel elke organisatie komt ooit op het punt dat de website naar een nieuwe indeling migreert. Vanwege een nieuw jasje of omdat de websitestructuur inhoudelijk aan een wijziging toe is. Of omdat er op het gebied van uitstraling, gebruiksvriendelijkheid en/of conversie winst te boeken is.

Een ondergeschoven kindje bij dergelijke verhuizingen is nogal eens aandacht voor opgebouwde credits in de zoekmachines. Met als gevolg, als je niet oppast, dat de vindbaarheid in zoekmachines stevig achteruit kan gaan, tijdens, en tot lang na, redesign of websitemigratie.

Waarmee de vraag is: hoe leid je een verbouwing in goede banen? Waar moet je rekening mee houden bij een websiteredesign / -migratie? Welke werkzaamheden moet je uitvoeren? En kunnen we dat misschien illustreren aan de hand van een voorbeeld?

In dit blogartikel over migraties zetten we wat zaken voor je op een op een rij.

De essentie? Zorg dat je Searchresult tijdig aanhaakt en dat er te allen tijde een migratieplan is, waarin de risico’s en de impact in kaart zijn gebracht.

Loop je liever geen risico’s? Neem dan contact op.

Serious Searchresult

  • Begeleiding vanaf de eerste stap
  • Geen adviesbureau, maar een uitvoerbureau
  • Kennisdeling: klanten wijzer maken en samen effecten vergroten
  • Open en transparant over werkzaamheden en resultaten
  • Al meer dan 10 jaar toonaangevend (nr 1 in NL) in SEO

Weten wat we nog meer op het gebied van zoekmachine-optimalisatie voor je kunnen betekenen? Vul het contactformulier in, mail naar info@searchresult.nl of bel 073 – 6811 007!

 

Partners

Read more about our partners