Janna de Cort

Facebook schroeft organisch bereik verder terug

Nu iedereen vrede lijkt te hebben met de nieuwe gebruikersvoorwaarden van Facebook *, is het wellicht aardig om eens naar een ander aspect van Facebook te kijken: de news feed.

Minder bekend is dat ook de news feed van Facebook per 1 januari 2015 is veranderd.

In onderzoek kreeg Facebook van haar gebruikers te horen dat er namelijk te veel promotional content in de news feed is. En die feedback ging niet eens zo zeer over advertenties als wel over de promotional posts van (bedrijfs)pagina’s.

De redenen die door gebruikers worden genoemd over waarom zij de posts van pagina’s als te promotional ervaren zijn:

• Het enige doel van het bericht lijkt het verkopen van een product en/of het installeren van een app.

• Er ontbreekt context, en/of wanneer er wel context is dan is dit dezelfde context als die van advertenties.

Voorbeelden van posts die worden getypeerd als te promotional:

fb1

 

fb2

Of het wat minder kan met die Nonstop bunny puzzles svp…

Ondanks dat je wel eens anders hoort; Facebook zou Facebook niet zijn wanneer ze niet luistert naar haar gebruikers.

Vanaf 1 januari 2015 zal het organisch bereik wanneer een post wordt aangemerkt als te promotional daarom aanzienlijk gaan dalen.

Organisch bereik teruggeschroefd

Met een onbetaalde commerciële post je doelgroep bereiken wordt op deze manier steeds lastiger.

Het is alsof Facebook lijkt te zeggen: mocht je een commerciële boodschap willen uitdragen naar een groter publiek, dan moet je hiervoor betalen.

Want via Facebook advertising blijft het uiteraard wel mogelijk om een commerciële boodschap uit te dragen.

Kwaliteit

In principe geldt dat kwalitatieve content altijd wel boven komt drijven.

Zo bewees ook recent onderzoek door de Telegraaf Media Groep naar het (EdgeRank)-news-algoritme van Facebook.

Het onderzoek concludeerde dat, ondanks dat het organisch bereik naar beneden was geschroefd, dat het aantal weergaven van Telegraaf-posts per share verdubbelde.

Anders gezegd, de artikelen van de Telegraaf waren twee keer zo vaak zichtbaar in de news feed.

Reden is dat Facebook voorrang geeft aan content die veelvuldig wordt gedeeld door Facebookgebruikers zelf.

Het platfom redeneert in die gevallen dat vrienden onderling een sterkere relatie met elkaar hebben dan met Facebookpagina’s.

Logisch.

Reden tot paniek?

Niet zo lang je je Facebookposts uniek, actueel en pakkend weet te houden in ieder geval.

En als het niet lukt om je commerciële content daaraan te laten voldoen, dan biedt adverteren op Facebook nog steeds uitkomst.

Kan je organisatie daar wel wat hulp bij gebruiken?

Ook dan ben je natuurlijk van harte welkom bij Searchresult!

 

* Wat niet veel mensen weten is dat in de gebruikersvoorwaarden van november 2013 het volgende al werd vermeld:

“You give us permission to use your name, profile picture, content, and information in connection with commercial, sponsored, or related content (such as a brand you like) served or enhanced by us. This means, for example, that you permit a business or other entity to pay us to display your name and/or profile picture with your content or information, without any compensation to you. If you have selected a specific audience for your content or information, we will respect your choice when we use it.” (Bron: https://www.facebook.com/legal/terms)

Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl