Friends of Search 2019

Natuurlijk hadden we hem liefst de dag erna al gepubliceerd, maar het was zó veel info, en je moet er ook weer een heel jaar op teren… dus hebben we de tijd genomen om er echt wat van te maken.

Heel veel content (duizenden woorden), heel veel insights (honderden), heel veel tips (vele tientallen). 

Friends of Search 2019 – the highlights – here we go:


Keynote speaker – James Whittaker

A brief history of Search

Wie het verleden niet kent, heeft geen toekomst. Vanuit die gedachte nam James ons mee op een trip down memory lane. Hij schetste de volgende tijdlijn:

Google history

  • In 1994 kwamen de eerste browsers. Het duurde niet lang of het web werd groot. Er waren veel zoekmachines, maar slim waren ze niet: string matching wasn’t working.
  • In 1998 bedacht Google PageRank. Inkomende en interne links werden belangrijker. Pagina’s die dat goed hadden geregeld, verdienden het om gevonden te worden.
  • 2004 markeert de komst van machine learning. Machines leren patronen in de data te onderscheiden.
  • 2005: Advertisement, geen schoonheidsprijs. Toen alles een beetje begon te lopen, lieten we mensen betalen om op die manier toch bovenaan te staan, waardoor de relevante pagina’s dus iets lager uitkwamen.
  • 2006: Big data & cloud. Een gamechanger. De hele index staat op de cloud wat een katalysator voor machine learning is.
  • 2008: Mobile apps. Apps kunnen beter data vergaren dan een webpagina: ze weten wanneer je waar, etc. Mensen worden steeds transparanter voor techbedrijven.
  • 2011: Walled Gardens – Facebook, Google, Apple, langzaam maar zeker sluiten ze de deuren van hun ecosystemen om de toegang tot hun data exclusief voor zichzelf te houden.
  • 2014: Internet of things. Auto’s die zelfsturend zijn. Machines leren om dingen te doen, om dingen te zien. Mensen beginnen door techniek ingehaald te worden.
  • 2016: Virtual en augmented wordt mixed reality. I.p.v. mensen in de virtual world, brengen we digital assets in the real world.
  • 2018: Conversational UI: we vragen een machine hoeveel het kost om met het hele gezin naar Malaga te gaan. De machine weet al hoeveel mensen er in mijn familie zitten, waar we vandaan vliegen en wanneer we tijd hebben.

En de machine praat in volzinnen terug…


Aleyda Solis – Orainti

Hello conversational search

Of je nu zoekt naar het weer, een recept, kleding of die vakantiebestemming; bij een groot aantal zoekopdrachten wil de gebruiker visuals zien. Handig in zowel de oriëntatie als de decision-maker fase van de customer journey.

Reden voor Google om de Home-serie uit te breiden met Smart Displays, zoals de Home Hub. Vanaf volgend jaar in Nederland verkrijgbaar.

Goed om nu alvast rekening mee te houden bij het optimaliseren van je content voor Google Home.

Hoe kun je ondertussen conversational zoekopdrachten achterhalen die aansluiten op jouw content?

Anders dan zoekmachines waar gezocht wordt op keywords, worden bij voice search vaak volledige vragen gesteld. Er zijn meerdere manieren om te achterhalen wat deze zinnen zijn:

1. Check de geschiedenis van de personal assistant om patronen te achterhalen. De meeste zoekopdrachten zijn informatiegericht en starten met de 6 w’s en de h (wie, wat, waar, waarom, welke, wanneer en hoe).

2. Ga in Google Search Console na welke vraaggerelateerde zoekopdrachten worden gedaan. Bekijk hiervoor welke zoekopdrachten beginnen met hoe, wat, waar, waarom, etc.

Onderzoek hetzelfde bij concurrenten met behulp van tools, zoals Ahrefs of Searchmetrics.

3. Kijk ook naar de gerelateerde zoekopdrachten die onder in de zoekresultaten van Google staan. Doe vervolgens voor deze zoekopdrachten ook een zoekwoordenonderzoek gericht op vraaggerelateerde termen.

Hoe optimaliseer je vervolgens voor conversational zoekopdrachten?

1. Voorzie de pagina’s van featured snippets. Deze worden namelijk ook gebruikt door de assistants. Op dit moment komt 40,7% van alle voiceresultaten uit featured snippets.

2. Gebruik speakable structured data om “speech friendly” content te specificeren. Ook als je geen grote nieuwssite bent kun je “speech ready” content maken. Why not.

3. Bekijk welke zoekopdrachten waar je je op wil focussen in de zoekmachine al een featured snippet hebben. Kijk ook in de zoekresultaten van de Google Assistent of ze daarin voorkomen.

Hoe je aanwezigheid verder versterken?

Gebruik Google Actions. Met Google Actions bied je jouw gebruiker een fijne conversational ervaring. Bekijk de bestaande Actions in jouw sector en bouw je eigen Action.

Kortom

Optimaliseren voor de nieuwe conversational search journeys is goed te doen. Begin er op tijd mee, de concurrentie is nu nog niet zo groot, dan pak je zo een voorsprong op de rest.


Brendan Almack & Alan Coleman – Wolfgang Digital

Multichannelconversieoptimalisatie

Brendan Almack (Client Director) & Alan Coleman (Digital Marketing Expert) zijn twee Wolfgangers, zoals ze zichzelf noemen, en geven bij Friends of Search een presentatie over stimulerende conversietactieken ‘waarvan Google niet wil dat je ze weet’.

Goeie teaser, vandaar dat we een kijkje nemen. In de presentatie gaat het over metrics die conversieverhogend zijn. Eens kijken of ze ons ook kunnen converteren tot fan.

#Case-study 1: Conversieratio’s stimuleren met Facebook

Wat Alan vertelt, is dat het belangrijk is om multichannel te kijken. De audiences die je op het ene platform hebt, kun je weer gebruiken en verrijken in een ander kanaal.

Een interessante ontdekking van de heren is dat ze conversieratio’s op social hebben vergeleken met de benchmarks die Google aandraagt. Facebook blijkt dan een stuk beter uit de verf te komen dan Google suggereert.

Daarbij hebben ze onderzocht hoe converterend de bezoekers zijn wanneer ze een like, lol, wow, sad, love of angry geven. Uit hun onderzoek blijkt dat de mensen die voor love of sad gaan, een hoger conversiepercentage hebben dan mensen die een andere like geven.

Het is mogelijk van deze mensen een audience te maken, die weer te delen met andere kanalen en ka-ching! De kans op conversies is hoger.

Makkelijk geld verdienen, man man man, easy zeg, papierhier en alles

Facebook is belangrijker dan je denkt…

Nog een voorbeeldje bij Facebook? Neem het conversiepercentage van andere dingen dan likes. Een share, een comment. Elk onderdeel heeft andere conversiepercentages, waarvan de “comment” het hoogste conversieratio heeft.

Audience, delen, ka-ching.

#Case-study 2: inzicht van Wolfgang

Wolfgang heeft bij een klant alle denkbare metrics tegenover revenue gezet. Zo ontdekten ze dat de metric “average sessions per user” de meeste revenue/conversies opbracht.

Hierdoor wisten ze dat ze deze mensen in een audience moesten zetten en daar op moesten retargeten. Ja, je begint de rode draad te zien, en dat dus ook op andere kanalen.

Kiek

Attrack the user back.

#Case-study 3: een andere Multichannel-aanpak

Tesco vertelde dat het bedrijf 10.000 kalkoenen wilde verkopen met kerst. Wolfgang heeft onderzoek gedaan naar contentkansen, onder meer door te zoeken naar ‘how-to’-gerelateerde zoekopdrachten.

Daarop vond contentcreatie plaats. En deze content hebben ze gedeeld op Facebook, maar ook op Pinterest. Vervolgens hebben ze Facebook-advertenties ingezet en in Google Ads op paid search geadverteerd.

Het inzicht: hoe meer touchpoints, hoe groter de kans is dat de doelgroep converteert. De multichannel-thuiskoks waren 9x ‘more likely to convert’ dan degenen die de kalkoenen maar op één kanaal zagen.

Lekkere cijfers wel. Ze zijn daarmee ook in onze zie-ons-maar-eens-te-converteren-missie geslaagd: ♥


Barry Adams – Polemic Digital

Technische SEO: the basics

Volgens Barry Adams bestaan zoekmachines uit een crawler, een indexer en een ranker. De drie pijlers binnen SEO zijn technologie, relevantie en autoriteit. Als hij dit dan bij elkaar zet, is de relatie als volgt:

Technologie -> crawler
Relevantie -> indexer
Autoriteit -> rankings van zoekopdrachten

1. Wat omvat techniek zoal volgens Barry?

  • Crawloptimalisatie
  • Websitesnelheid
  • Mobiel SEO
  • Javascript
  • International SEO

2. Wat verstaan we onder / kunnen we met / hoe optimaliseren we relevantie?

  • Keywordfocus
  • Sitestructuur
  • Paginastructuur
  • Contentkwaliteit
  • Structured data
  • Toegankelijkheid

3. Wat zijn de aandachtspunten met betrekking tot autoriteit?

  • Link building
  • Interne links
  • Social signalen

In de categorie tips: tools die je kunnen helpen bij technical SEO zijn DeepCrawl, Google Search Console, GTmetrix en nog veel meer.

Technical SEO – problemen en oplossingen

Structured data & rich snippets

Structured data helpt de zoekmachines de content op je pagina beter te begrijpen. Bekijk welke soorten structured data van toepassing kunnen zijn voor jouw website en implementeer die.

Tools die kunnen helpen bij de implementatie hiervan zijn Google Structured Data Testing Tool en Google Search Console.

Alvast een tip: Schema.org-markering plaats je in de head-sectie van de website. Let er bij de implementatie op dat er geen Javascript boven deze markering in de head-sectie van je website staat.

Dan haakt Google namelijk af.

Hreflang

Voor de hreflang-tag geldt hetzelfde: zorg ervoor dat er geen Javascript boven deze tags staat in de head-sectie van de website.

De indexer van Google werkt namelijk in twee stappen. Als eerste wordt de HTML uitgelezen. Vervolgens wordt de pagina gerenderd. Tijdens het renderen voorkomt de Javascript dat de hreflang-tags worden uitgelezen.

Vandaar.

Laadsnelheid

Laadsnelheid is ontzettend belangrijk. Een snellere website zorgt ervoor dat er meer pagina’s worden gecrawld door Google in dezelfde hoeveelheid tijd.

Er zijn talloze mogelijkheden om je website sneller te maken. Wat een grote invloed heeft op laadsnelheid is wederom Javascript. Barry Adams benadrukt nogmaals dat Javascript evil is.

Redirects

Een handige hulpmiddel om redirects binnen een website te checken is de Google Chrome extensie Ayima Redirect Path.

Voorheen zat er een dempingfactor van 0,85 op een redirect. Als een URL werd geredirect naar een nieuwe URL dan werd de linkwaarde vermenigvuldigd met 0,85. Een redirect resulteerde dus in een lagere linkwaarde van een pagina.

In 2016 bevestigde Google dat deze dempingfactor er niet meer is. Alle redirects geven 100% van de linkwaarde door. Echter gelooft Barry Adams dit niet. Hij vermoedt dat redirects linkwaarde verliezen.

Hij is van mening dat het verminderen van redirects verstandig is en dat dat het verkeer naar de website verbetert. Okay, eens.

He Barry

Key takeaways?

Voor beginnende SEO’ers was het een interessante sessie. De moraal van het verhaal: de oorzaak van een technisch probleem is niet altijd even duidelijk. Een onderzoek naar de oplossing helpt je wel begrijpen hoe het web en de zoekmachines werken.

Als afsluiter benadrukt Barry nog één keer dat Javascript evil is. En dan is het uit.


Kirsty Hulse – Manyminds

Creatief met Kirsty

Tegenwoordig is het niet zo eenvoudig om hoge posities in search te krijgen. Hoe val je nog op, hoe stimuleer je verwijzingsverkeer en hoe krijg je nog wat backlinks?

Volgens Kirsty Hulse moeten we data en creativiteit gebruiken om voorop te lopen. We moeten niet alleen algoritmisch actief zijn. Bedrijven moeten brand stories vertellen. Op die manier ben je ook actief in de hele customer journey.

Maar daar is wel een creatieve mindset voor nodig.

Kirsty heeft onderzoek gedaan welke content veel backlinks ontvangt. De resultaten uit het onderzoek zijn onder meer:

  • De content die de meeste backlinks krijgt, is hoogstwaarschijnlijk niet gecreëerd door SEO’s. Dit kan ze echter niet met zekerheid zeggen.
  • Product guides krijgen de meeste backlinks. Dat is content gericht op bijvoorbeeld 10 cadeaus voor moederdag, 20 kerstcadeaus voor mannen, etc.
  • Content met interviews ontvangt de meeste high quality backlinks.

Verder valt het Kirsty op dat mensen in de regel de business of het merk interessant vinden, de producten an sich niet / minder, omdat die vaak inwisselbaar zijn.

Meer advies

Interactieve content werkt, maar er moet wel een goed idee achter zitten. Hetzelfde geldt voor link earning campagnes. Het verhaal erachter moet waardevol zijn.

Nog een type content dat vaak aanslaat zijn emotionele, menselijke verhalen. Dat komt namelijk geloofwaardig over.

Goed verhaal

Investeer tijd en geld in creatieve ideeën. Vertel brand stories, omdat ze interessant en nieuwswaardig zijn. Door creatief te zijn maak je eenvoudig de hele customer journey-cirkel met alle bijbehorende touchpoints rond.


Melanie Deziel – Storyfuel

Maak het waarachtig

In lijn met de talk van Kirsty Hulse onderstreept ook Melanie Deziel dat een product zichzelf verkoopt als er echt een goed verhaal achter zit.

Een verhaal an sich, een metric of een statistiek geeft je een idee. Maar je hebt er nog steeds geen beeld of gevoel bij. Dus: Show – tell. Of zorg in ieder geval dat je tot de verbeelding spreekt.

Aan de hand van een voorbeeld?

Vrouwen belanden in Amerika vaker in de gevangenis dan mannen. Dat feit op zich raakt niet echt. Totdat Melanie het persoonlijke verhaal vertelt van een vrouw die in de gevangenis terechtkwam, dan kun je het ineens veel beter inbeelden.

Fijne tip voor je volgende contentcreaties, om mensen sneller een gevoel te laten krijgen bij jouw product of verhaal. Maak het beeldend, invoelbaar, waarachtig.

Ezelsbruggetje: TRUTH. Compleet met checklist met tips en aandachtspunten om je content beter te maken.

Teach content

  • Deep dive. Doe onderzoek over een onderwerp. Interview mensen, vind feiten, en maak een topverhaal. Het liefste met infographics en afbeeldingen.
  • DIY & how to. Ken je die filmpjes op Facebook/Youtube, bijvoorbeeld van eten dat wordt gemaakt? Dat dus.
  • Profiles & features.
  • Behind the scenes & history.

Reputable content

  • Academic sources. Haal je informatie uit academische bronnen voor een sterk onderbouwd (dus geloofwaardig) verhaal.
  • Research & studies. Doe zelf ook onderzoek naar bepaalde onderwerpen, zodat je content niet uit aannames bestaat.
  • Maak ook gebruik van third-party data.
  • Check influencers.
  • Hou het divers.

Unique content

  • First or only. Unieke content is belangrijk: ben jij de enige die erover schrijft? Zoek naar onderwerpen waar nog niet over geschreven is.
  • Best, most, longest, biggest. Schrijf content over “de beste”, “de langste”, de “grootste”, omdat het tot de verbeelding spreekt.
  • Different or surprising. Maak content die verrast, content die mensen niet verwachten.
  • Journeys & perspectives. Schrijf vanuit iemands perspectief, en neem hem zo mee in het verhaal.
  • Denk ook in unique formats.

Tension content

  • Questions. Zoek op waar mensen naar zoeken. Gebruik bijvoorbeeld answerthepublic.com.
  • Risks & struggles. Kom erachter waar jouw publiek mee worstelt en probeer dit publiek te helpen.
  • Debates & sides. Start een debat over jouw merk. Bijvoorbeeld koffie: je hebt een ene kant die houdt van cupjes, en de andere kant die houdt van oploskoffie. Wat zijn de voordelen van beide? Bied een podium.
  • Milestones & achievements. Laat zien wat jij als merk al hebt bereikt. Wat zijn bijzondere dagen voor je?

Human connection content

  • Mensen connecten met mensen. Geef je content een gezicht en zorg dat de ontvangers zich kunnen verplaatsen in de ander.
  • En zo zijn er tot besluit nog een aantal voorbeelden die Melanie geeft. Pagina’s die menselijke beelden laat zien (interactief het liefste nog) zorgt voor een betere scroll rate, etc.

Bottom line: communiceer in aansprekende beelden, maak het tastbaar, laat het zien. Dan ziet het grote publiek als het een beetje meezit jou straks ook zitten.


Wouter Kiel – Travix

13 proven SEO tactics

Als de concurrentie ergens zwaar is, dan is het wel in de vluchtsector. Des te waardevoller dat Wouter Kiel van Travix (Vliegwinkel / BudgetAir) zijn ervaringen hier deelt.

We vliegen er bulletgewijs doorheen:

1. Adding content to homepage

Tekst toevoegen aan de homepagina – resultaat: van positie 6 naar positie 3.

2. Featured Snippets

Blijken belangrijk. Tip: verwerk ook interne links binnen een pagina.

3. AMP

Cheaptickets sneller gemaakt door AMP te gebruiken: let op: + 23%!

4. Prices in title

CTR stijging van: +9%

5. Hreflang

Betere landentargeting om de zoekmachines de relevantie van de content voor specifieke doelgroepen beter te laten begrijpen.

6. H1 elementen

Het toevoegen van extra H1 elementen op de pagina heeft geen resultaat opgeleverd in vergelijking met een pagina met slechts 1 element.

7. Table snippets

Goed voor een extra snippet onder normale zoekresultaat.

8. Price in snippet

Lekker duidelijk.

9. Ego baiting

Travix blogde over de leukste travelbloggers. Daardoor linkten die op hun beurt ook weer naar Travix.

10. Autoriteit

Authority content gericht op drukte op Schiphol, met tips voor op de drukste dagen op Schiphol. Levert acht extra linkende domeinen op.

11. Content Pruning

Samenvoegen en structureren van content: +16% traffic!

12. Lokale content

Lokaal gerichte content voor verschillende landen of locatiepagina’s blijk perfect doeltreffend.

13. Micro influencing

Metatitel aangepast van enkele vliegtuigmaatschappijen naar ‘alle vliegtuigmaatschappijen’. Daarmee in korte tijd een nummer 1-positie bereikt.

 


Bas Jansen – Google

Laat je mobiele gebruikers niet zitten

Bas had vroeger twee type docenten. Zij die de nieuwste technologieën zoals interactieve schermen inzetten, en andere docenten die het nog deden met een whiteboard en pen.

Waarmee hij wil aangeven: dat waar de technologie er al wel was, hij nog lang niet altijd werd gebruikt. Een leuke brug naar zijn verhaal van vandaag.

Te beginnen met een opdracht. Iedereen staan. En gaan zitten als je een vraag ontkennend moet beantwoorden.

  • Is de meerderheid van je traffic een mobiele gebruiker?
    Ja, want maar 2% gaat zitten.
  • Wie maken er gebruik van A/B-testen?
    Het merendeel, want maar 15% van de overige aanwezigen gaat zitten.
  • Wie richten hun A/B-testen op mobiele gebruikers?
    Auw! Maar 3 mensen blijven staan…

Het illustreert treffend dat de meeste mensen eigenlijk verkeerd bezig zijn. De technologie is er, maar het wordt nog niet (op de juiste manier) gebruikt.

Dat kan beter. Bas zoomt daarbij in op twee onderwerpen.

CRO

Vind zwakke plekken in je PPC-funnel. Bijv. als je ziet in PPC dat je bij ‘Cart Abandonent’ een daling van 53% hebt, dan weet je dat daar een probleem is. Waarom hebben mensen hun spullen in hun mandje gedaan, maar de order niet afgemaakt?

Prima vraag voor A/B-tests.

Ander voorbeeld. 41% van de smartphones in Nederland zijn in de afgelopen 18 maanden geleden gekocht. Grote kans dus dat je uitingen nog niet optimaal zijn voor de allernieuwste smartphones met groter scherm.

Weet je zeker dat je teksten en belangrijke elementen op je pagina goed te zien zijn? Op elk scherm? Test & find out.

Snelheid

“Een vertraging van 1 seconde kan je conversies verlagen met 20%”. Ouch! Gelukkig kun je met PPC goed zien of je pagina’s optimaal zijn voor laadsnelheid. In de user interface van je biedingen kun je bij ‘landing pages’ filteren op mobile speed score.

Heb je pagina’s die onderpresteren? Dan zijn dat de pagina’s waar je het eerste naar moet kijken.

In aanvulling is Google Page Speed Insights overigens ook nog een aardige tool.

Okay, hoe zorg je ervoor dat pagina’s nog sneller laden? Binnen 0.3 seconde bijvoorbeeld? Met AMP. Tegenwoordig is AMP niet alleen meer voor nieuwssites en blogs interessant, maar net zo goed voor ecommerce.

Websites van naam, die het echt van online moeten hebben, zoals een Airbnb, maken er al gebruik van. En AMP-pagina’s zijn ook geschikt voor PPC. Dus over snelheid gesproken: waar wacht je nog op?!

Tip neem ook eens een kijkje op:

cromaturitytest.nl
winonmobile.withgoogle.com


Martin Split – Google

Let’s make sites better

Developers pay attention: SEOs are your friends! Wanneer je als developer weer eens een SEO’er op je dak krijgt, bijvoorbeeld over iets rondom Js, weet dan dat het niet is om je het leven moeilijk te maken.

Integendeel zelfs: we willen ervoor zorgen dat alle moeite die je doet niet voor niks is!

Iets wat we als SEO-specialisten maar al te vaak meemaken is dat developers aangeven: maar Google kan Js gewoon renderen, dus er is toch niks aan te hand? Ja en nee. Zo bleek ook maar eens uit de presentatie van Martin Split (Google).

Om zijn punt te begrijpen is een korte introductie van hoe Google crawlt relevant.

Hoe werkt Googlebot?

Wanneer Google je website crawlt, volgen verschillende processen:

  • Crawlen
  • Processen
  • Renderen
  • Indexeren

Zoals je ziet vindt het renderen van Js in een andere stap plaats dan het crawlen. Het renderen van de content wordt soms in een wachtrij gezet tot een later moment wanneer Google daar weer resources beschikbaar voor heeft.

En dat kan soms zelfs wel tot een week duren (terwijl, ‘query deserves freshness’, dus daar ga je met actuele content…).

Keep crawling crawlin

Visuele weergave van het crawl-, render- en indexatieproces

Bovendien: Googlebot is niet de enige user-agent die je website bezoekt. Denk aan Bing, Google Advertising bot, etc. Deze user-agents renderen geen Js.

What to do?

Google heeft afgelopen mei op Google I/O een nieuwe manier gepresenteerd waarop je ervoor zorgt dat wanneer een user-agent langskomt die of geen Js rendert, of eentje die er veel moeite voor moet doen, dat die tóch een HTML-snapshot van de pagina krijgt geserveerd.

Dit heet Dynamic rendering. Maak je veel gebruik van Js of heb je een SPA is dit zeker het lezen waard!

Gebruik daarnaast de juiste link markup

Maak je gebruik van Js? Zorg dan dat de links ook beschikbaar zijn als de content nog niet gerenderd is. Een veelgemaakte fout is de manier waarop links worden aangeboden.

En realiseer je: Crawlers don’t click on links!

The only way is link markup

<- Voorbeelden goed opgemaakte en slecht opgemaakte links

Optimaliseer wanneer je JS gebruikt

Conclusie, dear developer, je hebt gelijk. Het gebruik van JS is niet per se slecht. Maar de manier waarop kan dat wel zijn. So, keep it simple, zorg dat je pre-rendert en gebruik de juiste linkopmaak.

En als laatste tip: zorg dat je de mogelijkheden kent van het framework dat je gebruikt. Zo kun je in een React SPA door middel van React Helmet bijvoorbeeld meta’s meegeven aan een pagina. Om slechts één voorbeeld te noemen – er zijn er nog legio.

JS talks & BS walks

SEO-optimalisaties binnen JS-frameworks

Laatste tip! In de komende weken komen er nieuwe video’s aan rondom SEO en JS. Kijk in de tussentijd vooral nog even deze van afgelopen mei: https://www.youtube.com/watch?v=PFwUbgvpdaQ


Will Critchlow – Distilled

SEO + CRO testing: When ‘what’s good for users’ isn’t good for Google

Will Critchlow van Distilled vertelde ons dat het voor SEO’ers, ongeacht de ervaring, vaak lastig is om exact aan te geven wat het te verwachten effect van een bepaalde optimalisatie is.

Is dat zo? Let’s find out!

Will heeft verschillende SEO-tests uitgevoerd voor diverse websites in verschillende branches. Hij verwijderde bijvoorbeeld de ‘SEO-tekst’ onder aan een e-commercepagina. Tadaaaa, z’n rankings schoten omhoog.

Gaaf, dan gaan we dat ook voor andere klanten doen?

Helaas had het verwijderen van de content onder aan een andere e-commercepagina daar een averechts effect: de rankings kelderden vrij rap en de content moest snel teruggeplaatst worden.

Ook heeft Will een test uitgevoerd waarbij hij metatitels heeft aangepast naar longitudinale zoektermen met hoge volumes in de hoop op een betere ranking. Voor de ene organisatie heeft dit goed gewerkt, maar voor de ander had het weer een averechts effect.

Conclusie: learnings voor de ene klant kunnen we dus niet generaliseren naar andere klanten. Je ontkomt er niet om alles altijd goed te blijven testen, als je niet met een mond vol tanden wil staan bij die opdrachtgever straks.

En alles goed testen betekent verder dat je breder moet kijken dan alleen SEO. Kijk bijvoorbeeld ook naar CRO. En beter nog de relatie tussen SEO en CRO en aanverwante optimalisatiekansen in de gehele funnel.

CRO SEO ENZO

Door zowel te focussen op traffic (SEO / upper funnel) als conversies (CRO / bottom funnel) ontstaat er veel beter zicht op wat het (te verwachten) effect van je inspanningen is. En dat praat voortaan een stuk makkelijker.


Het zit erop! Met een schat aan informatie om te absorberen, klanten om te verwelkomen en sprekers om te bevragen was het zonder meer een geslaagde dag.

Hoewel het vooral een bevestigende en misschien niet zo zeer vernieuwende editie was, hebben we onwijs genoten van Friends of Search en kijken we nu alweer met volle teugen uit naar volgend jaar.

Tot 6 februari 2020 vrienden!

Kelly Karhof

SEO Specialist & Content Specialist

k.karhof@searchresult.nl