Google Analytics rapportage: actieve gebruikers

Sinds een paar dagen heb ik een nieuwe rapportage in Google Analytics onder Doelgroep. Het rapport heet ‘Actieve gebruikers’, is momenteel in beta en is maar in een beperkt aantal accounts zichtbaar.

Maar wat is het?

Er is nog helemaal geen documentatie te vinden van Google over deze rapportage, dus we zijn zelf op onderzoek uitgegaan.

Zoals je in onderstaande afbeelding ziet, is het een grafiek op dagniveau. Daarboven zijn 4 checkboxen waarmee je extra data toe kunt voegen aan de grafiek. Je hebt de volgende checkboxen:

  • Actieve gebruikers op dag 1
  • Gebruikers die zeven dagen actief zijn
  • Gebruikers die veertien dagen actief zijn
  • Gebruikers die dertig dagen actief zijn

actieve gebruikers

 

De omschrijving die getoond wordt bij hoveren:

“The number of unique users who had at least one session within a 7 day period. The 7 day period includes the last day in your active date range.”

Dit wil zeggen dat we een grafiek hebben met running totals. Oftewel, elke dag in de grafiek is een opsomming van het aantal gebruikers van de dagen ervoor.

Selecteer ik ‘Gebruikers die zeven dagen actief zijn’ en kijk ik naar 21 mei, dan toont 21 mei het totaal aantal gebruikers (dus niet sessies) op mijn site op 21 mei inclusief de 6 dagen ervoor.

Waarom is ‘Active users’ handig?

Deze rapportage biedt geen nieuwe informatie, maar toont het anders. Het rapport kan erg nuttig zijn om te zien of je voldoende nieuwe gebruikers naar je site trekt en vooral wat de trend daarin is.

Dat kon je natuurlijk al zien door gebruikers te selecteren in de grafiek Doelgroep » Overzicht, maar daar ben je beperkt tot de vergelijkingsperiode. Je kunt maar vergelijken met 1 periode.

De nieuwe rapportage biedt vooralsnog geen mogelijkheden om aanvullende informatie te tonen, maar je kunt natuurlijk wel segmenten gebruiken waarmee je bijvoorbeeld alle actieve gebruikers ziet die een ingesteld doel behaald hebben.

Tot zover. Benieuwd of je de  ‘Actieve gebruikers’-rapportage ook al ziet in Google Analytics – en wat je ermee gaat doen!

Michel Vennema

m.vennema@searchresult.nl