Geslaagde tweede Friends of Search!

Donderdag 19 februari vond de tweede editie van Friends of Search plaats. Hét nationale congres over wereldwijde SEO- en SEA-ontwikkelingen.

Zo’n 300 online marketeers kwamen in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam bijeen om naar inspirerende visies en ervaringen te luisteren van internationale sprekers.

Het congres, voortgekomen uit een samenwerking tussen DDMA en IAB, werd voorgezeten door internetmarketeer Bas van den Beld (State of Digital).

B-OAEyOCQAEHJtK

Be proactive, not reactive!

Mike King van iPullRank uit New York beet ‘t spits af. Gedurende een half uur enthousiasmeerde hij de zaal met zijn humoristische manier van vertellen over hoe je de concurrentie steeds een stap voor kunt blijven.

De rode draad van zijn verhaal was: “be proactive, not reactive”.

Je hoeft je als SEO’er geen zorgen te maken over panda’s en pinguïns, maar je moet ervoor zorgen dat je het gedrag van jouw bezoekers begrijpt.

Daarnaast haalde hij een uitspraak van Cindy Krum aan: “it’s not on desktop – it’s on mobile”, waarmee hij doelde op het verschuiven van focus. Die ligt niet meer bij de desktopsite, maar bij het structureren van applicaties en data, onder meer met Javascript en Schema.org.

King sloot zijn verhaal af met zijn antwoord op de vraag of Apple een concurrent gaat worden voor search. Met een brede, aanstekelijke lach zei hij: “you saw what happened with maps…”, en stapte het podium af.

The consumer is in control

James van Thiel (Google) nam het stokje over. Hij vertelde over de trends binnen search en online advertising en ging daarbij vooral in op de bezoeker.

Zijn quote “the consumer is in control” onderbouwde hij aan de hand van drie consumenteneisen: ‘personal’, ‘seamless’ en ‘convenience’.

Met personal doelde hij op het feit dat communicatie persoonlijk moet zijn. Tijd is waardevol, waardoor het belangrijk is dat je informatie aanbiedt op de juiste tijd en het juiste moment.

Seamless wil zeggen dat de consument transparantie en interactie wil als sleutel tot het creëren van een onuitwisbare herinnering.

Convenience heeft betrekking op het gebruikersgemak van de consument. Hoe beter de service, hoe beter de ervaring, hoe groter de kans op loyaliteit.

Ten slotte wees van Thiel zijn publiek op het feit dat mobiel het meest persoonlijke apparaat is dat we hebben, dus dat het belangrijk is om hier direct op in te spelen.

Today is the future

Na deze keynotes was het de beurt aan o.a. Richard Baxter van Builtvisible, Cindy Krum van MobileMoxie, Marcus Tober van Searchmetrics en Hannah Smith van Distilled.

Toonaangevende marketingbedrijven en sprekers die weten te inspireren.

Zo vertelde Baxter dat je nieuwsgierig moet zijn om tot nieuwe inzichten te komen en dat het om kleine verbeteringen gaat die het eindresultaat zichtbaar verbeteren.

Tober had het over de toekomst, hoewel hij riep “today is the future, the future is now”!

Waar SEO tien jaar geleden nog om tactiek draaide, gaat het volgens hem nu juist om content en strategie. Google ziet heus wel wat belangrijk is. Ian Lurie van het Amerikaanse Portent benadrukte daarbij wel dat je een strategie niet zomaar schrijft, maar dat het een manier van benaderen is.

Common f***ing sense

De laatste spreker van FOS 2015 was Marianne Sweeny, Luries collega bij Portent. Een kritische, zeer wijze vrouw die niet op dit congres had mogen ontbreken.

Zij haakte in op de user experience waar ook van Thiel het eerder op de dag over had. De belangrijkste tip die ze haar publiek meegaf is dat het allemaal om de gebruiker draait en niet om Google.

“Google makes mistakes. Google is not your friend, they just want to make money. Work together and fight back!”

Een voorbeeld hiervan is de title-tag. Hoewel deze niet bepalend is voor je vindbaarheid, heeft deze wel invloed op de user experience. Vandaar dat het toch belangrijk is om hier voldoende aandacht aan te besteden.

Tot slot ging het over social. Zet social in als een zoekhulpmiddel en zorg ervoor dat consumenten een reden hebben om jouw content te delen (bijvoorbeeld omdat ze er iets voor terugkrijgen of omdat ze er slimmer door lijken).

Samenvattend stelde Barry Adams, en daar werd de dag mee afgesloten, dat de beste SEO-tool toch wel ‘common f***ing sense’ is.

Al met al een hele drukke, inspiratievolle tweede editie van Friends of Search. Volgend jaar zijn we er zeker weer bij, hoewel ik hoop dat de planning dan wat minder strak is en er wellicht op een creatievere manier invulling wordt gegeven aan verschillende sessies.

Ben jij er dan ook bij?!

Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl