Gestroomlijnde integratie DoubleClick en Adobe Analytics

Als je denkt dat het makkelijker kan…
…dan kan het vaak ook makkelijker

Graag deel ik een reeks tips ‘n tricks over onderwerpen waarvan ik denk: “Kan dat niet makkelijker?” Vaak is het namelijk zo, als je denkt dat een bepaald proces makkelijker kan, dat dat dan vaak ook zo is.

Neem de integratie van DoubleClick campagne-informatie met Adobe Analytics reports

Context

Door het toevoegen van campagneparameters aan de te verspreiden URL, is het mogelijk om te achterhalen via welke campagne een bezoeker naar de website is geleid. Met Adobe Analytics (a.k.a. SiteCatalyst, Omniture) kun je een enkele parameter (unieke ID, of ‘sleutel’) gebruiken om meerdere classificaties naar de rapporten te sturen.

Voorbeeld

www.searchresult.nl/?campagne=123456789

Key
Channel
Source Campaign name
Remarketing Locale
123456789 Paid search Google Summersale yes Netherlands
564789123 Email Newsletter Summersale no Netherlands

In bovenstaand voorbeeld gebruiken we unieke sleutels om de campagne-URLs te herleiden naar een kanaal, bron, campagne of locatie.

Adobe Analytics geeft de mogelijkheid om op die wijze een verscheidenheid aan dynamische velden toe te voegen aan één unieke hyperlink. Met volop mogelijkheden voor analyses en inzichten, maar ook nog de nodige uitdagingen.

Uitdaging

Een veelheid aan verschillende velden, voor allerlei segmenten, drill downs en analyses. Dat is hartstikke leuk voor webanalisten, zoals ik. Voor collega’s die zich bezighouden met het beheren en optimaliseren van de campagnes daarentegen…

…Hoe dynamischer de classificatievelden, hoe lastiger het is om het proces te automatiseren en dummy proof te maken.

Ga maar na, voor campagnemanagement in DoubleClick zag het proces er als volgt uit:

  1. Campagne- en zoekwoordenbeheer in DoubleClick
  2. DoubleClick-gegevens exporteren naar Excel om classificatievelden toe te voegen
  3. Excel-bestand uploaden als CSV via SAINT portal om unieke sleutel aan te vragen
  4. Bestand retour via e-mail met daarin de unieke sleutel
  5. Aangepast Excel-bestand uploaden in DoubleClick om de unieke sleutel toe te voegen aan de hyperlinks van de advertentieteksten

Oplossing

Dat kan makkelijker! En inderdaad, we hebben het getest, en het blijkt dat het unieke zoekwoord-ID in DoubleClick uniek genoeg is om te gebruiken als sleutel.

Hiermee kunnen we stap 3 al overslaan.

Bovendien kunnen we een custom-template in DoubleClick gebruiken om alle classificatievelden, die nodig zijn voor de Adobe Analytics reports, op te nemen. Stap 2 is nu ook overbodig geworden!

Vervolgens is er een FTP-verbinding mogelijk tussen DoubleClick en Adobe Analytics, zodat een handmatige SAINT-upload niet meer nodig is. De stappen 4 en 5 komen nu ook te vervallen.

DoubleClick en Adobe

Dat schiet lekker op!

Veel plezier met deze efficiënte, geautomatiseerde en dummy proof-methode om de campagnegegevens uit DoubleClick te koppelen aan de webstatistieken in Adobe Analytics!

Smaakt naar meer, of hulp nodig – bijvoorbeeld omdat je denkt dat het makkelijker kan? Laat maar weten – ons (premium!) analistenteam staat voor je klaar.

 

Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl