Betalen voor Google Analytics? Het was een schok bij de lancering van de voorloper van Analytics 360, Google Analytics Premium. Zou de gratis versie verdwijnen? Daar bleek geen gelukkig geen sprake van.

 

Google blijft investeren in nieuwe opties voor de gratis versie van Google Analytics.

 

Met Google Analytics 360 gaat Google simpelweg een stapje verder. Wat interessant is voor (grotere) partijen en organisaties die de volgende stap willen zetten in digital analytics.

 

Gratis versus betaald

 

Hogere maandelijks hit limit

Waar Google Analytics standaard een hit limit heeft van 10 miljoen hits per maand, biedt Google Analytics Premium een hit limit van een miljard of hoger.

Benieuwd hoeveel hits jouw site heeft? Tel pageviews, events en transacties per property per maand bij elkaar op. Meer dan 10 miljoen hits? Dan garandeert Google geen goede verwerking van data meer.

Let op: ga je werken met enhanced e-commerce en offline data meten met de measurement protocol, dan kan het aantal hits flink oplopen!

 

Ownership van de data, toegang tot alle data

Bij Google Analytics 360 ben je als organisatie eigenaar van de data. Dat betekent ook dat beperkingen tot het verkrijgen van de ruwe data zijn opgeheven. Je kunt alle data via een API elke dag downloaden naar je eigen server, of gebruikmaken van Google BigQuery voor opslaan en verwerken van de data.

Searchresult gebruikt deze feature bijvoorbeeld voor het koppelen van data aan andere informatiebronnen (marketingkanalen, CRM-systemen, openbare databronnen, prive DMPs) en het met behulp van algoritmes optimaliseren van budgetverdeling.

 

Service level agreement

Garanties met betrekking tot de betrouwbaarheid en versheid van de data, maar ook garanties met betrekking tot support. Als Google Analytics 360 Reseller heeft Searchresult voor Google Analytics 360 klanten een directe lijn met Google. Met garanties met betrekking tot snelheid van reageren.

 

200 custom dimensions en metrics

Waar je bij standaard Google Analytics 20 custom dimensies en metrics hebt, is dit bij Premium opgehoogd naar 200. Interessant voor het koppelen van CRM-data, maar ook voor het optimaliseren van de datakwaliteit in de ruwe data (we leggen graag in een aparte sessie uit hoe we dat aanpakken).

 

Plus mooie extra features in Google Analytics

  • Custom funnels (beta)
  • Koppeling DoubleClick (ideaal voor meten van je marketingefforts)
  • Data driven attributie
  • Calculated Metrics (beta)
  • Custom tables

 

Benieuwd of Google Analytics 360 iets voor je is?

 

Wil je weten of Google Analytics 360 interessant is voor jouw organisatie. Maak dan vrijblijvend een afspraak. We kunnen een aantal features tonen, maar ook goed inschatten of de organisatie al voldoende uit de gratis versie haalt om een overstap naar 360 te rechtvaardigen.