Google Analytics: dimension widening

Een nieuwe feature in Google Analytics die nog weinig aandacht heeft gehad, is dimension widening.

Dimensieverbreding, in goed Nederlands, biedt de mogelijkheid om extra informatie aan onderdelen van je Google Analytics-data te koppelen. Zoals de naam al zegt verbreedt je dimensies met extra informatie.

Wat is dimension widening in Google Analytics?

Met dimensieverbreding kun je extra informatie toevoegen aan bestaande data in Google Analytics. Het gaat hierbij om data die in de organisatie wel bekend is, maar niet (of niet direct) zichtbaar is in Web Analytics.

Een simpel voorbeeld is het toevoegen van auteurs aan blogposts:

De urls van blogposts zijn bekend in Google Analytics. De auteurs zijn bekend in de organisatie. Met dimensieverbreding kun je de auteurs aan de pagina’s koppelen, of bijvoorbeeld meer informatie over een product aan productpagina’s koppelen.

Helaas werkt dimensieverbreding nog niet op alle dimensies. Let ook op als je gaat experimenteren. Heb je eenmaal data Google Analytics ingeschoten, dan krijg je het er niet meer uit. Maak dus altijd eerst een extra dataweergave aan en ga daarin experimenteren.

Een paar ideeën waar je dimensieverbreding voor kunt gebruiken:

  • Auteursinformatie bij blogposts
  • Extra artikelinformatie op paginaniveau (inkoopprijs, kleur, productcategorie, datum dat product in assortiment kwam)
  • Versiebeheer pagina’s
  • SEO-keywords voor specifieke pagina’s
  • Groepering van bezoeken op basis van aantal visits (newbie, regular, fan)

Om de extra informatie op te slaan, zul je in de standaard Google Analytics een ander veld moeten overschrijven. In Universal Analytics kun je al wel gebruikmaken van custom dimensions. Maar let op, je hebt er maar 5 van in de gratis versie van Google Analytics.

Bedenk dus goed waar je ze voor gebruikt en kijk ook naar andere mogelijkheden. Voor het groeperen van pagina’s heb je bijvoorbeeld geen custom dimensions nodig, maar kun je beter content grouping gebruiken.

Ook een nieuwe functie in Google Analytics.

Waar vind je dimension widening?

De dimensieverbredingsopties vind je bij de instellingen van je property onder ‘Gegevens importeren’ of ‘Data Import’. Daar heb je de optie voor het uploaden van kostendata of dimensieverbredingsdata.

dimensieverbreding in menu

Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl


Welkom.
Vanaf november is Searchresult veranderd in Springbok.
Nieuwsgierig?