Google Analytics Update: Sessies

Vanaf 17 augustus is er een kleine wijziging in Google Analytics gemaakt.

Het gaat hier om de manier waarop Google Analytics één bezoek op de site registreert.

Een bezoek wordt geregistreerd zodra een bezoeker op de site komt.

Maar wanneer is een bezoek afgerond?

Deze criteria zijn veranderd.

Google Analytics rondt een bezoek af als:

Voorheen

  • Er meer dan 30 minuten tussen 2 pageviews zit.
  • Het einde van de dag
  • Een bezoeker zijn browser sluit.

Het nieuwe model vanaf 17 augustus

  • Er meer dan 30 minuten tussen 2 pageviews zit.
  • Het einde van de dag
  • Wanneer de bron van de bezoeker veranderd

Wat betekent dit voor je Google Analytics Data?

Deze update zal alleen de data vanaf 17 augustus worden toegepast. Alle historische data zal dus onveranderd zijn.

Door dat een sessie niet meer wordt veranderd als een browser wordt gesloten is het mogelijk om meer accurate gegevens te verkrijgen.

Met deze informatie is de attributie van kanalen aan conversies beter waar te nemen.

Voorbeeld

Stel dat iemand voor het eerst op een website komt via een AdWords-advertentie.

Hij bekijkt het product surft daarna wat verder.

Een kwartier later komt zijn vrouw binnen en hij laat het product aan zijn vrouw zien door de link in te tikken in zijn webbrowser.

Daarna besluiten ze samen om het product online te bestellen.

Voorheen zou dit leiden tot een conversie van dezelfde bezoeker die via CPC is binnen gekomen (AdWords).

Er zijn namelijk geen 30 minuten voorbij gegaan tot de volgende pageview.

De dag is nog niet voorbij en ook heeft de bezoeker zijn browser niet gesloten.

Door de aanpassing van Google zal er vanaf heden wel een nieuwe sessie begonnen zijn.

De trafficsource is namelijk veranderd.

Hierdoor is een nieuwe sessie gestart, met als trafficsource Direct (none).

LET OP: Je krijgt dus meer ‘bezoeken’, niet meer bezoekers!

Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl