Google Analytics V5 (The Next generation)

We hebben er een tijdje op moeten wachten, maar Google heeft gisteren de nieuwe versie van haar webanalytics pakket Google Analytics geïntroduceerd.

Google heeft met de nieuwe versie vooral duidelijke aanpassingen gemaakt in de interface van de tool.

De menustructuur is een stuk logischer ingedeeld, zodat je sneller bent waar je moet zijn en minder klikken nodig hebt.

Wat direct opvalt, is de manier waarop je kunt schakelen tussen de verschillende profielen in je account.

Ook heb je direct “Administrator” toegang vanuit het nieuwe menu tot de accounts en profielen.

Dashboard

Het dashboard ziet er over het algemeen nog wel hetzelfde uit.

Zo kun je nog steeds de door jou ingestelde widgets slepen om zo het dashboard volledig te kunnen inrichten.

Het verschil tussen het nieuwe en oude dashboard, is dat er nieuwe widgets zijn bijgekomen.

Daarnaast biedt Google Analytics V5 de de mogelijkheid om meerdere/ uitgebreidere dashboards te maken. Dit is vooral handig voor de grotere organisaties.

Reporting

Google heeft naast de wijzigingen in het menu ook een aantal standaard rapporten verwijderd.

Een uitgebreid gebruikersonderzoek heeft aangetoond dat een aantal rapporten zelden tot nooit gebruikt werden.

Aan de hand hiervan is er een herindeling gedaan waarbij de structuur van het menu is aangepast.

In plaats van tabbladen is er nu een rij boven de “Graph” waar je direct kunt schakelen tussen de verschillende data.

Nog een leuke aanpassing is dat je een andere visualisatie kan kiezen voor je data bij de “Graph Mode”,  de “Motion” chart.

Voorheen kon dit ook, alleen werd je volledig ge-redirect naar een andere pagina en nu kan het op de betreffende pagina zelf.

Cutom Reports

Een opvallende nieuwe functionaliteit in de aangepaste rapporten is de aangepaste filter.

De nieuwe filter hoeft maar één keer toegepast te worden en is dan direct zichtbaar.

Het is dan niet meer nodig om geavanceerde segmenten toe te passen voor filters.

Ook is er een drop-down menu toegevoegd om meteen de data te kunnen doorlopen die gefilterd is.

Gebeurtenissen als doel

Een belangrijke nieuwe toevoeging is het instellen van gebeurtenissen als doelen.

Bepaalde handelingen/ gebeurtenissen kunnen dus als een conversie worden opgenomen.

Uiteraard staan we ingeschreven voor de beta-versie van Google Analytics en hopen we snel aan de slag te kunnen voor onze klanten!

Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl