Cheers

Google College, mede mogelijk gemaakt door ChefNL

Performance & Branding Marketing

Woensdag 2 september 2015, de introductie van de fictieve ChefNL-case is een feit. Ons Google College-klasje krijgt de opdracht om dit (alcoholvrije) organisch en biologisch verantwoorde speciaalbiertje aan de man te brengen.

Om te beginnen denken we na over persona’s. Zo past onze ‘Hillary’ perfect binnen de doelgroep: een modieuze, vrijgezelle vrouw, die graag een gezonde en fitte levensstijl naast een booming carrière nastreeft. Terwijl ‘Bill’ juist het tegenovergestelde is, met een druk gezinsleven, sporten en een grote liefde voor speciaalbier.

Vervolgens bekijken we verschillende customer journeys: op welke moments that matter kunnen we Hillary en Bill het beste laten kennismaken met ChefNL? Via lifestyle blogs voor Hillary bijvoorbeeld, of free samples na een rugbywebstrijd voor Bill?

Hoogste tijd voor een potje sequential storytelling!

Hierna laat Google een aantal voorbeelden zien, van hoe we het beste kunnen inspelen op het online gedrag van Hillary en Bill door middel van programmatic targeting (zie ook onze weekly wrap-up met een aantal interessante verwijzingen).

Kort door de bocht komen de voorbeelden tot dusver neer op een algoritmische flow-chart met actie en respons: als zij boodschap X negeren, dan bieden we ze boodschap Y aan. En dat zonder ze al te veel te frustreren met de advertenties.

Dat smaakt naar meer

Aan de ene kant is ChefNL een nieuw merk, dat wellicht geïntroduceerd kan worden door een bekend persoon, onze ‘hero’. Aan de andere kant zijn er wellicht al potentiële klanten op zoek naar een lekker verantwoord, organisch en alcoholvrij speciaalbiertje. En is er dus al sprake van een zoek- of ‘help’-vraag.

Nu is het de taak aan ons, ChefNL’s fictieve marketingteam, om het zoekgedrag en een bekend persoon aan elkaar te koppelen – de help hero hub. Ondanks een voorbeeld van Jean-Claude Van Damme en Volvo, bleek het toch nog vrij lastig om iets vergelijkbaars voor ChefNL te bedenken.

Maar ook zonder de hero hub komen we gelukkig een heel eind. Onze doelgroepen zijn bekend, we weten wanneer we ze willen bereiken en wat we ze willen vertellen.

Bovendien houden we rekening met het feit dat potentiële klanten voornamelijk via mobile devices te bereiken zijn, wat betekent dat we de beschikking hebben over tal van mobile opportunities, zoals GPS (geo targeting), near field communication, foto’s uploaden en dergelijke.

Nu alleen nog die hero he… Zou The User is Drunk misschien wat zijn?

Cheers

Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl