Google desktop krijgt een make-over

Een nieuwe Google metamorfose! Twee maanden geleden gingen de geruchten al, maar inmiddels is het snijden in het aantal betaalde advertenties een feit. En toen waren er nog maar 7…

Wat verandert er precies?

  1. Google laat boven de organische zoekresultaten voortaan 4 in plaats van 3 advertenties zien
  2. Er verschijnen geen tekst ads meer aan de rechterkant
  3. De nieuwe positie 5 t/m 7 zit onder de 7 – 10 organische resultaten
  4. Shopping ads zijn nog de enige advententies die aan de rechterkant getoond worden

Bovenstaande aanpassingen vormen deze make-over:

google-metamorfose-desktop

Maar waarom Google?

Ja, wat zou het motief van Google zijn? Nog een laatste strohalm op desktop om de concurrentie op te voeren? Of om de CPC op te drijven? Is het een kwaliteitsinjectie om ervoor te zorgen dat de relevantie hoog blijft? Wil Google de organische resultaten nog verder omlaag drukken om meer traffic via ads te genereren? Ik kan me voorstellen dat jullie ook met een hoop vragen zitten.

  • Gaat mijn CPC omhoog?
    Ja waarschijnlijk wel. De concurrentiestrijd wordt heviger, want er zijn minder plekken te veroveren.
  • Wat voor effect heeft het op Google Shopping?
    We verwachten dat de zichtbaarheid hierdoor beter wordt, maar het is nog te kort dag om dit te onderbouwen met cijfers.
  • Heeft SEO dan nog wel zin?
    Ja, we verwachten dat de invloed op organisch vooralsnog redelijk klein blijft. We zien nu veel verkeer via mobiel komen en de metamorfose op desktop verandert daar niets aan. Op mobiel worden maximaal 3 advertenties vertoond en zien we dat de CTR van de lagere posities hoger ligt, omdat mobiele gebruikers meer scrollen.
  • Wat verandert dit aan je SEO strategie?
    Niet zoveel. Je moet je focussen op de interessegebieden van je doelgroep. Nog steeds worden er geen tot weinig advertenties vertoond op mid en longtail termen. Hier liggen dus ook nog veel kansen!

Je kunt verschillende kanten op redeneren, feit blijft dat de verandering er is en dat we er nu iets mee moeten.

weergave-mobiel-organisch

Over tot actie!

Zorg ervoor dat je goed monitort wat er verandert voor jouw website. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld dit aangepast rapport in Google Analytics en pas waar nodig aan om je conversies toe te voegen.

Praktisch gezien: maak een annotatie aan in Google Analytics, zodat je deze wijziging hebt vastgelegd en de oorzaak van eventuele veranderingen kunt herkennen.

Theoretisch gezien: zorg dat je flexibel bent met je SEA en SEO strategie. Laat je vooral leiden door data en doe geen onnodige aannames.

Houd ons blog in de gaten voor updates omtrent dit thema. We verwachten snel een case met jullie te kunnen delen over de impact.

Heb je daar hulp bij nodig? Bel of mail ons!

Caroline Bes

Head of Quality & Innovation

c.bes@searchresult.nl