Google I/O 2016: marketing highlights

Wow, wat een begin van Google I/O! Sundar Pichai gooide er gelijk wat mooie data in. Liefst 20% van search queries in de US is voice controlled! En wat te denken van Google Assistent! En dat was nog maar het begin.

Hier een samenvatting voor de marketeers. Wat komt eraan en hoe gaat het je werk en marketing veranderen?

Waar moet je op inspelen?

Maar in het kort, want live reporting… Voor de uitgebreidere versie bel je maar even 😉

20% search queries is voice activated

Serieus, 20%?! We dachten eerst dat het alleen om mobiele queries ging, maar 20% van alle queries in de US, dat is serieuze business. Think SEO en SEA. Zowel bij sitecontent als AdWords denk je na over hoe gezocht wordt. En vraagstelling is anders als je iets mondeling vraagt, ten opzichte van wanneer je iets typt..

Structured data om solide in te spelen op die wat flexibele manieren van zoeken, wordt nog belangrijker.

Google Assistent en Google Home

google_assistentGoogle wil het ons nog makkelijker maken met Google Assistent. Een Amazon Echo lookalike, maar dan Google driven, met alle bijbehorende algoritmes. Belangrijk voor marketeers: Google Assistent bestelt producten, reserveert tickets, vertelt wat voor weer het wordt en biedt een hoeveelheid aan andere informatie.

Allemaal zonder een website te bezoeken.

Dat heeft impact. Apple kwam De uitvinders van Apple’s Siri kwamen vorige week met eenzelfde voorbeeld, met de naam Viv. Ook daarin wordt van alles besteld en gereserveerd zonder een site te bezoeken. Wat nogmaals onderstreept: structured data en integraties worden steeds belangrijker..

Hoe gaan we dat nieuwe ‘optimaliseren voor assistents’ noemen? VAO (virtual assistent optimization)? Of toch gewoon SEO 3.0 (of was het al 4.0?)…

Google Allo – geen messenger, maar een bot!

google_allo

Really… Weer een messenger app? Met Google+ gaat het niet goed. Google Hangouts wordt alleen gebruikt voor video conferencing en deze week nog werd Google Spaces gelanceerd. Maaarrrrr… hiermee snelt Google Facebook achterna met de focus op bots.

Facebook liet al weten dat bots belangrijk worden (of zijn). In Slack en bij WeChat zijn ze al de normaalste zaak van de wereld.

Dus?

Nu kun je dus lekker chatten met Google Assistent en op een makkelijke manier meer informatie krijgen of iets bestellen of reserveren. Ook hier dus weer: markup essentieel. Aanwezigheid met je organisatie binnen het betreffende ecosysteem: essentieel.

Google VR – DayDream

daydream

Virtual Reality is hot en groeit. Google DayDream is de naam die Google geeft aan haar VR-systeem. En, speaking of, de eerste DayDream-ready telefoons komen deze herfst.

Virtual Reality biedt tal van mooie kansen om consumenten te betrekken bij producten. Autofabrikanten lieten je al in een auto zitten, en reisorganisaties kunnen je al naar je bestemming sturen in VR. Digital presence bij seminars is dan nog maar een kleine stap natuurlijk!

Wat we misten bij Google I/O is Mixed Reality

Echte interactie met de echte wereld. Google heeft tenslotte ook flink geïnvesteerd in Magic Leap (maar is niet de eigenaar), de ‘most secretive startup‘ volgens Wired. En Mixed Reality gaat zeker nog groter worden dan virtual reality.

Maar misschien willen we teveel 😉

Mobile: progressive apps, AMP en Android Studio

Apps zijn leuk. Progressive apps zijn leuker. Ga maar na: er is geen noodzaak voor het downloaden van apps, maar je hebt wel de usability ervan.

En het is beter voor je SEO, net als AMP.

AMP?

AMP zorgt dat je pagina’s supersnel laden. Focus ligt daarbij op mobiel. Let wel op, het vereist wat aanpassingen in je web analytics, want Javascript wordt niet geladen…

Android Studio nog even aanstippen?

Android  is voor de gemiddelde marketeer minder interessant, maar biedt mooie nieuwe opties voor developers. Sneller werken, beter testen.

Later in de keynote kwamen ook nog de Android Instant Apps voorbij. Mmm, qua definities wordt het niet makkelijker, maar voor de gebruiker is duidelijk steeds minder onderscheid tussen app en site.

Nog even het onderscheid dan: De instant apps zijn echte apps, maar bieden de optie om toch al een gedeelte ervan te bekijken zonder de hele app te downloaden. De progressive apps hoeven helemaal niet gedownload te worden en ‘leven’ volledig op het web. Maar je kunt daar wel weer een snelkoppeling van maken op je scherm waardoor het alle functionaliteiten heeft van een app. Heb je ‘m?

Ik ook. Denk ik.

Firebase

firebase

Vorig jaar aangekocht en nu grote update. Firebase helpt bij de ontwikkeling en groei van je app. Firebase is gratis en biedt meerdere mooie services. Firebase biedt bijvoorbeeld een goede integratie voor app analytics! Ook notificaties en het beheer daarvan zitten in Firebase.

En notificaties worden steeds belangrijker, ook, of misschien wel juist, voor marketeers. Denk maar retentie. Klanten behouden door ze op positieve wijze bij de les te houden.

Machine learning

Het kwam aan het eind nog even naar voren bij de keynote. Machine learning. Er werd relatief weinig over verteld, helemaal als je bedenkt dat dit waarschijnlijk de grootste impact op – nee, ik overdrijf niet, verwacht ik – de wereld gaat hebben.

AlphaGo wint met een spelletje Go, maar wat echt bijzonder is, is dat het won met een creatieve zet: op een manier die voor ons eigenlijk niet te doorgronden is.

Machine intuïtie!!

Met Bid OptimiSR en Media OptimiSR wagen wij ook al de eerste stappen op machine learning-gebied (Met succes » +25% verbetering!). Maar dat lijkt kinderspel als we, kijkend naar wat Google doet, durven voorspellen dat machine learning niet alleen onze biedingen gaat doen, maar ook onze analyses gaat uitvoeren en, wie weet, straks ook onze teksten gaat schrijven.

Yep, daar gaat mijn baan…

Einde keynote, begin Google I/O-sessies!

Dat was de keynote samenvatting met een marketeer-bril 😉 We gaan niet elke nacht, de hele nacht opblijven, maar de workshops die we in ieder geval naderhand nog gaan kijken zijn:

18 mei

  • 00:00 – 01:00 | Use analytics to build extraordinary apps
  • 01:00 – 02:00 | Mythbusting HTTPS: Squashing security’s urban legends
  • 02:00 – 03:00 | Introducing Nearby: Physical proximity within and without apps
  • 03:00 – 04:00 | Location and Proximity Superpowers: Eddystone + Google Beacon Platform
  • 19:00 – 20:00 | Deep Dive into the Realtime Database
  • 22:00 – 21:00 | What’s next for the web?
  • 23:00 – 00:00 | App Indexing: Rules of engagement
  • 23:00 – 00:00 | The Mobile Web: State of the Union

19 mei

  • 18:00 – 19:00 | Machine Learning: Google’s Vision
  • 19:00 – 20:00 | Bridging the physical and digital. Imagine the possibilities. ATAP.
  • 23:00 – 00:00 | How AMP achieves its speed
  • 23:00 – 00:00 | Improve user acquisition campaigns with analytics

20 mei

  • 00:00 – 01:00 | AMP + Progressive Web Apps: Start fast, stay engaged

Stay tuned?

Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl