SEM Herfsttip 2014: Google My Business & AdWords locatie-extensies

Door: Mathijs Compeer & Anne-Marie de Jong

In juni stipten we het al even aan: Google Places en Google+Local werden Google My Business (‘Google Mijn Bedrijf’). Een plek waar je al je Google-profielen kunt inzien, als wenselijke samensmelting van Google Places / Maps en Google+ Local.

En dat was nog niet alles wat Google My Business mogelijk maakt blijkt nu, ook voor locatie-extensies in AdWords heeft My Business zo zijn voordelen.

Hoe start je met Google My Business?

Heb je al een Google+ Local of Google Places-account, of verschillende locatiepagina’s die onder één account vallen, of heb je juist nog helemaal niets met Google?

In alle gevallen is het correct instellen van My Business redelijk eenvoudig.

Als je minder dan 10 locaties hebt, kan je via de Google My Business-pagina met je bestaande Google Account inloggen of je als nieuwe gebruiker registreren.

Vervolgens kan je supersnel een pagina voor je locatie aanmaken door de aangegeven stappen te volgen.

Heb je meer dan 10 locaties dan kan je beter gebruikmaken van bulkupload via mijn bedrijfslocaties.

Pak een spreadsheet en vul ‘m in om alle locaties (en de bijbehorende informatie) eenvoudig te uploaden. Klaar om allemaal in één keer te verifiëren.

Verifiëren

Gebruik je My Business bij minder dan 10 locaties? Dan vraag je voor elke locatie afzonderlijk verificatie aan.

Je krijgt in reactie een kaartje per post toegestuurd (of wordt op het lokale nummer gebeld), waarna je het verificatienummer invoert bij de locatiepagina in Google My Business.

Ga je aan de gang met bulkupload?

Dan kan je alle locaties in één keer verifiëren, door boven in het bulkupload-dashboard te klikken op ‘nu verifiëren’.

In het laatstgenoemde geval start je daarmee een proces waarbij je wordt gebeld en gemaild door Google, waarop iemand die bij het bedrijf werkt waarvoor de My Business-locaties zijn aangemaakt, moet bevestigen dat de informatie klopt.

Ben je die persoon zelf, dan is dit zo gepiept, in ons geval als bureau schakelen we een contactpersoon bij de klant in.

Na een doorgaans snelle verificatie, kan het mergen van de aangedragen gegevens en de eventueel al bestaande locaties (maps, local, google+) op de nieuwe account nog even duren.

Ga ervan uit dat je na een week of drie alle locaties, voor zover mogelijk samengevoegd, uiteindelijk op één plek in je bulk-dashboard terugziet.

Waarschijnlijk krijg je op dat moment ook een aantal errors binnen.

Het dashboard geeft je de kans om duplicaten te verwijderen, fouten op te lossen en te zien waar er een zogenaamd ‘ownership conflict’ is.

Bij ownership conflicts dien je de eigenaar om toestemming te vragen om het account aan jou over te dragen.

Tip: verwijder in het geval van duplicaten altijd de oudste, die bevat vaker verouderde informatie.

Let hierbij wel op dat reviews niet verloren gaan. En los daarnaast ook alle andere mogelijke errors op; denk aan het aanpassen van informatie die door de samensmelting veranderd is.

Google zal de bijgewerkte locatielijst nu opnieuw moeten goedkeuren.

Hier hoef je niets voor te doen.

Na enige tijd merk je vanzelf dat alle locaties in de bulkupload nu op ‘live’ staan en dus goedgekeurd zijn.

Informatie inzien en bewerken

Of je het zelf doet of iemand benoemt (per account kan je via My Business een aparte manager toevoegen), het is hoogste tijd om aan de slag te gaan met de vers ingerichte accounts.

Om te beginnen voeg je afbeeldingen toe, zodat het account iets is aangekleed.

Ook is het mogelijk aanvullende reviews en andere informatie toe te voegen.

Je zal vervolgens zien dat als je zoekt op de bedrijfsnaam, dat er in de snippet van de organische zoekresultaten het adres van de dichtstbijzijnde (of eerder gezochte) locatie te zien is.

Ook zie je dat de kenniskaart met deze informatie ingevuld is.

En je vindt dezelfde info terug in Google Maps.

My Business maakt het zo daadwerkelijk makkelijker om alle informatie die op meerdere plaatsen terugkomt (maps, search, etc) in één keer aan te passen, én om de resultaten van die inspanning overzichtelijk in te zien in het insights dashboard.

afbeelding 1   afbeelding 2

 

Locatie-extensies

Door Google My Business te koppelen met het AdWords-account wordt lokale bedrijfsinformatie direct gekoppeld aan alle campagnes.

Handig voor wie werkt met de (upgraded) locatie-extensies: die een aanrader zijn aangezien gebruikers (met name via mobiel of tablet) vaak op zoek zijn lokale informatie zoals openingstijden, routebeschrijving, adres en lokale beschikbaarheid van een product.

Zoals ook blijkt uit dit onderzoek van Google.

Dankzij de koppeling met Google My Business is handmatig updaten van adresgegevens in AdWords niet meer nodig en heeft de klant of consultant meer tijd om andere zaken te doen, zoals analyse.

Om dit te bevorderen zal Google het handmatig upgraden en invoeren aan het einde van het jaar ook langzaam uitfaseren.

Een ander voordeel van de koppeling van Google My Business en AdWords is dat het instellen van bid-modifiers een stuk gemakkelijker gaat.

Zo kan je biedingen verhogen als een potentiële consument zich binnen een straal van 2 kilometer van een winkel bevindt.

Meten van de impact locatie-extensies

Google My Business aan de hand van een voorbeeld? Voor een van onze klanten, Yves Rocher, zijn de AdWords-accounts voor Nederland en België onlangs gekoppeld aan My Business.

Hoe zien locatie-extensie-statistieken eruit?

Statistieken

In het bovenstaande voorbeeld is te zien dat er in de advertentie voor de Yves Rocher-winkel in Amsterdam 3x geklikt is op een routebeschrijving, en bij die voor de winkel in Rotterdam 1x op het telefoonnummer.

Hoe ziet dit eruit op je mobiel?

Screenshot_2014-10-06-21-08-20

In de mobiele advertentie is zowel de call-extensie als de routebeschrijving aanklikbaar.

Op een desktop zien de advertenties er als volgt uit:

Schermafbeelding 2014-10-03 om 11.55.08

Met in de organische resultaten bovendien de mogelijkheid om op de Google+pagina te klikken en/of op het grijze pinnetje voor het adres.

Na klik op dat pinnetje zie je:

Schermafbeelding 2014-10-03 om 11.56.09

Wat opvalt is dat ook de AdWords-advertentie onder de bedrijfsinformatie wordt getoond. In ons geval komt dit omdat Google Maps onderdeel is van Google’s Zoekpartnernetwerk, wat we niet uitgesloten hebben. 

Google Plus

utrecht

Tot zover deze nadere kennismaking met Google My Business en de lol die je ervan hebt bij het werken met AdWords.

En vergeet niet, terwijl je natuurlijk het liefst direct naar AdWords gaat, dat Google+ ook zonder die koppeling een wereld op zich is waar nog een boel online rendement uit afbeeldingen, recensies, posts en video’s te halen is.

Plus dus?

Ja! Maak je al gebruik van Google Places en ‘old school’ locatie-extensies dan is het nu de tijd om dit om te zetten naar Google My Business.

Profiteer van de voordelen van Google My Business in beheer van lokale informatie en voeg ‘m toe als locatie-extensie in AdWords.

Zo blijf je ook in 2015 relevant voor je klant!

 

Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl