Google-penalty voor Microsoft?

Als SEO-consultant volg ik natuurlijk een aantal van de belangrijkste SEO-goeroes op Twitter en via blogs.

Woensdag zag ik de volgende opmerkelijke Twitter-conversatie tussen Danny Sullivan van Search Engine Land en Matt Cutts (van het Google webspam team):

twitter matt cutts

(https://twitter.com/mattcutts/status/479153606633857024)

Wat nu blijkt is dat het zoekmachinemarketingbureau dat voor Microsoft Internet Explorer werkt aan verschillende partijen de volgende mail gestuurd heeft:

sel facebook

In deze mail wordt gevraagd of bloggers hun ervaringen in een gesponsorde blogpost willen delen.

In deze blogpost zou dan een link komen te staan naar de merkpagina van Internet Explorer.

In principe doet Microsoft niets wat verboden is, omdat ze aangeeft dat het om een gesponsorde blogpost gaat.

Het enige wat MS vergeet is dat de linkjes no-follow horen te zijn.

Gaat Google Microsoft hiervoor straffen?

Zoals je in de bovenstaande tweet van Matt Cutts al ziet staan, zijn ze de kwestie aan het onderzoeken.

Dat is op zich geen goed teken.

Daarnaast heeft Google zichzelf in 2012 al eens een penalty opgelegd voor Chrome.

Om het gebruik van Google Chrome te stimuleren waren er door Google destijds namelijk dezelfde technieken gebruikt.

Wat een manuele Google-penalty rechtvaardigde waardoor de browser een aantal weken niet rankte voor het woord ‘browser’.

Had Microsoft, en zeker het bureau dat de organisatie gebruikt, maar geluisterd naar het eigen advies dat het bedrijf in de Bing Guideluines verkondigt. Dan was alle negatieve publiciteit voorkomen.

Wat denk jij, is een straf voor Microsoft terecht? Of vind je dat ze zich goed aan de richtlijnen houden?

NB: Inmiddels heeft Microsoft afstand genomen van deze werkwijze en is deze ook stopgezet. Terecht?

Anne-Marie De Jong

Strateeg

a.dejong@searchresult.nl