Google Performance Summit take-aways

Keep ‘m coming Google! Net Google I/O gehad en dan direct daarop de Google Performance Summit.

Met Sponsored Pins in Google Maps, gratis Data Studio (in de US vooralsnog) en extended maps ads.

Misschien moeten we eens denken aan een fulltime nieuwe-ontwikkelingen-bijhouden-en-erover-schrijven-functie… Of zou dat wel te combineren zijn met een andere vacature? Anyway, de quick & dirty samenvatting vind je weer hier:

Extended Google Maps ads

De Google Maps ads worden uitgebreider. We kunnen in-store promoties tonen en hebben een extended brand page in de app. Uit onderzoek (van Google, dat dan wel) blijkt dat de offline conversies vanuit een AdWords-campagne vaak groter zijn dan de online conversies.

Reden temeer om te zorgen dat je winkel daadwerkelijk vindbaar is in Google Maps en dat in Maps goed zichtbaar is of een product op voorraad is.

Google Maps Promoted Pins

Nog in de testfase, but we like it. Sponsored pins bieden de optie om jouw logo op de Google Map te tonen. Vooral voor de wat grotere merken waarbij het logo direct herkenbaar is voor veel mensen, is dit een waardevolle toevoeging.

Je bent weer even top-of-mind en je bent makkelijk te vinden voor Google.

Schermafbeelding 2016-05-25 om 12.54.13

Beacons voor grotere nauwkeurigheid store visits

Store visits zijn volgens Google al 99% nauwkeurig, maar ze willen de nauwkeurigheid nog verder verbeteren door gebruik te maken van bluetooth beacons. Interessant, want dat opent de deuren naar meer mogelijkheden.

In theorie kun deze informatie namelijk ook meenemen in je attributie, in je remarketing, in loyalty-programma’s, in…

Redesign AdWords

We schreven er al eerder over, maar tijdens de summit kregen we iets meer inzicht in het redesign dat duidelijk een langetermijnproject is.

Schermafbeelding 2016-05-26 om 18.16.01

Google Analytics 360 suite

Ook iets waar we al eerder over schreven, maar toch nog wat nieuwtjes:

  • Google Data Studio is in open beta. In de US kan iedereen gratis 5 rapportages bouwen. Super! We kunnen niet wachten tot wij dat ook mogen doen!
  • Optimize 360 closed beta (betaald) is nu beschikbaar! Snel testen opzetten met een eenvoudige editor!

Extended Text ads

extended text ads

De grootste veranderingen in tekstadvertenties sinds de start van AdWords 15 jaar geleden! je kunt straks 2 titels invullen met een karakterlimiet van 30 (voorheen 1 koptitel tot 25 karakters).

Daarnaast wordt de beschrijvingsregel 80 karakters lang (in plaats van 2x 35 karakters). Dit betekent +50% grotere tekstadvertenties wat kan resulteren tot +20% stijging in CTR!

Dit heeft natuurlijk gevolgen voor je SEA-campagnes:

  • Hogere CTR > meer clicks > meer budget nodig?
  • Hogere CTR > meer clicks > verbetering QS > lagere CPC?

Voorbereiden op extended ads

  • Begin alvast met voorbereidingen om nieuwe advertenties te creëren. Wat komt erin te staan, hoe staat dit in verhouding tot mijn sitelinks- en highlight-extensies en structured snippets. Er moet niet informatie dubbel in komen te staan.
  • Voeg alvast in Analytics / Omniture een annotatie toe dat per 15 mei de Beta voor Extended Tekst Ads is gelanceerd.
  • Meer clicks voor SEA = minder clicks voor SEO? Samen met onze SEO-consultants houden wij deze aanpassing nauwlettend in de gaten.

Biedingen aanpassen voor elk device

Eindelijk! Het wordt mogelijk om biedingen aan te passen per apparaat, dus voor desktop, mobile en tablet. Wij zien vaak nog behoorlijke performanceverschillen tussen desktop en tablet, en op deze manier kunnen we daar beter op inspelen.

Similar audience Search

Remarketing for search wordt nu al een tijdje effectief gebruikt. Nieuwe aangekondigde feature zijn de Similar Audiences for Search. Het wordt mogelijk om een nieuwe audience-lijst te creëren op basis van bestaande lijsten.

Dit is al gebruikelijk voor het Display Netwerk, maar nu ook in Search. Het wordt zo mogelijk om een nieuwe gebruikerslijst aan te maken op basis van de karakteristieken van je ‘geconverteerde bezoekers’-lijst.

Een mooie nieuwe mogelijkheid om search nog efficiënter in te zetten en nieuwe bezoekers te targetten.

Daarnaast haalt Google de beta voor het bieden op geslacht en leeftijd uit de beta en komt deze voor iedereen beschikbaar. Bij onze klanten zien we dat het bieden op bepaalde leeftijdsgroepen en geslacht al goed werkt (verbetering CPO en CTR). Doe er je voordeel mee.

Nieuwe Google Display advertentievarianten

Je hoeft alleen maar een headline, beschrijving, afbeelding en url aan te geven en Google doet de rest. Google creëert een advertentie die op elke webpagina of app draait (responsive). Een nog snellere manier om op het GDN-netwerk van Google te adverteren.

De vraag voor adverteerders blijft wel: past dit bij mijn merk en valt dit binnen onze externe communicatieregels.

Een andere aankondiging was de uitbreiding van het GDN-netwerk met cross-exchange inventory. Dit betekent meer zichtbaarheid op nieuwe websites en apps.

Tot slot

‘Mobile-First-World’. Vaak genoemd. En het is dan ook de basis van alle veranderingen tijdens de Google Performance Summit. Wie van jullie denkt en werkt al in de gedachten van een Mobile First World?

Sales, E-Commerce, Marketing, Development, Agencies, ga om de tafel zitten en ga aan de slag!

De techniek om op grote schaal efficiënt en gepersonaliseerd klanten te bereiken is beschikbaar, nu de adverteerders nog!

Bijblijven?

Op Twitter, Facebook houden we je op hoogte. In komende blogs gaan we uitgebreider in op aantal van bovengenoemde veranderingen. En we houden je scherp als er meer breaking news is.

Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl