Sitelinks krijgen description en worden getoond obv pagerank

Google heeft de structuur van sitelinks (de linkjes die onder je zoekresultaat staan) veranderd.

Google plaatst alleen sitelinks bij een website die nuttig kunnen zijn voor gebruikers.

Sitelinks zijn links naar onderdelen binnen een website.

Ze worden nu nog relevanter, uitgebreider en ze worden gekoppeld aan je pagerank.

De eerste wijziging die Google doorvoert is de manier waarop de links worden vertoond.

Het zijn niet meer de 8 linkjes in 2 rijtjes onder elkaar.

De sitelinks worden nu getoond als links van normale grootte met daarbij een beschrijvingsregel (‘snippet’).

Ook wordt de url van de pagina erbij getoond.

De sitelinks zijn nu veel vergelijkbaarder met de normale zoekresultaten.

Daarnaast worden er nu maximaal 12 vertoond, terwijl voorheen 8 het maximum was.

Als je bijvoorbeeld zoekt op Allsecur (wat een vrij algemene zoekopdracht is) ben je aan het zoeken naar een bepaalde dienst die zij bieden.

Door de sitelinks kan iemand direct een premie berekenen of een schade melden.

Op deze manier kan de bezoeker makkelijk vinden wat hij zoekt.

Met de extra toevoegingen van de snippets en de url onder de sitelinks valt dit resultaat nog meer op en zal het meer aandacht krijgen van de bezoeker.

De tweede wijziging is dat de sitelinks nu vertoond op basis van pagerank.

Zo probeert Google de meest bezochte en relevante pagina’s naar boven te laten komen.

We nemen weer even het voorbeeld van Allsecur.

Het hoofddomein van Allsecur heeft een pagerank 5, dat is het eerste normale zoekresultaat.

De drie bovenste rijen van de sitelinks hebben allemaal pagerank 4.

De onderste rij van de sitelinks hebben pagerank 3.

Google wil hiermee de kwaliteit van de links verhogen.

De veranderingen zijn in de afgelopen dagen wereldwijd doorgevoerd.

Wel alleen voor de “modernere browsers”.

Dat zijn Google Chrome, Firefox of Internet Explorer 7 en nieuwere versies.

Welke voordelen geeft dit op het gebied van SEO?

Door deze veranderingen krijgen bezoekers een beter beeld van de diensten die jouw website aanbiedt.

Doordat er in de vernieuwde versie ook tekst verschijnt onder een sitelink, kunnen sitelinks vanaf nu worden meegenomen in SEO.

Ook dit stuk tekst is namelijk belangrijk om te optimaliseren. Aangezien je slechts 34 tekens mag gebruiken, is het kiezen van het juiste keyword uitermate belangrijk.

Daarnaast is het van belang om alle pagina’s binnen een website te optimaliseren, zodat het juiste keyword terugkomt in pagina titels, meta-descriptions en de tekst.

Het wordt nu bovendien nog belangrijker om op de eerste pagina te komen.

Door de uitbreidingen van de sitelinks worden de rest van de resultaten namelijk steeds verder naar onder gedrukt.

De eerste pagina blijft wel uit 10 resultaten bestaan, maar je moet steeds verder naar beneden scrollen om alles te zien.

Met andere woorden: werk aan de pagerankwinkel!

Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl