Google Snippet Optimizer Tool

Een snippet, zie de definitie verderop, is de eerste indruk die een potentiële bezoeker van je krijgt. En zoals je weet heb je maar één kans om… Okay, vooruit. Hier een herkansing: optimaliseer al je pagina’s achteraf alsnog met onze handige, gratis SEO-tool. En, niet vergeten, bookmark deze pagina zodat je voortaan al je meta’s al voor mobiel, tablet en desktop geoptimaliseerd hebt voor je op publiceren klikt.

Wat is een SERP?

SERP staat voor Search Engine Result Page, oftewel zoekmachineresultatenpagina. Een pagina die je te zien krijgt als je je zoekvraag hebt ingevoerd in Google, BING of Duckduckgo.

Wat is een snippet?

SERPs zijn opgebouwd uit meerdere snippets. Afhankelijk van de zoekopdracht kan zo’n snippet een afbeelding, video, shopping resultaat, vluchtinfo of een tekstueel voorproefje van jouw website zijn. In dat laatste geval is het een snippertje (vandaar de naam) aan informatie dat je kunt optimaliseren door een goede en aantrekkelijke metatitel en metabeschrijving te formuleren.

Wat is een metatitel?

De metatitel is een (extra) titel die je meegeeft aan de html-code van je pagina, met als doel dat de zoekmachine hem overneemt als de aanklikbare link in de snippet. Ook zie je deze titel terug in de tabbladen van je internetbrowser.

Meta titel / title tag

Van belang bij het opstellen van een metatitel is dat je niet alleen relevante zoekwoorden erin verwerkt, maar dat je ook nadenkt over hoe hij straks opvalt tussen alle andere zoekresultaten.

Bovendien is het handig om rekening te houden met een maximaal aantal tekens van 70. Daarom vind je in onze Google Snippet Tool ook een teller, zodat je direct ziet hoe lang jouw titel is en hoeveel ruimte je nog hebt. Wel zo handig.

Wat is een metadescription?

Een metabeschrijving (meta-description of ook wel meta-omschrijving genoemd) is de tekst die in de snippet te vinden is onder de URL. Zie een voorbeeld hieronder:

Metabeschrijving

De metabeschrijving gebruik je om informatie te geven over wat potentiële bezoekers mogen verwachten op die specifieke pagina. Of, in het geval van de homepage, op die specifieke website.

De metabeschrijving en -titel zijn dé SEO-basiselementen voor website-optimalisatie.

Vaak zie je zogeheten Call-to-actions (CTA’s) verwerkt in de metadescription. Dit zijn activerende woorden of zinsdelen waarmee je de potentiële bezoekers aanzet tot het klikken op jouw snippet. Een voorbeeld van een CTA is: “Bekijk hier alle…” of “Lees hier meer…”.

Ook zie je Unique Selling Points (kortweg USP’s) regelmatig terug in metabeschrijvingen. Dit zijn eigenschappen van jouw website of bedrijf, waarmee je je onderscheidt van de concurrentie. Bijvoorbeeld: “Gratis retourneren.”

Wat is de ideale lengte voor een metabeschrijving?

Aandachtspunt bij het opstellen van de metadescription is dat je de metabeschrijving niet te lang maakt. Dan wordt hij namelijk afgekapt door Google. Dat ziet er zo ui…

zo gaat ie meta

Wij adviseren om 160 karakters aan te houden voor opname in desktop-SERPs, om ervoor te zorgen dat je meta-omschrijving niet te lang wordt bevonden en wordt herschreven of afgekort. Voor mobiele SERPs adviseren we om maximaal 130 karakters aan te houden.

Hoe optimaliseer ik voor mobiele én voor desktopgebruikers tegelijk?

Goede vraag! Dit is altijd een compromis. Zorg er in ieder geval voor dat binnen de eerste 130 karakters van de metadescription alle belangrijke informatie en CTA’s te vinden zijn, zodat hij hierna in de mobiele SERP ‘veilig’ mag worden afgebroken door de zoekmachine.

Waarom zijn een metatitel en metadescription belangrijk voor zoekmachine-optimalisatie?

De vindbaarheid van je website in de zoekresultaten heeft veel baat bij goed opgestelde metatitels en metabeschrijvingen. Om meerdere redenen:

  • Je zorgt ervoor dat de presentatie (in de snippets) van de verschillende pagina’s van jouw website beter aansluit op veelgebruikte (en voor jouw pagina’s relevante) zoekwoorden.
  • Je bereikt ermee dat je snippets er netjes, relevant en interessant uitzien en alleen al daarom opvallen tussen de andere zoekresultaten.
  • Google stelt je aandacht voor kwaliteit sowieso op prijs – geen minpunten voor slordigheid.
  • Doordat je de teksten slim opstelt, zullen zoekers eerder geneigd zijn te klikken op jouw snippet.
  • Als Google merkt dat zoekers jouw snippet vaker aanklikken en mensen blijven daarna op je website (ze gaan niet direct terug naar de zoekresultaten), kan het zomaar zijn dat jij dus een hogere positie in Google verdient.

Google redeneert dan namelijk terecht dat jouw snippets de gebruikers een betere gebruikservaring bieden.

Gebruik ‘m dus die Google / SERP Snippet Tool

Al met al redenen te over om eens serieus aan de slag te gaan met jouw metatitels en metabeschrijvingen. Onze tool maakt je SEO-werkzaamheden alvast een stuk makkelijker! En heb je feedback, vragen of opmerkingen over de Snippet tool of SEO? Laat het ons weten!

Oh, en Google geeft een andere meta-description weer?

Tsjah, dat komt soms voor. Heb je je uiterste best gedaan om een overtuigende en passende meta op te stellen, kiest Google er alsnog voor om een ander stukje van de pagina weer te geven als metabeschrijving… De zoekmachine vindt die tekst dan beter passen bij de zoekopdracht.

Nu stel je jezelf vast de vraag: “Maar hoe ga ik daar dan mee om?” Dat doe je bijvoorbeeld door de eerste alinea van die pagina te herschrijven, zodat hier alle relevante zoektermen in terugkomen. In de gevallen dat Google zelf een metabeschrijving opstelt, gebruikt de zoekmachine namelijk vaak de eerste regels van de pagina.

Partners

Read more about our partners