Google Webmaster Tools – Hreflang-tag check, welkom!

In aanvulling op het artikel over geo targeting is er een nieuwe optie om je site internationaal goed te positioneren.

Google heeft in Google Webmaster Tools namelijk functionaliteit geïntroduceerd om het gehele implementatieproces van hreflang-tags te monitoren.

Internationale targeting

Binnen de sectie ‘Internationale targeting’ zoals onderstaand weergegeven zijn er twee tabbladen, namelijk ‘Taal’ en ‘Land’.

Bij het ‘Taal’-tabblad geeft Google aan hoeveel hreflang-tags er aanwezig zijn en welke foutief zijn, inclusief historische data.

Internationale targeting

Wanneer je op de foutieve hreflang-tag klikt, zie je vervolgens om welke URL het gaat met crawldatum en alternatieve URL.

Hoe makkelijk wil je het nog hebben, ;).

Om desondanks toch maar even te zeuren tegen Google; het is jammer dat er geen weergave wordt getoond van bestaande hreflang-tags, maja, je kan niet alles hebben.

Taalinstelling

De meest voorkomende hreflang-tags zijn ontbrekende retourtags van alternatieve taalcodes, alternatieve pagina’s zonder retourtags en onbekende/foutieve taalcodes.

Deze worden op pagina-, sitemap- en http-header-niveau geconstateerd met een max van 1000 URL’s via Google Webmaster Tools.

Via het tabblad ‘Land’ is het verder mogelijk om de doelgroep van je website te targeten op een land.

Indien er geen land/regio als target geldt, kies dan ‘Niet vermeld’ uit het dropdown-menu. Als sites niets specificeren in Google Webmaster Tools dan kijkt Google naar de diverse geotargeting-signalen (ccTLD’s, eventuele Google Places account, IP-adres, hosting, locatiegegevens op een websitepagina en backlink herkomst) om de beste pagina’s voor de SERPs te selecteren.

image02

NB De landinstellingen waren voorheen via de categorie ‘Site-instellingen’ binnen Google Webmaster Tools in te stellen; ze zijn dus verhuisd naar de nieuwe categorie ‘Internationale targeting’.

Instellingen GWT

Enfin?

Vroeger kon je uitsluitend een landinstelling opgeven binnen Google Webmaster Tools.

Dat dekte niet de volledige lading en complexiteit voor websites die een meertalige en/of multiregionale focus hebben.

De aanvullende functionaliteit die Google nu biedt, is dan ook zeer welkom.

Merci beaucoup!

Vragen? Stel ze gerust.

En voor meer informatie over deze functionaliteit binnen Google Webmaster Tools zie evt ook: https://support.google.com/webmasters/answer/6059209

Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl