Google’s groene boekje

Vandaag na de lunch lag het daar op mijn bureau. De kaft was donkergroen.

De titel las “Optimaal gebruikmaken van uw content”.

Veelbelovend dacht ik.

Google die mij haarfijn uitlegt hoe ik mijn content het best kan gebruiken!

Het verhaal is toch nog redelijk basis qua niveau.

Ik denk dat veel webmasters hier wel wat aan hebben, maar voor de echte content-guru’s SEO-guru’s en webnerds is dit gesneden koek.

Het behandelt:

Vindbaarheid van de site

Beetje summiere informatie dat Google je site automatisch wel gaat vinden.

Je kunt Google een handje helpen door via Webmaster Tools een sitemap kunt toevoegen.

Indexering van de site

Hier de gebruikelijke informatie over wat Google wel en niet kan indexeren (Flash Javascript, frames en dynamische URL’s).

Vervolgens worden robots.txt en meta-tags beschreven.

Bruikbare content op de site

Over bruikbare content weet dit groene boekje het volgende te melden: “Zoals een hoofdstuk in een boek over een bepaald onderwerp gaat, zo moet ook elke webpagina op een bepaald thema gericht zijn.

Gebruikers blijven vaak langer op een webpagina met relevante content en links, daarom is het belangrijk dat de gebruikte zoekwoorden als het ware in het oog springen.”

Goed, dat is redelijk duidelijk en in mijn ogen vanzelfsprekend. Het gaat verder:

“Gebruik ook zinnen waar gebruikers met grote waarschijnlijkheid naar zoeken. Als u bijvoorbeeld de eigenaar bent van een website voor Keverliefhebbers, moeten de termen ‘Kever’ en ‘VW’ in de tekst zelf voorkomen en niet alleen het algemene woord ‘auto’s’.”

Vooral die eerste zin is belangrijk. Te vaak zie ik dat websites een compleet andere taal spreken dan de doelgroep waarvoor ze bedoeld zijn.

Meestal ligt dit aan het gebruik van kreten en termen die heel bekend zijn in de organisatie maar niet bij de doelgroep.

Of er worden ‘dure’ woorden gebruikt terwijl ook meer gangbare alternatieven voor handen waren.

Dan wordt er over assessments gesproken in plaats van beoordelingen, bijvoorbeeld.

Praktische geboden voor optimalisatie:

  1. Gij zult zorgen voor relevante content
  2. Gij zult uw gebruiker betrekken; voeg een blog toe, bied ruimte voor op- en aanmerkingen
  3. Gij zult de prestaties van uw site volgen, per voorkeur met Webmaster Tools
  4. Gij zult zorgen voor goede links naar de site
  5. Gij zult zorgen voor tekstlinks, contentgerelateerd
  6. Gij zult niet keyword-spammen
  7. Gij zult niet cloaken
  8. Gij zult niet de Googlebot misleiden met links of pagina’s
  9. Gij zult niet belangrijke content wegstoppen in afbeeldingen
  10. Gij zult niet dubbele content plaatsen met de bedoeling om de Googlebot te misleiden

Goh, tien stuks, da’s toevallig!

Het is een leuk informatief boekje maar het lijkt me meer een reclamemiddel voor het Centrum voor Webmasters dan dat er echt ingegaan wordt op content en indexering.

Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl


Welkom.
Vanaf november is Searchresult veranderd in Springbok.
Nieuwsgierig?