socialmediablog

Grote boycot social media: gaat dit iets veranderen?

Zeven jaar geleden startte ik als Programmatic Consultant bij Searchresult. Ik was toen 22 jaar oud. Vol enthousiasme ging ik aan de slag met de Google producten en vervolgens ook met verschillende social platformen. Alles wat Google en Facebook te melden hadden, vond ik fantastisch en stelde ik dan ook direct voor bij mijn klanten. Het klonk logisch, het klonk slim en het zag er vaak goed uit, dus ik was snel overtuigd. En wat wist ik er zelf ook eigenlijk van; ik was nog maar een broekie.

De afgelopen jaren heb ik een eigen visie op het gebied van digital media ontwikkeld en neem niet alles meer klakkeloos aan van deze techgiganten. Voor we gaan investeren in bepaalde zaken, wil ik zeker weten dat dit ook echt de beste oplossingen zijn voor mijn klanten.

Een kritische blik op advertising en marketing

Sinds een aantal jaar volg ik Bob Hoffman, schrijver van vijf Amazon top 1 boeken en voormalig CEO van twee bureaus. De onderwerpen waar hij over schrijft, zijn ontzettend verfrissend. Zijn visie heeft mij geleerd heel anders naar advertising te kijken.

Vandaag de dag begin ik mijn werkweek iedere maandag met het lezen van zijn nieuwsbrief. In deze nieuwsbrief lees je vaak koppen als “Zuckerberg must go”, “Social media hits the fan”, “Facebook’s top 10 outrages of 2019”, “New disgrace for Facebook”, “Zuckerberg discovers privacy”… En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Met zijn frisse en vaak ook kritische blik laat hij zien wat er zoal fout gaat in de wereld van advertising en marketing en wat hij hier nu eigenlijk van vindt. Zijn belangrijkste speerpunten zijn privacy en fraude. En dat is interessant, want daar laat met name het digitale medialandschap wat steekjes vallen.

Voor iedereen die ook wel eens een kritische blik en klank kan waarderen: schrijf je hier in voor zijn nieuwsbrief.

Bob Hoffman is niet alleen kritisch naar de tech giganten, maar ook zeker naar alle merken en bureaus die er geld in blijven investeren. Maar hier lijkt nu verandering in te komen…

Grote merken boycotten social media in Amerikasocialmediablog

Afgelopen week kondigden verschillende grote merken namelijk aan om in de VS – in ieder geval in de maand juli – niet meer te adverteren op Facebook, Instagram en Twitter. Unilever, Starbucks, Coca Cola en Ben & Jerry’s zijn enkele grote merken die zich aansluiten bij het initiatief #StopHateForProfit.

Deze campagne is een reactie op de verdeeldheid en het haatzaaiend taalgebruik op social media rondom de gepolariseerde verkiezingsstrijd in de VS. En waarschijnlijk extra gestimuleerd door de antiracisme protesten die nu gaande zijn.

Dit is een statement die merken nog niet eerder gemaakt hebben. En nu ben ik ontzettend benieuwd wat de gevolgen hiervan zijn. Houden de merken vol? Gaan Facebook en Twitter deze keer wel echt ingrijpen? Ik ben heel benieuwd.

De uitdagingen van social

Persoonlijk hoop ik dat ze het een en ander per direct goed aanpakken. Dat ze hun verantwoordelijkheid nemen en zorgen voor transparantie op álle gebieden. Want de veelvoud aan fake news en haatzaaiende berichten is niet eens de enige reden om als merk niet op deze platformen te adverteren. Alsof dat nog niet erg genoeg is, hebben merken ook te maken met fraude, privacy en gebrek aan kwaliteit en transparantie.

Een paar voorbeelden:
Er bestaan veel fake accounts. Dit betekent dat adverteerders geld uitgeven aan consumenten die niet eens bestaan en dus ook nooit een product gaan kopen.
Op verschillende platformen zijn click bots actief, waardoor de performance een vertekend beeld geeft.

Daarnaast is de kwaliteit van ingekochte ‘ads’ niet extreem hoog. Uit een test van één van onze klanten met MOAT kwam naar voren dat minder dan 50 procent van de impressies in beeld zijn geweest. Van de impressies die ‘in-view’ waren, keken gebruikers gemiddeld korter dan drie seconden. Hieruit kun je concluderen dat je dus eigenlijk 50 procent minder gebruikers bereikt hebt dan kanaal KPI’s doen vermoeden, want zij hebben de advertenties niet gezien. Van al het bereik dat je hebt ingekocht, was slechts 8 tot 10 procent impactvol. Dit omdat alleen zij langer dan drie seconden naar de advertentie hebben gekeken. Uit onderzoek blijkt dat ⅔ seconde aan exposure minimaal nodig is om het merk te laden.

Kortom, de social platformen kennen genoeg uitdagingen.

En nu?

Gelukkig zijn het wel uitdagingen die opgelost kunnen worden. Wellicht niet binnen nu en drie maanden, maar wel in de toekomst. Persoonlijk denk ik ook dat dit nodig is, willen deze platformen in de toekomst bestaansrecht hebben voor consumenten én adverteerders. Consumenten kunnen er namelijk ook voor kiezen dat ze er genoeg van hebben en hun mediaconsumptie aanpassen. Daarmee verliezen de platformen veel marktaandeel. En voor de meeste (grote) merken geldt dat het nog steeds slimmer is om het marketingbudget te investeren in televisie, dan in Facebook of Twitter. Willen ze dit in de toekomst veranderen, dan moet de kwaliteit absoluut verbeteren.

Ben jij als merk ook zoekende naar het effect van social advertising? Wil je weten hoe je meer uit je budget kan halen of welk standpunt je als merk moet innemen?
Neem gerust contact met ons op en we sparren er eens over.
Mocht je nu al meer willen weten, download dan onze digital branding whitepaper.


Meer lezen van Searchresult? Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Youri Harmsen
Youri Harmsen

Head of Strategy

y.harmsen@searchresult.nl