Hello world, again

Wat te doen met conversational interfaces

De opkomst van internet net iets meer dan 20 jaar geleden, de komst van touch interfaces iets meer dan 10 jaar geleden en dan dit: conversational interfaces. Soms laat de aanstaande impact van een nieuwe ontwikkeling zich maar moeilijk voorspellen, maar dát er wat op stapel staat lijdt geen twijfel.

Je praat tegen en met apps op je telefoon, met apparaten in de keuken, je auto, slimme assistenten in speakers, de televisie, je badkamerspiegel… Snel, intuïtief, hands-free. Terwijl de spraakgestuurde devices er nog maar net zijn, zijn ze al bijna niet meer weg te denken.

Dus, net als met internet destijds, je moet er iets mee. Ook al weet je misschien nog niet precies wat.

Strategie

Het is goed om je te realiseren dat een spraakgestuurde opdracht niet per se via een slimme assistent plaats hoeft te vinden. Er is een wezenlijk verschil tussen een chatbot, slimme assistent, Google Action of een spraakgestuurde zoekopdracht.

Ook de redenen om conversational in te zetten lopen enorm uiteen: van webcare, of besturing, tot conversie, entertainment of een combinatie.

Dus waar te beginnen?

Onderzoek, voordat je de sprong in het diepe waagt, eerst gewoon eens wat je al hebt. Aan content. Misschien zit je al op een berg bruikbare tekst. Kijk of het lukt om die informatie zo te structureren en op de juiste wijze te verrijken dat Google het als featured snippets opneemt.

Tip: zoek even op Google Structured Data Protocol en Featured Snippets ‘Answer Box’.

Maak vervolgens onderscheid tussen Chatbots, ChatAds en Smart speakers/assistants om te zien welk type het beste bij je doelstellingen past.

hi Google

Dialogue design

De inhoud van een conversatie en het bieden van juiste oplossingen staan vervolgens centraal in het ontwerpen van de dialoog. Is het doel om via de dialoog producten en diensten te verkopen of om je klantenservice te ontlasten? En wat wordt de ‘tone of voice’?

Dit is hét moment om in conversational copy gespecialiseerde tekstschrijvers aan te haken. Ook kan het geen kwaad om op tijd, juist bij het ontwerpen van de basis, een conversational marketing of e-commerce marketeer uit te nodigen.

En heb je jouw virtuele assistent dan eenmaal aan de praat, dan begint het werk pas echt.

Conversational Analytics & Dialog optimization

Door de spraak- en tekst gestuurde kanalen voortdurend te analyseren krijg je inzicht in de cruciale onderdelen van de conversaties. Zoals wat er wordt besproken, wat veelgestelde vragen zijn, veelgebruikte woorden, het sentiment en intentie.

De inzichten die je per kanaal opdoet, stellen je in staat ook de andere kanalen en de dialoog te verbeteren. Om ze inhoudelijk en in interactie relevanter te maken.

Voice Search Optimization

Zorg dat je weet waar je doelgroep naar op zoek is. Ben je een retailer? Dan zie je nu al in de analytics van je site hoeveel traffic je krijgt op ‘openingstijden’. Dat is makkelijk inzetbare – relevante – informatie.

En hoe beter je in staat bent om vragen effectief te beantwoorden, hoe meer je gewaardeerd wordt door die gebruikers, en door een Google.

Google hangt, net zoals bij sites en mobile apps, een score aan jouw ‘conversational vriendelijke’ content en spraakapp (of ‘action’ in het ecosysteem van de Google Assistent). Hoe hoger de score, des te makkelijker het wordt de action aanbevolen te krijgen en een fanbase te ontwikkelen.

Het succes van jouw transitie naar een spraak- en tekstgestuurde toekomst valt of staat zogezegd met het beantwoorden van vragen.

Makkelijker gezegd dan gedaan? Binnenkort publiceren we een uitgebreide beschrijving van hoe wij een reguliere website stap voor stap voorbereiden op zowel Voice Search als het ontwikkelen van een Google Action.

Ben je nu al nieuwsgierig, neem dan contact op, praten we snel verder!

Daniel Paaij

Amazon & Voice Specialist

d.paaij@searchresult.nl