a9

Herverkaveling marktplaatsen biedt kansen

In oktober 2018 schreef onze collega Gerrit al over de opkomst van marktplaatsen zoals Amazon, maar ook een Zoofy.nl voor diensten van loodgieters en vakmannen. Alleen al in Nederland snoepen zij onder de radar 250 miljoen aan online omzet weg. In die paar maanden kan er niet veel veranderd zijn, toch?

Toch wel.

Bol.com besloot ‘fullforce platform’ te gaan, Amazon is inmiddels het op 2 na grootste advertentieplatform ter wereld, en het ING Economisch Bureau rapporteerde in januari over de verwachte aanzienlijke impact van platformisering op non-retail.

En daar waar de consument Amazon al aardig weet te vinden, in sommige landen zelf té goed volgens overheden, merken wij dat platformisering nu ook meer leeft bij onze opdrachtgevers.

Sterker nog, er begint sprake te zijn van ‘Fear Of Missing Out’.

En dat is terecht. Want voor velen biedt het nieuwe kansen, maar voor de gevestigde orde is zo’n herverkaveling per definitie bedreigend.

Hoe ga je als bedrijf om met platformisering?

Voor de een werkt een platform beter dan voor de ander. Ieder bedrijf zal er een eigen modus in moeten zien te vinden. In deze blog gaan wij alvast kort in op de basiselementen die voor iedere aanbieder nodig zijn om via een platform te verkopen.

1: Kwalitatieve productcontent & SEO

Productdata is key. Een vereiste is dat elk product wat je wenst te verkopen is voorzien van de juiste productcontent, zoals productbeschrijving, eigenschappen, USP’s, media, etc.

Dit ben je al gewend wanneer je een webshop hebt, maar vrijwel elk platform hanteert een eigen set vereisten aan de manier waarop je je product beschrijft, en aantrekkelijk en vindbaar maakt.

Daarnaast verandert het zoekalgoritme van een platform voortdurend. Alleen door er in de praktijk mee te werken krijg je enigszins grip op de geheimen ervan.

Om een indruk te geven: zie www.a9.com voor een kleine impressie van het brein van Amazon.

2: Prijselasticiteit

De gemiddelde consument gaat voor de laagste prijs. Binnen een platform is dat niet anders. Daar moet je ook ‘slim’ mee leren omgaan. Zorgen dat je steeds beter in staat bent een flexibele prijsstrategie te hanteren, zonder dat het ten koste gaat van je marge en betrouwbaarheid.

In aanvulling op je SEO-effort en inzet van gesponsorde campagnes is het dus zaak om op de juiste momenten optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden om prijzen (automatisch) aan te passen.

Let wel: zorg dat je betrouwbaarheid en geloofwaardigheid niet in het geding komen. Dat prijzen soms, bijvoorbeeld seizoensgebonden, een beetje variëren vindt niemand gek, maar niemand houdt van onverklaarbare grote schommelingen.

3. Distributie van productfeed

Het aantal (retail)platforms neemt toe en daarmee ook de complexiteit van het distribueren van jouw productfeed. Gelukkig zijn er tools die de distributie ervan een stuk gemakkelijker maken.

Uiteraard vergt het waarborgen van de kwaliteit en consistentie van de productcontent – en controle van de output van de feeds – nog steeds wel voortdurend aandacht.

4. Sponsored campaigns

Online opvallen vraagt om de inzet van een slimme combinatie van owned, paid en earned exposure. Maar anders dan het werken met een veelheid aan online marketingkanalen, is het kunstje nu beperkt tot de interne mogelijkheden van het platform zelf.

Een platform biedt over het algemeen verschillende mogelijkheden om producten of merken op te laten vallen. Er is veelal keuze uit meerdere advertentievormen en gesponsorde campagnes, op basis van search keywords.

Wat om gedegen keyword-onderzoek vraagt.

En ook hier geldt natuurlijk dat je campagneresultaten voortdurend moet monitoren en optimaliseren.

5. Conversie

Uiteindelijk draait het allemaal om conversie. Daarom kijk je verder dan sponsored campaigns en neem je ook de moeite om assortiment, voorraad en logistiek eens door te lichten. Want ook de effectiviteit en efficiëntie van die onderdelen worden door platformen als parameters gezien.

Daarbij hebben de platformen net als Google maar één belang: het op de wenken bedienen van hun bezoekers. Wanneer je door het platform niet aantrekkelijk wordt geacht, dan verdien je het ook niet om jouw advertentie of product getoond te krijgen. En andersom.

Volop kansen om marktaandeel te veroveren

Dankzij platformisering verschuift de focus in e-commerce steeds meer van een developmentgedreven strategie, naar een marketinggedreven strategie. Wat goed nieuws is voor tal van merken die techniek als achilleshiel hadden.

Hoogste tijd voor hen om (in sommige gevallen weer) hun plekje veilig te stellen. Je weet nu waar te beginnen!

Hulp nodig? Lees dan hoe je Alles uit Amazon haalt met Searchresult.

Daniel Paaij

Amazon & Voice Specialist

d.paaij@searchresult.nl