Hoe maak je van bezoekers (terugkerende) klanten?

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: gemiddeld voeren 1 tot 5% van de bezoekers uiteindelijk het gewenste doel van je site (producten aanschaffen, vakantie boeken, inschrijven nieuwsbrief) uit.

Dat betekent dat 95 tot 99 procent van de bezoekers je site verlaat zonder de gewenste actie te voltooien.

En dan is alle moeite van het aantrekken van bezoekers voor niets geweest. Jammer natuurlijk!

Meerdere redenen kunnen liggen hieraan ten grondslag:

  • Lange laadtijd (zie mijn vorige artikel)
  • Vraag en aanbod komen niet overeen
  • Voorraad (of het gebrek hieraan)
  • Presentatie (denk aan afbeeldingen, teksten)
  • Call to action (is niet altijd vanzelfsprekend)
  • Prijs (concurrentie is één klik verder)
  • Levering (lange levertijden)
  • Betaalmogelijkheden
  • Etc.

De kunst is om meerdere bezoekers te verleiden de gewenste actie op je site te verrichten. Maar hoe?

Klant is koning

Je vindbaarheid vergroten op verschillende manieren (zowel betaald als onbetaald) is één.

Vervolgens is het de kunst om relevante bezoekers om te vormen tot klanten door ze dat voor te schotelen waarvoor ze in eerste instantie je site bezoeken (zie ook Persuasive Architecture).

Niets vervelender dan de interesse te wekken bij potentiele klanten om vervolgens te moeten melden dat de voorraad op is. Dat is voor beide partijen vervelend.

Usability/Copywriting

Hele boekenkasten zijn er vol geschreven over deze onderwerpen (aanrader: don’t make me think).

Te vaak worden er ellenlange inschrijfformulieren voorgeschoteld of verplichte accounts die aangemaakt dienen te worden, wat een negatief effect op de conversies kan hebben.

Door middel van A/B- en multivariatetesten zijn er vele optimalisatie slagen te maken wat weer een positieve invloed op de ROI heeft.

Korting

Wat altijd wel wil helpen is het bieden van kortingen. Het bieden van kortingen kan net dat ene zetje betekenen.

Eventueel in combinatie met up- of cross selling. Meerdere onderzoeken hebben het positieve effect op de ROI bewezen.

Interactie

Ook interactie (door middel van een chat functie bijv.) tussen site medewerkers en potentiële klanten wil de conversie nog wel eens verhogen.

Remarketing

Mochten potentiële klanten om één of andere reden besluiten je site te verlaten kunnen ze door middel van het bieden van een incentive (‘nu tijdelijk geen boekingskosten!’) over de streep getrokken worden.

In het algemeen geldt dat meer conversies inspanning vergt.

Ofwel: Testen, testen en nog eens testen! En meten is weten!

Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl