Internationaal verkopen via Amazon

Amazon is een zeer geschikt platform om producten internationaal te verkopen. Het netwerk van Amazon heeft een groot marktaandeel wereldwijd en dit maakt de mogelijkheden zijn onbegrensd. De grote vraag is waar je moet beginnen en met welke factoren je allemaal rekening moet houden, als je met Amazon aan de slag wil. In deze blog gaan we dieper in op de juiste strategie om internationaal te gaan verkopen. 

Het Amazon netwerk

Amazon is in Europa actief in zes landen: Nederland, Duitsland (incl. Oostenrijk en Zwitserland), Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië en Spanje. Zoals je ziet in onderstaande afbeelding, heeft Amazon vooral in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk een groot marktaandeel (bron: Semrush). Amazon.nl is sinds maart live. Hier zijn momenteel nog geen marktaandeel cijfers van beschikbaar.

 

Internationaal verkopen via Amazon

Meld je je aan als Seller bij Amazon, dan krijg je automatisch toegang tot alle Europese marketplaces. 

De juiste strategie om internationaal te verkopen, hangt af van verschillende factoren. Denk hierbij aan::

  • Hoeveel concurrentie is er aanwezig op de verschillende marketplaces?
  • Kun je concurreren qua prijs en levertijd? 
  • Eigen distributie (FBM) of via fulfillment by Amazon (FBA)?
  • Te betalen belastingen.
  • Intellectuele eigendomsrechten.
  • Exportbelemmeringen.
  • Milieu en veiligheidsregels, zoals keurmerken.
  • Lokale wet- en regelgeving.

Concurrentie

Sellers zijn actief op verschillende marketplaces. Het komt regelmatig voor dat een bepaald land niet meegenomen wordt als verkoopkanaal. Hierdoor kan de concurrentie per land sterk verschillen. Het is aan te raden om onderzoek te doen per land, om te kijken hoeveel kans je maakt om goed te gaan verkopen. Duitsland en het Verenigd Koninkrijk staan bekend om de hevige concurrentie. Echter, als je topnoteringen behaalt in deze landen, dan zijn verkopen vrijwel gegarandeerd. Tip: gebruik tools zoals Junglescout en Helium10 om de lokale verkopers te analyseren. 

Prijs en levertijd

Het grote voordeel van het sellercentral van Amazon, is het gebruiksgemak om de verschillende landen te beheren. Middels de website of app kun je per land eenvoudig zaken beheren zoals voorraad, prijzen, advertenties en eventuele FBA zendingen. Per land kun je bepalen welke prijs en levertijd je hanteert. 

  • Eigen distributie (FBM) naar andere landen zal meer tijd in beslag nemen. Houd hier rekening mee en pas je levertijden aan via de shipping templates.
  • Bepaal je prijzen per marketplace en voeg eventuele verzendkosten toe. 

FBA of FBM

Kies je ervoor om zelf de logistiek te doen of doe je het via FBA?

De keuze om zelf de pakketten te versturen of het uit te besteden aan Amazon brengt voor- en nadelen met zich mee. Ook de strategie Fulfillment by Merchant (FBM) heeft zo zijn eigen plus- en minpunten. Hieronder worden de voor- en nadelen van FBA en FBM globaal weergegeven.

Amazon heeft een zogenaamde FBA calculator, waarmee je eenvoudig kunt berekenen welke optie voor jou het beste is. 

FBA varianten

Fulfillment by Amazon kent verschillende varianten om internationaal te verkopen. Er zijn twee opties, namelijk het European Fulfillment Network of PAN-European FBA. 

De keuze tussen de verschillende FBA opties, is afhankelijk van verschillende factoren. De belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zijn de te betalen belastingen. 

Belastingen

Een belangrijk aandachtspunt is de btw verplichting per land op het moment dat gebruik gemaakt wordt van het PAN-European Network. Amazon stuurt zelf de producten naar distributiecentra waar veel vraag is naar je product in Europa. Dit betekent dat men btw plichtig is in het betreffende land. Schakel hiervoor een accountant of adviseur in.

Intellectueel eigendom 

Op het moment dat een merk zich internationaal beschermt, is het vaak niet mogelijk om het betreffende merk te voeren. Dit kan alleen als er toestemming verleend wordt. Dit geldt ook op het moment dat je zelf gaat uitbreiden door met je merk naar het buitenland te gaan. Houd rekening met internationale merkregistratie en intellectueel eigendomsrechten. Schakel hiervoor een specialist in. 

Overig

Verschillende landen betekent ook verschillende regels op het gebied van export, milieu- en veiligheidsregels en mogelijke lokale wet- en regelgeving. Het is aan te raden om advies in te winnen bij een expert om eventuele problemen te voorkomen. 

Data management

Internationaal verkopen betekent ook verschillende talen. Amazon biedt enkele mogelijkheden om productinformatie te vertalen middels de optie ‘Build International Listings’ (BIL). Helaas zijn deze vertalingen vaak niet van goede kwaliteit. Op het moment dat je veel producten in het assortiment hanteert, is het aan te raden om gebruik te maken van een feedtool om de verschillende marketplaces te beheren. Houd er rekening mee dat de volgende vermeldingen vereist zijn:

  • De producttitel (max. 80 karakters i.v.m. mobile view)
  • Afbeeldingen (Tip: gebruik minimaal 5 afbeeldingen)
  • Max. 5 Bullet points 
  • Productomschrijving 
  • Merk en fabrikant
  • Model en onderdeelnummer
  • Inhoud van het pakket
  • Variant
  • Zoektermen
  • Navigatie- en zoekfilter

PPC campagnes internationaal

Middels het sellercentral van Amazon zijn internationale PPC campagnes goed beheersbaar. Een veelvoorkomend probleem, is een onoverzichtelijke chaos van campagnes. Zorg ervoor dat iedere campagne eenzelfde naming convention bevat om het overzicht te bewaren en gebruik tevens een overkoepelende strategie over alle accounts. Het is aan te raden om gebruik te maken van PPC tools zoals Sellics om alle campagnes beheersbaar te houden. 

Conclusie

Amazon biedt grote kansen om relatief eenvoudig producten wereldwijd te verkopen. Searchresult adviseert klanten in dit gehele proces om ervoor te zorgen dat er geen verrassingen ontstaan bij de internationalisering. Het is aan te raden om (externe) specialisten in te schakelen voor advisering op het gebied van belastingen en eventuele andere lokale regels.


Meer lezen van Searchresult? Schrijf je in voor de nieuwsbrief. 
Eric-Jan Dijks

Marketplaces Specialist

e.dijks@searchresult.nl