Is er nog SERP-ruimte voor de affiliatepublisher?

De afgelopen weken zijn de nieuwe Google SERP-ervaringen al veelvuldig gedeeld in het werkveld. Van een hogere CTR op AdWords-posities 1 t/m 4, en daling in impressies 5 t/m 7, tot wisselende ervaringen met het effect op het ondergeschoven kindje van de klas, de organische resultaten in Google. Die bijna onder de vouw zijn verdwenen.

Het is nogal wat, die ogenschijnlijk kleinere rol voor organische resultaten. Zeker voor publishers die er voor een belangrijk deel van afhankelijk zijn.

Hun creativiteit wordt duidelijk op de proef gesteld

De relatief ‘goedkope’ wijze van adverteren via Google AdWords gericht op de rechterposities is bovendien verdwenen.

Dus hoe zorg je er als publisher voor dat je nog zichtbaar blijft?

Het ziet ernaar uit dat publishers zich meer en meer moeten gaan richten op nieuwe manieren van het realiseren van traffic naar hun website. Investeringen die nu van belang zijn:

  • Zorg dat je website geschikt is voor mobiel
  • Zorg dat je website van SSL is voorzien
  • Bekijk de mogelijkheden van overige platformen voor advertentie-inkoop
  • Bekijk of de inkomsten uit een campagne voldoende zijn om te investeren
  • Besteed zorgvuldige aandacht aan je organische resultaten in Google
  • Investeer in relaties met je adverteerders voor relevante informatie
  • Schrijf originele content en deel dit via alle kanalen

Dit zijn slechts enkele stappen die je kunt ondernemen om je plaats op de SERP te verbeteren. Het komt vooral neer op innovatief zijn, lef hebben en een goede strategie bedenken om de bezoekers naar je website of blog te krijgen.

Waarbij voor adverterende publishers verder geldt:

Dat ze harder gaan concurreren met andere adverteerders op Google.

SERP

Dat wanneer de CPC’s verder gaan oplopen, ze wel een hele goede vergoeding per sale moeten binnenhalen, om paid zichtbaar te blijven op de SERP.

En dat ze ondertussen extra onder de loep liggen, te weten het vergrootglas van die adverteerders die kritisch volgen welk deel van hun affiliatebudget uiteindelijk opgaat aan concurrerende ads.

Staat affiliatemarketing onder druk?

Dat valt uiteindelijk wel mee. Sterker nog: in sommige markten is affiliatemarketing aan een flinke comeback bezig, als ouderwets trefzeker kanaal.

Wel kunnen we al met al met recht stellen dat het een almaar specialistischer speelveld wordt. En dat spreekt onze affliatemarketeers wel aan.

PS Wil je meer informatie over affiliatemarketing of ondersteuning bij je huidige affiliateprogramma? Neem dan contact met ons op voor een inspirerende sessie en maak je affiliateprogramma nog slimmer!

PPS Maak je je zorgen over publishers die merknaamzoekwoorden inkopen? Neem ook dan contact op met Searchresult. Samen met affiliatepartners als BrandVerity leveren we ideale tools om inzicht te krijgen in het gebruik van je merknaam door affiliates.

Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl