Marketeer, je vergeet relevante data

91% van de marketeers beschikt niet over volledige data. Grote kans dat ook jij essentiële data mist om optimaal rendement te halen uit je business. De meest waardevolle data komt namelijk vaak uit een onverwachte hoek. We leggen graag uit hoe dat zit.

Waardevolle data uit onverwachte hoek

In de markt zien we dat veel bedrijven waardevolle data links laten liggen. Eeuwig zonde, want er valt zoveel winst mee te behalen. Onze grootste learning is dat het ontzettend waardevol is om je standaard marketing-data verrijken met bedrijfsbrede data. Dat is de enige manier om écht een totaalbeeld te krijgen van je knelpunten en kansen. Bekijk hieronder twee voorbeelden.

Voorbeeld 1: fashion retail
Voor een grote e-commerce retailer draaien we gedetailleerde analyses op bijvoorbeeld het aantal retouren per product en segment, maatbogen beschikbaarheid, doorlooptijden per product en seasonality. Deze extreem waardevolle data koppelen we aan marketing-data om zo te komen tot de meest complete en efficiënte performance strategie, gericht op maximale winstgevendheid en zo laag mogelijke kosten.

Voorbeeld 2: e-commerce winkelmandje
In retail draait het natuurlijk om de waarde van het winkelmandje en hoe vaak klanten terugkomen. Deze data is vaak beschikbaar, maar wordt nauwelijks geactiveerd in marketing kanalen zoals social, e-mail en programmatic. Zonde, want deze data kan essentieel kan zijn in relevantie voor bestaande klanten en het vinden van interessante nieuwe klantsegmenten met potentieel hoge waarde.

Data aan elkaar koppelen

Heb je alle data die je nodig hebt? Dan is het belangrijk te beseffen dat data waardevoller wordt als je het aan elkaar koppelt. Versnipperde data is niet alleen inefficiënt om te interpreteren, maar vaak ook nog eens incorrect. Die ene lead wordt bijvoorbeeld zowel door Google als Facebook ‘geclaimd’ en dat los je met een standaard attributiemodel per platform niet op.

Headless customer data platform
Bouw daarom een eigen data infrastructuur en verzamel klantdata in de cloud in een zogenaamde
single customer view. Je beheert de data zelf en bent volledig in controle. Bijkomend voordeel van een dergelijke headless omgeving is dat je de data loskoppelt van specifieke tools of systemen. De data is dynamisch beschikbaar en je kan het gebruiken waar en wanneer je maar wil.

Welke data mis jij?

Heb jij ook het idee dat je data mist? Zou jij meer succes kunnen behalen met gegevens die nu niet (gemakkelijk) beschikbaar zijn? Wij durven te beweren dat ook jij hypotheses hebt die kunnen leiden tot innovatie, waarvoor je op dit moment nog niet de juiste data hebt. We dagen je uit om te laten zien dat wij als marketeers nog veel meer kunnen dan men denkt.

Benieuwd waar voor jou nog data-kansen liggen? Neem contact met mij op, ik denk graag met je mee.

Bas Vrijsen
Bas Vrijsen

Business Development Manager

b.vrijsen@searchresult.nl


Welkom.
Vanaf november is Searchresult veranderd in Springbok.
Nieuwsgierig?