Carrousel Dynamische carrousel Collection ad

Marketing Automation, part I

In een nieuwe reeks blogs laten we je de komende weken zien hoe je het snelst winst boekt met automatiseren. Net als de vorige blogs, heeft ook deze serie weer een gloednieuwe (must read) gratis whitepaper. Vol waardevolle informatie hoe je maximaal automatiseert zonder het stuur uit handen te geven.

Aangevraagd? Top! En welkom terug bij deze eerste editie: over feeds-gebaseerde automatiseringsmogelijkheden van Facebook.

Feed based adverteren

Een van de eerste stappen om campagnes in Facebook te automatiseren is om een feed op te zetten. In principe kun je voor alle denkbare producten een feed (laten) maken.

In een feed krijgt ieder product een eigen ID, en kun je per ID een veelheid aan andere informatie kwijt, zoals waar de foto’s staan, wat de prijzen zijn, de landingspagina, eventuele kortingen, titels, beschrijvingen…

Dan naar Facebook

In drie stappen ben je klaar om je eerste campagnes te gaan draaien.

1. Ad Account aanmaken.

Facebook Bedrijfsmanager

2.  Pixel installeren – ook deze stap wijst zichzelf, het is een klein beetje code, die je aan je developer mailt of zelf inbouwt. Daarmee koppel je je site en siteactiviteit aan Facebook, waardoor je straks gericht kunt (re)targeten.

Pixel installeren

3. Productcatalogus aanmaken – hierbij kun je alle producten uit je feed, of een selectie van je producten, koppelen aan een advertentieset.

Catalogus

Selecteer daarna gegevensbronnen om aan je feed te koppelen:

Koppelen

Klaar!

Een van de meest voor de hand liggende campagnes die je nu kunt automatiseren is een retargetingcampagne. Hierbij retarget je automatisch de personen die een bepaald product, of bepaalde productgroep, hebben bekeken en/of iets op je website in het winkelwagentje hebben gedaan.

Zeker in dat laatste geval, bij verlaten maar wel al deels gevulde winkelmandjes, zijn retargetingcampagnes natuurlijk heel effectief.

Wat stel je zoal in

Bepaal je budget, bepaal de looptijd en bepaal ook hoe lang je mensen wil herinneren aan hun winkelmandje of aan je productaanbod (en hoe vaak maximaal per dag – of beter gezegd hoe weinig, want je wil irritatie voorkomen).

Scherp de targeting eventueel nog wat aan: op basis van locaties of leeftijden. En verfijn de doelgroep verder door bepaalde groepen uit te sluiten, zoals mensen die inmiddels al wat gekocht hebben.

Ook dit laatste is zo gepiept – eenmaal ingesteld meet die pixel precies hoe en wat, en komen kopers, als je dat bij audiences aangeeft, automatisch in die subgroep terecht.

Tijd voor creatie met Dynamic Ads

Zodra je een feed-based campagne hebt opgezet, is het moment daar om de verschillende advertentie-uitingen te maken.

Carrousel-advertentie

De eerste optie is de carrousel. Bij deze dynamische uiting rouleren, net zoals bij een niet-dynamische carrousel-advertentie, meerdere afbeeldingen die je ontvangers al swipend kunnen ontdekken.

Deze advertenties laten je vrij om zelf de kop en beschrijving toe te voegen, maar die zijn ook dynamisch in te laden. Net als de prijs bijvoorbeeld, door in de ad een specifiek catalogusveld toe te voegen.

Collection 

De andere optie is de collection ad. Hier kan je al je creativiteit in kwijt, want er zijn enorm veel mogelijkheden. Afbeeldingen, videos, collecties geïnspireerd op een seizoen, een uitverkoop, een kleur, een type – probeer gewoon, test en je ontdekt vanzelf wat goed werkt.

Tip: Met dit advertentieformaat kun je ook de link tussen brand en performance leggen, door je brand-boodschap boven de salesgerichte advertentie te draaien.

Carrousel Dynamische carrousel Collection ad

Van links naar rechts: Carrousel, Dynamische Carrousel & Collection Ad

Smartly

Als je bovenstaande stappen hebt doorlopen, en de campagnes draaien naar wens, maar je hebt het gevoel dat er nog meer in zit, dan heb je gelijk. Dit is het moment een marketingbureau te bellen en/of eens te kijken naar Smartly .

Smartly, een van de grootste Facebook Marketing Partners van Facebook, is een uitkomst. Met dit platform is het een fluitje van een cent om nog meer rendement uit je dynamische advertenties te halen.

Dynamic Ads

Waarbij in Facebook de opties voor dynamische advertenties soms gelimiteerd zijn, lijkt bij Smartly zo’n beetje alles wat je maar kunt bedenken mogelijk. En dat betekent dat de optimalisatiekansen automatisch ook groter zijn.

In een case voor T-Mobile wisten we met de dynamische ads binnen Smartly de sales binnen Facebook met +97% te laten stijgen (vergeleken met de reguliere carrousel in een feed-based campagne). En dat tegen een 58% lagere CPM.

Smartly

Predictive Budget Allocation

Een interessante feature van Smartly is Predictive Budget Allocation. Deze feature kijkt dagelijks kijkt naar de huidige resultaten, om de budgetten van morgen slimmer in te zetten. Per campagne, of over meerdere campagnes heen.

Handig om budget automatisch te laten verschuiven van retargeting naar prospecting als retargeting uitgeoptimaliseerd is.

Smartly feature

En zo zijn er nog veel meer features binnen Smartly die je graag van dienst zijn.

Handen uit de mouwen

Voordat je achterover kunt leunen, moet je nog even aan de bak dus. Feed, Facebook, Smartly. En dan heb je pas één, weliswaar krachtig, deel van de digitale marketing toolkit geautomatiseerd.

Met de feed sla je in ieder geval de grootste slag – je kunt hem al dan niet met een kleine aanpassing direct ook gebruiken voor Google, voor je nieuwsbrief, personaliseren van pagina’s op je site. Heerlijk!

Maak je op voor een stroom aan orders en een zee van tijd, waarmee sociale media voor jou z’n oorspronkelijke functie weer terug heeft; ontspanning in plaats van inspanning.

Enjoy!

En laat maar weten als we een handje kunnen helpen. En check sowieso die nieuwe whitepaper nog even.

 

Bron afbeeldingen: facebook.com + smartly.io

Loes Geerden

Social Media Specialist

l.geerden@searchresult.nl