Marketplaces en e-commerce in tijden van crisis: Covid-19

De gevolgen van de Covid-19 uitbraak hebben wereldwijd een grote impact. Van quarantaine tot sluitingen van bedrijven: het virus heeft grote gevolgen. Marketplaces zoals Bol.com en Amazon nemen acties om verspreiding te voorkomen en voorrang te geven aan cruciale levensmiddelen en producten. Welke kansen en bedreigingen doen zich voor en hoe kan je hierop inspelen?

Covid-19 impact
Toen het nieuws over COVID-19 zich verspreidde en het officieel een pandemie werd verklaard door de Wereldgezondheidsorganisatie, reageerden mensen door een voorraad in te slaan. Ze kochten medische benodigdheden zoals handdesinfecterend middel, maskers en huishoudelijke artikelen zoals toiletpapier en brood. Al snel hadden zowel fysieke als online winkels moeite om de vraag bij te houden, prijsstijgingen waren onoverkomelijk. Marketplaces Bol en Amazon reageerden hierop met restricties voor prijzen in bepaalde categorieën om misleiding te voorkomen. Internationale ondernemers ondervinden de gevolgen van de lockdowns in meerdere Europese landen zoals Frankrijk, Italië en Spanje. Deze lockdowns hebben vanzelfsprekend een grote impact op bezorging, zoals flinke vertragingen of zelfs geen mogelijke bezorging. Binnen Nederland wordt er vooralsnog gewoon bezorgd.

Restricties op Amazon voor verkopers
Naast de restricties qua prijzen heeft Amazon ook haar fulfillment tijdelijk gesloten voor partners. Bedrijven die gebruik maken van FBA (fulfillment by Amazon), kunnen geen voorraden meer naar de distributiecentra sturen. Dit heeft grote gevolgen voor ondernemers die hier gebruik van maken, aangezien zij niet meer kunnen vertrouwen op de uitstekende distributie van Amazon. Daarnaast is de kans groot dat men uitverkocht raakt met als gevolg dat rankings binnen Amazon flink dalen. FBA is voor Amazon.nl nog niet uitgerold en daarom vooral van belang voor internationale distributie. De restricties gelden sowieso tot 5 april 2020.

Naast het sluiten van FBA is er ook geen mogelijkheid om met vouchers kortingen te geven om daarmee extra sales te genereren. Alhoewel de impact hiervan kleiner is, verdwijnt tijdelijk deze interessante marketing tool.

Bol.com heeft tot op heden nog geen vergaande maatregelen getroffen op het gebied van haar fulfillment voor partners (Levering via Bol, LvB). Wel heeft Bol alle partners gewaarschuwd dat er mogelijk extra maatregelen komen.

Kansen voor marketplaces
Nederlanders zijn sinds de coronacrisis steeds massaler bepaalde producten online gaan kopen. Dit is te zien in de grotere aankoop van levensmiddelen, drogisterijproducten, sportspullen, tuinartikelen en doe-het-zelf artikelen (Retail Trends, 2020).
Deze stijging zal waarschijnlijk blijven aanhouden zolang de crisis voortduurt. Nederlanders proberen natuurlijk de kans op besmetting zo veel mogelijk te beperken. Sinds de crisis is het voor de aanbieders van online boodschappen dan ook lastig geworden de grote vraag te kunnen bijbenen.
Zolang de levering van boodschappen voor aanbieders een probleem blijft, zouden Nederlanders mogelijk wel eens een kijkje willen nemen in de supermarkt van Amazon. Zij bieden namelijk al houdbare levensmiddelen aan zoals drinken, pasta, gedroogd fruit, chips en zelfs kant-en-klare maaltijden. Dit is iets waar Bol.com nog niet op inspeelt. Wel kun je op beide platformen al een pak wc-papier aanschaffen. Helaas is vaak wel te zien dat sommige producten niet direct de volgende dag geleverd kunnen worden.
Het lijkt er dus op dat de coronacrisis ook kansen biedt voor de platformen zelf. Het is wel de vraag hoe snel zij hierop kunnen inspelen om een werkelijk concurrentievoordeel te verkrijgen.

Kansen tijdens Covid-19
Ondanks de grote negatieve gevolgen van deze crisis zijn er ook kansen. Er wordt verwacht dat de e-commerce sector met 50% gaat groeien (logistiek.nl)! Dit is een direct resultaat van veel offline winkels die sluiten en het feit dat mensen liever online shoppen om besmetting te voorkomen. Enkele kansen in tijden van crisis zijn hieronder beschreven:

  • Naar verwachting stijgen de e-commerce bestedingen met ±50% gedurende de crisis (logisitiek.nl). Zorg ervoor dat je dus maximaal zichtbaar bent.
  • Deze tijd is een zeer geschikt moment om je als verkoper bij Amazon of Bol.com aan te sluiten en je listings (producten) in te richten voor onder andere Amazon.nl. Op deze manier kan je alles goed inrichten, zonder grote tijdsdruk. Dit is hét moment om te testen en ervaren.
  • Bol en Amazon hebben loyale klanten die ook in tijden van crisis op deze platformen zullen kopen.
  • Tip: Indien je gebruik maakt van FBA zet dan je profiel bijv. op ‘vakantie’ modus (zie ook het officiële Amazon bericht).

 

De gevolgen van Covid-19 zijn nog niet te overzien. Duidelijk is het feit dat bedrijven het lastig krijgen, omdat consumenten minder offline besteden. Aankopen worden online gedaan en dit biedt kansen voor ondernemers. Hulp nodig bij het starten of optimaliseren van Amazon en/of Bol.com? Neem dan contact op.

Eric-Jan Dijks
Eric-Jan Dijks

Marketplaces Specialist

e.dijks@searchresult.nl