MP blog

Marketplaces in Q4

Het vierde kwartaal staat bekend om dagen zoals Black Friday, Cyber Monday, Amazon Prime day en natuurlijk feestdagen zoals Sinterklaas en Kerst. Hoe kun je als retailer hierop inspelen? Kortom, op welke manier haal je meeste uit deze dagen? 

Kortingsdagen in Q4

Sinds enkele jaren zijn kortingsdagen zoals Singles Day en Cyber week overgevlogen vanuit De Verenigde Staten. Retailers spelen hier fanatiek op in door flinke kortingen te geven op hun assortiment. Kortingsdagen zoals Cyber Monday en Black Friday worden omgezet naar volledige weken met hoge kortingen. Zie hieronder een overzicht van de belangrijkste kortingsdagen:

  • Halloween – 31 oktober
  • Singles Day – 11 november (oorsprong China)
  • Cyber Week (s) – 25 november t/m 4 december
  • Black Friday – 29 november
  • Cyber Monday – 2 december
  • Sinterklaas – 5 december
  • Kerst – 25 en 26 december

Amazon Prime Day

MPblogEen relatief onbekende kortingsactie komt vanuit Amazon, namelijk Amazon Prime Day 2020. Amazon Prime Day is wereldwijd één van de grootste sale acties, waarbij 48 uur lang speciale acties voor Prime leden beschikbaar zijn. Denk hierbij aan producten zoals Nike sneakers, maar ook gameconsoles en andere hardware.
Prime day is ontstaan in 2015, waarbij ter gelegenheid van het 20 jarig bestaan van Amazon een 24-uurs sale werd gehouden. Het event was een groot succes en is ondertussen een actie waar veel mensen naar uitkijken. De geruchten gaan dat Amazon Prime Day in oktober gehouden gaat worden.

Singles Day
MPblog

Op 11 november wordt in China Singles Day, ook wel Guanggun Jie genoemd, gevierd en internetgigant Alibaba behaalde in 2019 een omzet van 11 miljard dollar in het eerste uur (34 miljard in totaal). Alhoewel deze feestdag relatief onbekend is, biedt het mooie kansen voor verkopers om extra omzet te genereren. 

Voorbereiden

Wat kun je als retailer verwachten van de komende feestdagen en welke voorbereidingen dien je te treffen? Hieronder is een lijst opgesteld met de belangrijkste aandachtspunten voor Q4.  

  • Aanloop campagnes
    Indien mogelijk, start enkele weken van te voren met het activeren en promoten van je campagnes.
  • Listings voorbereiden qua SEO en reviews
    Zorg ervoor dat je listings tot in de puntjes geoptimaliseerd zijn! Vul minimaal alle benodigde velden in en beschrijf duidelijk welke specificaties het product heeft. Zorg daarnaast voor minimaal 5 afbeeldingen en probeer nog reviews te scoren voor de feestdagen. Uiteraard is het belangrijk om de listings te optimaliseren qua SEO. Lees meer over de SEO kansen voor marketplaces.
  • Infrastructuur voorbereiden
    Indien je gebruik maakt van bijv. feedtools dan is het raadzaam om ruim van te voren de gehele setup goed te controleren. Komen velden nog juist door op marketplaces en klopt het allemaal?
  • Voorraad
    Indien je gebruik maakt van fulfillment by Amazon (FBA) of levering via Bol (LvB) dan is het aan te raden om ruim van te voren je assortiment in orde te maken. Marketplaces geven vaak via verkoopprognose tools een geschatte omzet. Tevens kun je data van afgelopen jaar gebruiken om je forecast te maken. Let op: Amazon en Bol hanteren hogere tarieven tijdens de piekmaanden. Lees meer informatie over de piektarieven op Amazon.
  • Prijzen en kortingen
    Bepaal van te voren welke prijzen er gehanteerd gaan worden. Bepaal hierbij ook je uiterste prijs, zodat je van te voren weet wanneer je prijzen niet verder moet verlagen. Bepaal daarnaast welk kortingspercentage of bedrag gepromoot gaat worden. Gemiddeld prijzen sellers 30% af ten opzichte van de normale prijzen.
  • Vouchers en andere acties
    Amazon biedt de mogelijkheid om te werken met vouchers en hiermee kan een extra percentage of bedrag aan korting aangeboden worden. Bepaal dus van te voren welke strategie je kiest, bijv. 30% korting qua prijs, of juist 25% korting qua prijs en een extra voucher van 5%.
  • Advertentie campagnes
    Zorg voor een duidelijke campagnestructuur inclusief duidelijk naming convention. Indien mogelijk is het aan te raden om (belangrijke) campagnes alvast te laten draaien middels een automatische campagne. Op deze manier wordt er data verzameld die de komende tijd gebruikt kan worden voor handmatige campagnes.
    Meer tips zijn te vinden in het blog over PPC campagnes op Amazon.
  • Account prestaties
    De komende maanden zijn belangrijk om je account prestaties op peil te houden. Beantwoordt vragen spoedig, vermijd annuleringen en probeer retouren te minimaliseren.Naast aandachtspunten voor marketplaces zijn er natuurlijk ook veel belangrijke punten buiten deze platformen om.
    Hieronder is een lijst te vinden met enkele tips:
  • Update de Homepage van de website
  • Bereid E-mail campagnes voor
  • Creëer eventuele extra landingspagina’s
  • SEO en SEA optimalisaties
  • Facebook/Instagram Social ads
  • Retargeting ads
  • Verlaten winkelwagen e-mails 

Conclusie

De komende feestdagen in Q4 zullen wederom voor een omzet boost zorgen. Bereid alles goed voor en zorg dat de accounts op marketplaces volledig klaar staan voor de storm. Voorkom onverwachte (technische) problemen en ga knallend Q4 in! 

Kijk ook de webinar: Haal het maximale uit de feestdagen met Marketplaces

Eric-Jan Dijks

Marketplaces Specialist

e.dijks@searchresult.nl