Marketplaces voor merken

Wel of niet aanwezig zijn op marketplaces als merk?

Veel merken stoeien met marketplaces op het gebied van reputatie, pricing en bijvoorbeeld concurrentie met andere verkopers. In principe mag elke externe verkoper een product aanbieden, tenzij deze op de juiste wijze afgeschermd is. Achteraf is het vaak moeilijk om je merk alsnog te beschermen, dus zorg voor een goede start!

De voordelen van marketplaces voor een merk

Als merk wil je graag zichtbaar zijn op de plek waar consumenten zich bevinden. Meer dan 50% van de wereldwijde e-commerce bestedingen vindt plaats via een marketplace en het wordt steeds belangrijker om als merk aanwezig te zijn op deze platformen. Enkele belangrijke redenen om wel aanwezig te zijn:

  • Extra zichtbaarheid en naamsbekendheid voor je merk!
    (Collega Youri Harmsen schreef recent een interessant blog over
    digitale performance marketing voor merken en retail. )
  • Snelle internationale expansie is mogelijk
  • Retailers/Franchisers verkopen jouw merk/producten wel via een marketplace online
  • Je hebt geen controle op de pricing (“If the consumer can always get the product cheaper on Amazon, your brand has an Amazon channel problem.”). 
  • Je hebt geen controle/invloed op de productinformatie
  • Door aanwezig te zijn als merk kan er invloed uitgeoefend worden op de algemene branding middels brandpages/stores en A+ content.

 
Uiteraard zijn er ook argumenten om niet op marketplaces te verkopen, namelijk:

  • Klantdata: platformen zoals Bol.com en Amazon zijn eigenaar van de data
  • Prijsgedreven markt, er wordt zelfs gesproken van een ‘race to the bottom’
  • Het is een B2C markt, maar toch is het interessant voor B2B bedrijven

Kannibalisatie

Veel merken zijn bang voor kannibalisatie door te verkopen op marketplaces. De bezoekersaantallen van Bol en Amazon zullen ervoor zorgen dat de marketplaces omzet snel voorbijstreeft aan de omzet op de eigen website. 

De invloed van marketplaces neemt alleen maar toe en zal ieder saleskanaal van je huidige business beïnvloeden. Alleen merken met uitzonderlijke merkloyaliteit, waarbij de enige plek om het te kopen de website of bijv. franchise filialen is zullen het overleven zonder marketplaces. Indien dit niet het geval is, dan zullen er andere partijen zijn die je product goedkoper gaan aanbieden of zelfs een betere versie ontwikkelen en verkopen. Een voorbeeld hiervan is het private label van Amazon, genaamd Amazonbasics.  

Plan van aanpak

Start niet met de zogenaamde ‘Dip the Toe strategie’! – Met deze strategie test je enkele willekeurige! producten en kijk je of het werkt. Echter is dit een subjectief proces dat voor foute verwachtingen kan zorgen. Als je van plan bent te gaan verkopen op marketplaces, doe het dan goed. Searchresult werkt met verschillende fases waarin uitgezocht wordt welke producten überhaupt interessant zijn om te testen (gebaseerd op marge, zoekvolume etc.). Start dus vanaf het begin goed en baseer keuzes op data! 

Merkregistratie

Op het moment dat je gaat starten met het verkopen op marketplaces dan is het belangrijk om te zorgen voor een correcte merkregistratie. Platformen zoals Bol.com en Amazon eisen een officiële merkregistratie via bijvoorbeeld het BOIP of WIPO. Het is raadzaam om een intellectueel eigendom consultant in te schakelen om ervoor te zorgen dat het proces correct verloopt. Op het moment dat het merk correct geregistreerd is dan dien je unieke EAN’s te koppelen aan je producten. De combinatie van de EAN en de merkregistratie zal ervoor zorgen dat het merk beschermd is op Bol.com en Amazon.nl. Dit betekent dat niet iedereen zomaar je producten kan verkopen en dat er toestemming aangevraagd dient te worden bij jou. Jij hebt de controle over je vermeldingen! 

Voordelen van merkregistratie op Amazon

Indien je merk correct geregistreerd is dan kom je in aanmerking voor A+ content. Dit type content is een verfraaiing van de normale content, waarbij gebruik gemaakt kan worden van afbeeldingen en tekst.
Het voorbeeld hieronder  illustreert een fraai opgemaakte productomschrijving. 

MPblog

Brand page & Store

Naast A+ content bestaat er voor geregistreerde merken ook een optie om een ‘eigen’ brandstore/page te maken. Met deze optie verkrijg je als merk een mini-store binnen het Amazon platform inclusief navigatie en links. Hieronder is een voorbeeld toegevoegd van een brandstore.

MPblog

Branded advertising

Als laatste optie krijgen geregistreerde merken de mogelijkheid om te adverteren met ‘sponsored brands’. Deze manier van adverteren zorgt voor meer brand awareness en zet je merk in de spotlight! Hieronder is een voorbeeld van sponsored brands toegevoegd. Wanneer bezoekers op de advertentie klikken dan wordt er doorgelinkt naar de brandstore. Deze vorm van adverteren is wel iets duurder dan ‘sponsored products’ met een gemiddelde CPC van €0,50 per klik. De CTR ligt echter wel hoger dan ‘sponsored products’. 

MPblog

Conclusie

De voordelen van het aanwezig zijn op marketplaces wegen op tegen de nadelen. Door de opkomst van deze platformen zullen steeds meer consumenten direct hun zoektocht starten op een marketplace in plaats van bijvoorbeeld Google. Neem als merk de controle over de informatievoorziening en reputatie. Zorg voor de juiste merkregistratie, zodat je als merk in control bent en externe verkopers alleen na jouw goedkeuring mogen verkopen. Beheer en optimaliseer je content en vergroot je naamsbekendheid middels betaalde advertenties.

Hulp of advies nodig als merk? Neem dan contact op met ons.

Meer lezen van Searchresult? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

 

Eric-Jan Dijks

Marketplaces Specialist

e.dijks@searchresult.nl