Marketplacesheader

Marketplaces: wel of niet interessant voor jouw bedrijf?

De platformeconomie groeit hard en websites zoals Airbnb, Amazon en Ebay trekken dagelijks miljoenen bezoekers. De consument raakt gewend aan het ‘one-stop-shopping’, met de daarbij behorende kwalitatieve klantenservice. Naar verwachting zal de platformeconomie in 2022 goed zijn voor 40.2 miljard dollar omzet wereldwijd (bron: Statista). In Duitsland en de Verenigde Staten starten consumenten in 54% van de gevallen in Amazon (bron: Bigcommerce). Google wordt hierbij uitgesloten, aangezien alles toch wel te vinden is op Amazon. 

De vraag of je als verkoper wel of niet aanwezig moet zijn op marketplaces is relevanter dan ooit! Immers, consumenten vinden hun weg direct naar de marketplaces en mogelijk dus niet meer naar je eigen website of webshop. 

De invloed van marketplaces op online retail

In 2018 bestond de top 5 e-retailers wereldwijd uit bedrijven die onder andere focussen op marketplaces. Deze 5 bedrijven hadden in 2018 maar liefst 62% van het totale marktaandeel in handen.

MPblog2 MPblog2

(Activate; Statista)

In 2019 domineerde Bol.com het Nederlandse e-commerce landschap (bron: ecommercenews.eu). Maar liefst 4 van de 10 retailers zijn marketplaces, waarbij Amazon al op plaats 6 staat met de Duitse variant van de website. In 2020 zal Amazon naar verwachting enkele plekken stijgen op de lijst.

MPblog3

Hoe bepaal je of het interessant is om op marketplaces te verkopen?

Een veelgestelde vraag is momenteel of je als retailer moet aansluiten op marketplaces. Het antwoord is echter afhankelijk van verschillende factoren. Denk hierbij aan factoren als het assortiment, de marges en de voorraden. Een gedegen business-analyse zal inzicht geven in de producten die überhaupt interessant zijn om te verkopen op marketplaces. Immers zal er gemiddeld 15% commissie betaald moeten worden aan het platform en uiteraard wil je ook kanaalconflicten voorkomen. 

Enkele aandachtspunten voor de business-analyse, zijn de volgende:

  • Bepaal of je assortiment geschikt is voor marketplaces qua ‘fit’.
  • Bepaal of je assortiment geschikte marges heeft voor marketplaces. Houd hierbij ook rekening met marketingkosten voor het adverteren.
  • Bepaal of er geen kanaalconflict ontstaat of vind manieren om dit te voorkomen. Dit kan bijvoorbeeld door bundels te creëren die alleen op marketplaces verkocht worden.

Op het moment dat de business-analyse inzicht heeft gegeven in de juiste producten, is het zaak om een potentie-analyse te maken. Door middel van tools zoals JungleScout of Helium 10 verkrijg je inzicht in zoekvolumes, maandelijkse sales en concurrentiecijfers. Op het moment dat je een product verkoopt dat bijvoorbeeld reeds door Amazon zelf en vijf andere bedrijven wordt aangeboden, weet je dat er veel voor nodig is om de zogenaamde buy-box te veroveren. 

Enkele aandachtspunten voor de potentie-analyse, zijn:

  • Kies de juiste marktplaats.
    Bol.com biedt vrijwel alles aan, Zalando richt zich volledig op fashion. 
  • Gebruik tooling
    Tools zoals Junglescout geven inzicht in het huidige speelveld op de marktplaats. Op basis van zoekvolume en concurrentie cijfers bepaal je of het haalbaar is. 
  • Bekijk het speelveld
    In theorie zijn producten die erg veel concurrentie hebben, beter om achterwege te laten. Door de concurrentie staan prijzen onder druk en is de kans op verkoop kleiner. Uiteraard geldt dit niet voor alle producten; onderzoek zal dit verder moeten uitwijzen.

Bovenstaande parameters creëren een overzicht van producten die geschikt zijn voor (specifieke) marketplaces. Op basis hiervan kan geconcludeerd worden of marketplaces binnen de bedrijfsstrategie passen, of niet.

De volgende stap is het daadwerkelijk starten met verkopen. Hoe je dat doet? Houd onze website in de gaten voor de startersguide voor marketplaces.

Heb je hulp nodig bij het bepalen of marketplaces interessant zijn? Neem dan contact op.

Eric-Jan Dijks

Marketplaces Specialist

e.dijks@searchresult.nl