Schudden met die muis

Meer impact met interactieve ads

Meer bereik, meer impact, hogere conversieratio’s; je kunt erop afstuderen. Of je gunt jezelf vandaag alvast een voorsprong met de hier gedeelde ervaringen. Zoals in dit blog over hoe je ROI boost met interactieve advertenties.

Wat is een interactieve advertentie?

Een interactieve advertentie is een advertentie die de ontvanger in staat stelt een actie uit te voeren vóór hij doorklikt naar een landingspagina op een site.

Door deze interactie aan te bieden, kan de gebruiker meer te weten komen over een merk of actie, zonder onmiddellijk in een retargeting-funnel terecht te komen. Wat alvast vertrouwen wekt.

Interactieve advertenties zijn er in alle soorten en maten. Bijvoorbeeld als mini-games (een zogenaamde playable ad), of als swipe cubes, of als ads die zich mobiel via beweging (mobile shake) laten bedienen.

Wat doen interactieve advertenties voor brand awareness?

Het is een laagdrempelige kennismaking. Als het duidelijk is dat je als ontvanger niet direct uitklikt bij een swipe, klik of mobile shake, dan kiest een gebruiker sneller om iets met de advertentie te doen.

En wanneer je makkelijk interactie hebt met een advertentie, dan wordt die beter gelezen en gemakkelijker onthouden.

Engagement

Bij campagnes met zo’n 5.000.0000 impressies over een looptijd van bijvoorbeeld 60 dagen zien we gemiddeld 500+% meer engagement bij de interactieve advertenties. Logisch, want het is als gezegd laagdrempeliger.

Aangezien de kosten van het inzetten van een interactieve banner gelijk zijn aan die zonder interactief element, is het voordeel snel duidelijk.

Tel daar verbeterde performance bij op

Na interactie zien we ook duidelijk verbetering in het aantal conversies ten opzichte van dezelfde banner zonder interactie.

Doordat de engagement zo hard stijgt is, stijgt de CTR zo goed als altijd mee, én zorg je voor kwalitatiever verkeer richting de website van de adverteerder. Kijkend naar zaken als (hogere) sessieduur, meer pages-per-visit en lagere bouncerates.

Meer meten

Interactie in de banner zelf meet je met een pixel. Bijvoorbeeld een pixel van Google; maar net waar je de voorkeur aan geeft. De pixel meet impressies en andere metrics. Wat ook handig is omdat je zo per campagne meer en meer data opbouwt, en steeds optimaler omgaat met budget.

Extra onderscheidend vermogen

Een laatste voordeel, is dat je ‘banner blindness’ tegengaat met interactieve advertenties. Helemaal met custom HTML5. Waarmee je je onderscheidt van de massa die leunt op de templates van Google Webdesigner, in plaats van een professionele creatiestudio.

Ook scoren met interactief design? Neem contact op!

 

Teun van Hout

Developer

t.vanhout@searchresult.nl