Metabeschrijving optimaliseren voor desktop én mobiel

Het aantal bezoekers dat via een mobiele zoekmachine op je website belandt, wordt groter en groter. Het is daarom belangrijk om de strategie van je metabeschrijving hierop aan te passen. Die beschrijving moet zowel op desktop als smartphone weten te verleiden.

De metabeschrijving, of description (meta)tag, is tekst die je meegeeft aan pagina’s op je site, om zoekmachines te helpen om de pagina’s passend te beschrijven in de zoekresultaten. Daar zie je tekst dan ook terug: onder de URL (zie het voorbeeld).

Desktop SERP

Een geweldige kans om met een aantrekkelijke formulering bezoekers als een magneet naar je website te trekken.

Maar waar moet een optimale metabeschrijving voor desktop en mobiel zoal aan voldoen? Helpt een slimme beschrijving om de ranking van je site te beïnvloeden? Hoogste tijd voor een (opfris)cursusje ‘goede-meta-tags-schrijven’!

Invloed van metabeschrijving op ranking

De metabeschrijving zelf is niet direct bepalend voor de ranking in Google. Toch is een goede invulling hiervan belangrijk. Wanneer je metabeschrijving effectief is ingevuld, genereer je namelijk meer kliks en dus meer bezoekers.

Wat bovendien een goede reden is om behalve je metabeschrijving ook de meta titel te optimaliseren (de blauwe, klikbare titel).

Aantal karakters of pixels in de meta beschrijving

Over het algemeen krijg je voor de desktop ongeveer 155 karakters de ruimte, bij mobiel is dit ongeveer 115 karakters. Bij een te lange meta beschrijving wordt de tekst afgebroken, waardoor de weergave niet lekker loopt, zie bijvoorbeeld:

Meta beschrijving te lang

Voorbeelden van goede metabeschrijvingen van Yarden en Tence

Goede meta

Ook een prima meta

Het optimaliseren van een metabeschrijving in een bepaald aantal karakters is niet aan te raden, want Google denkt in pixels. Hierdoor kan een richtlijn van een specifiek aantal karakters nooit 100% kloppend zijn, omdat diverse factoren maken dat je minder karakters kunt gebruiken, zoals:

  • Woorden die in de zoekterm dikgedrukt worden, nemen automatisch ook meer ruimte in beslag.
  • Sommige letters zijn breder dan andere, bijvoorbeeld: een i neemt minder ruimte in beslag dan een w.
  • De breedte van de tekst wordt beïnvloedt door het gebruik van hoofdletters.

Probleem: weergave zoekresultaten op mobiel versus desktop

Voor een nauwkeurigere inschatting verleggen we de traditionele focus van het aantal karakters in metabeschrijvingen dus naar het aantal pixels. Voor desktop kun je als maximale lengte 920 pixels aanhouden, voor mobiel 650 pixels.

Hier komt ook meteen een probleem naar voren. Sommige bezoekers via mobiel zien 650 pixels van de metabeschrijving in Google, bezoekers die via de desktop surfen, zien de volledige beschrijving van 920 pixels. Hoe zorg je dan dat je belangrijkste boodschap toch altijd duidelijk is?

Richtlijnen voor goede metabeschrijving

Allereerst is het belangrijk om te bedenken welke factoren niet mogen ontbreken in een goede metabeschrijving. We kunnen hiervoor deze checklist hanteren:

  • Focus zoekterm: laat de focus zoekterm voor die pagina terugkomen in de meta beschrijving.
  • USP’s: noem Unique Selling Points over je bedrijf/diensten: wat onderscheidt jou van anderen?
  • Call-to-action: voeg een call-to-action toe, zoals ‘Vraag informatie aan’, ‘Bestel direct online’, ‘Bereken uw voordeel’.

Hoe metabeschrijving optimaliseren voor mobiel én desktop?

Het verschil in weergave van de metabeschrijving op desktop en mobiel is vervolgens de echte uitdaging. Het laatste deel voor desktop valt immers weg op mobiel.

Laten we ter illustratie de metabeschrijving van de homepage www.searchresult.nl eens optimaliseren. We kiezen ervoor om alle ingrediënten uit de checklist te gebruiken en halen de call-to-action naar voren.

Metabeschrijving voor desktop: 900 pixels (maximum 920)

Desktop SERP

Metabeschrijving voor mobiel: 650 pixels (maximum 650)

SERP

Handvat om van je metabeschrijving een klikmagneet te maken

De beschrijving is voorzien van het focuszoekwoord ‘Searchresult’, een call-to-action en drie USP’s (de drie punten uit de checklist voor een optimale metabeschrijving). Het enige verlies op een mobiele telefoon is dat enkele USP’s van de tekst afvallen, maar alsnog toont de beschrijving de belangrijkste aspecten, inclusief call-to-action.

Nog enkele tips:

  • De vinkjes nemen per stuk 10 pixels in beslag. Als je zonder vinkjes werkt, heb je meer ruimte voor tekst.
  • Een handige tool om het aantal pixels van je beschrijving te ontdekken, vind je op Totheweb.com.
  • Met de SEO tool Screaming Frog is het mogelijk om je huidige metabeschrijvingen te controleren op aantal pixels.

Het blijft net als met de vroegere focus op karakters onmogelijk om de metabeschrijving zo in te richten dat deze op desktop én mobiel altijd exact na het gewenste punt pas worden afgebroken. Voor de mobiele weergave kun je nu eenmaal nauwelijks tot op de pixel (oftewel precies waar de zin wordt afgebroken) optimaliseren.

Om potentiële bezoekers op mobiel desondanks te triggeren is het daarom aan te raden om de call-to-action naar voren te halen. En houd in het vervolg gewoon altijd een maximum van 920 pixels aan, zodat je geoptimaliseerde beschrijving op desktop voortaan altijd goed uit de verf pixels komt!

Wil je hulp bij het optimaliseren van de metabeschrijvingen of je algehele vindbaarheid in Google? Neem dan contact op.

Merel de Valk

m.devalk@searchresult.nl