Mobile marketing 2015: met SEO winnen op mobiel

Tijdens Friends of Search 2015 kwamen de belangrijkste ontwikkelingen in de wereld van zoekmachineoptimalisatie voorbij. Internationale sprekers gaven inzicht in de laatste trends. En over trends gesproken, naast de focus op contentmarketing (zie blog van Cindy), en de search-onderwerpen die Merel al aanstipte, is er nog een onderwerp waar we niet omheen kunnen; de aanhoudende opmars van zoeken via mobiele apparaten.

De verwachting is dat eind 2015 zo’n 40% van alle zoekopdrachten op Google wordt uitgevoerd via mobiel (smartphone of tablet). Afgelopen kerst was er zelfs al een piek van 50%. En via mobiel wordt anders gezocht dan via desktop. Op mobiele apparaten zoeken mensen meer op merknaam. Logisch, het intypen van een hele URL is lastiger op mobiel: laat Google dat woord maar afma…

Ook goed om te weten is dat veel zoekopdrachten gericht zijn op navigeren, één derde van de mobiele zoekopdrachten gaat over het vinden van de weg.

Anders zoeken is één, anders vindbaar worden is twee

Wat voor effect heeft mobiel zoeken op hoe de zoekresultaten ervaren worden, en hoe kun je zorgen dat je website zo optimaal mogelijk gevonden wordt? Een aantal praktische tips op een rij.

Minder zichtbaar boven de vouw

Het eerste wat je je moet realiseren is dat er op mobiel er een stuk minder zoekresultaten zichtbaar zijn boven de vouw (de pagina in beeld zonder te scrollen). Een eerste of tweede positie is op mobiel daardoor nóg belangrijker.

Ook kunnen de natuurlijke zoekresultaten nog verder naar beneden verdwijnen door een advertentie.

Als een advertentie gebruikmaakt van extensies, zoals een kaartje, kan het zelfs zijn dat de organische resultaten in eerste instantie helemaal niet zichtbaar zijn.

De hoeveelheid zichtbare zoekresultaten hangt af van het soort apparaat en of je in portrait of landscape kijkt. Een voorbeeld van de verschillen tussen mobiel en desktop qua zoekresultaten:

Boormachine

Links: desktop
Rechtsboven: mobiel landscape
Rechstonder: mobiel portrait

Kenniskaarten

In de zoekresultaten kun je ook kenniskaarten (knowledge graphs) tegenkomen. Deze komen op mobiel meestal boven de andere zoekresultaten te staan. Op desktop staat de kenniskaart rechtsboven naast de advertenties. Een voorbeeld van hoe dit er op mobiel uitziet:

koning Willem Alexander

Links: Android, Moto G
Rechts: iPhone 6

In dit voorbeeld zie je goed dat niet elk mobiel apparaat hetzelfde zoekresultaat geeft. Zo neemt de kenniskaart op de kleinere Android-telefoon het hele scherm in beslag. Op iPhone 6 is nog een advertentie en organisch resultaat zichtbaar.

Komt jouw bedrijf ook op een kenniskaart in de mobiele zoekresultaten terecht? Let er dan op dat de links die daarin opgenomen zijn ook op mobiel goed te bekijken zijn.

Zorg er bovendien voor dat je website een goede structuur heeft, zodat de kenniskaart verschillende sitelinks opneemt.

Label ‘Voor mobiel’

Ook in de zoekresultaten op desktop moet je rekening houden met mobiel. Indien je website geoptimaliseerd is voor mobiel kun je in de zoekresultaten het label ‘Voor mobiel’ krijgen.

Dit heeft tot gevolg dat er minder ruimte voor de metabeschrijving overblijft. Let hierop bij het schrijven van de metabeschrijvingen, pas deze aan indien nodig.

Heeft je website het label ‘Voor mobiel’ nog niet? Zorg er dan voor dat je website responsive is of dat je een aparte mobiele site hebt.

Heb je een responsive website, maar nog steeds geen ‘Voor mobiel’ in de zoekresultaten? Controleer dan of je de CSS stylesheets en javascript niet hebt geblokkeerd. Daaruit leest Google of je website responsive is.

Overigens ontvangen websites die een volledig mobiele website hebben gebouwd eerder het label ‘Voor mobiel’ dan responsive websites.

‘Make your snippet touchable!’- Cindy Krum

Cindy Krum was op Friends of Search duidelijk in haar presentatie; ‘Make your snippet touchable’. Zorg ervoor dat je het aantrekkelijk maakt om op jouw snippet in het zoekresultaat te klikken.

Doe dit in eerste instantie door de paginatitel en metabeschrijving uitnodigend te maken. Indien van toepassing op je product kan een rich snippet ook een goede manier zijn om dat te doen.

Non branded search

Ondanks dat er op mobiel veelal op merknaam wordt gezocht moet je ook rekening houden met non branded zoekers.

In de non branded zoekresultaten kan het voorkomen dat bijvoorbeeld afbeeldingen, video’s of nieuws de voorkeur krijgen boven websites.

Neem het zoeken op kapsels door, in de regel, vrouwen op zoek naar inspiratie. Google geeft afbeeldingen, die net even wat inspirerender zijn dan tekstlinks, daarom een prominentere plek dan websites.

Screenshot kapsel bruin haar

First things first: website optimaliseren voor mobiel

#FOS15 daargelaten: de eerste stap naar mobiel is natuurlijk het optimaliseren van je website voor mobiel. Zoals Cindy Krum het mooi verwoordde:

‘Don’t make peoples fingers want to commit suicide!’

Zorg ervoor dat de gebruikerservaring op mobiele apparaten optimaal is. Dat gaat ervoor zorgen dat je de race op mobiel wint van je concurrent.

‘It’s less about rankings and more about the holistic health of mobile content’

Hoe ga je dit doen? Kies je voor een volledig mobiele site met aparte URL’s? Of kies je voor het responsive maken van je website?

De keuze voor een volledig aparte mobiele site met eigen URL’s is vooral van toepassing op websites die heel uitgebreid zijn op desktop. Dit in verband met de trage laadsnelheid op een mobiel apparaat.

Kies je ervoor een volledig mobiele website in te richten? Let er dan op dat (waarschijnlijk dezelfde) content op twee verschillende URL’s te vinden is. Risico op duplicate content; niet bevorderlijk voor zoekmachine-optimalisatie.

Heb je een aparte mobiele site, maar laat Google in de zoekresultaten alleen de www.jedomeinnaam.nl-URL zien? Dan kan het zijn dat Google de bezoeker tóch goed doorstuurt naar de mobiele m.jedomeinnaam.nl URL.

Test dan ook eerst naar welke site Google je stuurt voor je actie onderneemt.

De keuze voor een responsive site is al met al voor zoekmachine-optimalisatiedoeleinden een betere keuze dan een aparte mobiele site. De linkwaarde van je site blijft beter bewaard over alle apparaten en er is minder risico op 404’s.

Nog een voordeel is dat je maar één site hoeft te beheren en optimaliseren.

Kortom: denk bij het optimaliseren voor mobiele apparaten aan een ander soort zoekgedrag en -resultaat. Kies het juiste soort mobiele site voor je bedrijf, zodat deze zo optimaal mogelijk presteert.

En ga in alle gevallen voor een zo optimaal mogelijke beleving voor de (potentiele) bezoeker; dan weet Google (en daarmee al die mobiele zoekers) je zeker te vinden.

Paul Schukkert
Paul Schukkert

Manager Sales

p.schukkert@searchresult.nl