Mobilegeddon calling...

Mobile friendly update: yay or nay?

Een tijdje geleden schreef Mo over de mobile friendly update; een verandering in het algoritme van Google, waardoor mobielvriendelijke websites hoger zouden gaan ranken in de zoekresultaten dan niet mobielvriendelijke sites.

We zijn nu drie maanden verder. Heeft de update daadwerkelijk de impact gehad waarvan Google aankondigde dat het dat zou hebben?

Bevindingen marketing- en onderzoeksbureaus

Er zijn veel bedrijven en organisaties – zowel in Nederland als in andere landen – die onderzoek hebben gedaan naar de impact van de mobielvriendelijkheidsupdate. Geuzennaam Mobilegeddon. Veel van hen stellen dat er op het eerste oog nauwelijks verschil zichtbaar is in de zoekmachineresultaten.

Ze noemen de zorgen over de update van 21 april opgeblazen en ondervonden zelfs van de Panda-updates meer effect.

Moz bijvoorbeeld zegt iets minder mobielvriendelijke sites in de resultaten op de eerste pagina te zien, maar vindt de impact veel minder dan verwacht. De SEO-specialisten van Moz geven aan dat de verschillen aan het algoritme kunnen liggen, maar net zo goed aan geüpdatete data door Google of sites die zich net voor de update al verbeterden.

BrightEdge, een Amerikaans contentmarketingbureau, checkte 20.000 URL’s sinds de update. En noteerde een daling van 21% van niet mobielvriendelijke URL’s op de eerste drie pagina’s van de zoekresultaten.

Ook deze club geeft aan dat dit veel minder is dan verwacht. BrightEdge concludeert daarnaast dat de impact op pagina’s 2 (-20.7%) en 3 (-25.5%) significanter is dan op pagina 1 (-17.3%). Het bureau denkt dat dit verschil te wijten is aan de invloed van andere rankingfactoren, die op pagina 1 een grotere rol zouden spelen dan op pagina 2 en 3.

Een derde partij die over de resultaten schreef is Searchmetrics. Zij merkte dat niet mobielvriendelijke websites gemiddeld 0.21 in positie daalden. Veel van de sites die een daling in de mobiele resultaten zagen, bleven echter wel stabiel op desktop.

Searchmetrics concludeerde hierdoor dat de update alleen invloed heeft gehad op de mobiele resultaten en niet op desktop; precies zoals verwacht.

Mobilegeddon-angst terecht

Ondanks dat de meeste bedrijven tot dusver aangeven weinig effect te zien van Mobilegeddon, verschijnt er in Wall Street Journal een paar dagen geleden een artikel dat anders aangeeft.

Mobilegeddon calling...

WSJ schrijft dat uit een rapport van Adobe Systems blijkt dat de update wel degelijk impact heeft gehad, maar dat het gewoon wat langer duurt voor die zich laat voelen. De grootste verschillen worden pas eind mei waargenomen.

Volgens Adobe zijn de bezoekersaantallen voor niet mobielvriendelijke sites met 12% gedaald ten opzichte van sites die wel mobielvriendelijk zijn!

Opvallend is dat Adobe aanhaalt dat de update Google meer inkomsten heeft opgeleverd. Websites die organisch verkeer misliepen, kochten meer mobiele advertenties volgens Adobe, om zo toch bezoekers naar hun site te krijgen.

Doordat de CPC hierdoor met 16% steeg, profiteerde Google zo direct van haar eigen update.

Tips ‘n tricks

Maar wat kunnen we nu eigenlijk met deze resultaten en waar moeten we rekening mee houden in de toekomst?

Steeds meer mensen zoeken mobiel, dus de impact van een mobielvriendelijke site zal alleen maar toenemen. De update lijkt dan ook slechts het begin van de vele usability-gerichte ontwikkelingen in het algoritme die nog zullen komen. Google stelt immers gebruikersgemak voorop.

Om die reden is de mobiele laadsnelheid van een pagina ook steeds belangrijker. 3Q Digital stelt zelfs dat sitesnelheid en laadtijd belangrijker zijn dan mobielvriendelijkheid. Het voorbeeld dat ze hierbij aanhaalt is dat responsive sites een zwaardere code hebben, waardoor ze langzamer laden dan sites die niet mobielvriendelijk zijn.

De responsive sites vind je in deze gevallen lager in de resultaten dan de niet mobielvriendelijke sites. Wat overeenkomt met de bevindingen van BrightEdge die concludeerde dat sites met een gebruikerservaring boven de 80 als mobielvriendelijk werden getagd.

Conclusie

Wat kunnen we nog meer uit bovenstaande informatie en resultaten concluderen? Er hebben bescheiden veranderingen plaatsgevonden in het voordeel van mobielvriendelijke websites, maar de veranderingen zijn aanvankelijk niet zo drastisch als verwacht.

Wel is het duidelijk een startschot geweest van een ongoing proces. Mensen zoeken steeds meer op mobiel, dus je moet wel degelijk mobielvriendelijk zijn. Maar de kwaliteit van je content blijft het allerbelangrijkste.

Mede daarom zijn de veranderingen in de zoekresultaten bovenaan ook minder groot dan de impact van de updates lager in de lijst. En vergeet niet dat het uiteindelijk om het gebruiksgemak en de ervaring van de bezoeker gaat. Niet om het algoritme van Google.

Yay!

Heb je vragen over dit onderwerp, of zoek je een sparringpartner om eens te discussiëren? Neem dan contact met ons op.

Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl