Multi-channel funnels in Google Analytics

Door de toevoeging van multi-channel funnels in Google Analytics krijg je vanaf nu inzicht in welke kanalen vooraf zijn gegaan aan een conversie.

Zo krijg je inzicht in de waarde van de verschillende marketingkanalen en kan je dus beter aansturen op de ROI.

Daarnaast wordt de samenhang tussen SEO en SEA inzet direct duidelijk uit de eerste analyses.

Het werd al een tijdje aangekondigd, maar sinds deze maand heeft Google de multi-channel funnels in de nieuwste versie van Google Analytics geïmplementeerd.

Deze toevoeging maakt het mogelijk om meer inzicht te krijgen in de verschillende kanalen die bijgedragen hebben aan een conversie (ook wel conversie-attributie genoemd).

Voorheen kende Google Analytics een conversie (standaard) toe aan het laatste kanaal wat werd bezocht voordat er een conversie plaatsvond.

De praktijk wijst echter uit dat er vaak (in meer dan de helft van de gevallen) meerdere kanalen worden gebruikt voordat een conversie valt.

Als een gebruiker eerst een website bezoekt door op een organisch zoekresultaat te klikken, vervolgens nogmaals de website bezoekt via een link op een verwijzende pagina en ten slotte op een AdWords-advertentie klikt en dan zorgt voor een conversie, werd voorheen de conversie toegewezen aan de AdWords-advertentie.

Het organische zoekresultaat en de verwijzende website lijken geen waarde te hebben m.b.t. de conversie.

De multi-channel-funnel geeft inzicht in de volgende kanalen:

  • Betaalde zoekresultaten
  • Organische zoekresultaten
  • Verwijzende websites
  • Direct verkeer
  • Affiliates
  • Sociale netwerken
  • E-mailnieuwsbrieven
  • Banners
Naast het verkrijgen van inzicht in de diverse kanalen, is het mogelijk het rapport te specificeren met o.a. bron, medium, keyword (voor organisch en betaald zoekverkeer) en specifieke opties voor Google AdWords.
Hiermee krijg je inzicht in bijvoorbeeld het conversiepad in combinatie met de bron of het zoekwoord.
Inzicht in de multi-channel funnels vind je in Google Analytics onder het tabblad ‘My Conversions’ en ‘Multi-channel funnels’.

We hebben willekeurig een aantal accounts bekeken en kwamen tot de eerste conclusies:

  • Gemiddeld heeft tweederde van de conversies ondersteunende interacties gehad;
  • Veel conversiepaden zijn een combinatie van betaald en organisch zoekverkeer;
  • Gemiddeld is de time lag bij paid advertising langer dan bij andere kanalen (m.a.w. de tijd van de eerste klik tot aan conversie is in bijna de helft van de gevallen >1 dag);
  • Waar voorheen veel conversies werden toegekend aan organisch zoekverkeer, gaat er vaak een betaald zoekresultaat aan vooraf.
Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl