Nieuwe Google veilinginzichten

De Google veilinginzichten zijn op zich niet nieuw. Het was al een tijdje mogelijk om het vertoningsaandeel van je zoekwoord te vergelijken met het aandeel van je concurrenten op dat zoekwoord.

Google heeft het alleen met leuke inzichten uitgebreid.

Hele account vergelijken met je concurrenten

Naast dat je op zoekwoordniveau kunt kijken, kan je vanaf nu je groep zoekwoorden (advertentiegroep), je campagne en je hele account vergelijken met die van concurrenten.

Ik gebruik de Nederlandse instelling maar ‘details’ is gelukkig internationaal. Als je daarop klikt, kun je kiezen tussen het vergelijken van je selectie of alles in je account, campagne of advertentiegroep.

veilinggegevens-detail

Veilingsgegevens -> Details

 

Tactieken voor omgang met concurrenten

Google geeft in de begeleidende tekst aan dat de vergelijking die getoond wordt een samenvatting is van als je zou zoeken op het zoekwoord in Google search.

Op andere plekken geven ze verder aan dat je niet kunt zien welke woorden de concurrenten precies gebruiken, noch match types, etc.

  • Match types
    Wel kan je natuurlijk voor jezelf als je deze zoekwoorden allemaal gescheiden hebt staan in advertentiegroepen gaan vergelijken en kijken welke verschillen ontstaan in verloop van tijd.
  • Heb je bijvoorbeeld veel concurrentie als je broad, phrase of exact adverteert? Op deze manier ontdek je welke zoekwoorden de concurrent het meest inzet, en kun je de concurrentie op een slimme manier aangaan.
  • Onderscheid je van je concurrent in de advertenties
    Welke concurrenten heb je bij welke zoekwoorden? Wie staat er dan boven of onder je? Bekijk wat jou uniek maakt t.o.v. die concurrent en benadruk dit in je advertentietekst.
  • Laat zien op welke manier je beter bent. Vecht het unieke punt van je concurrent daar aan. Een makkelijke manier om je CTR te verhogen.
  • Nieuwe zoekwoordideeën
    Als je in een bepaalde groep zoekwoorden een heel klein aandeel hebt, vergeleken met je concurrent, betekent dit dat hier nog kansen voor je liggen, door je zoekwoorden verder uit te breiden.
  • Door deze optie goed in te gaten te houden, krijg je een beter beeld van jouw potentieel in Google search.

Geen vergelijking met alle vertoningen

Een kritische noot wil ik nog wel toevoegen. Google veilinginzichten laat maar een vergelijking zien op een gedeelte van het totaal aan vertoningen.

Wat bij sommige van onze accounts erin resulteert dat je dezelfde cijfers te zien krijgt ondanks dat je andere campagnes selecteert. Inclusief corporate campagnes zien we dan hetzelfde aandeel als exclusief die campagnes.

veilinggegevens-vertoningen

Niet alle vertoningen in de veiling

 

Google Hangout op 25 juni

Als je het interessant vindt, Google organiseert 25 juni een hangout over dit onderwerp. Haak aan als je meer informatie over Google veilinginzichten zoekt of mee wilt discussiëren.

Nog vragen? Neem zeker even contact met me op!

Caroline Bes

Head of Quality & Innovation

c.bes@searchresult.nl