Nu live in Google: Accelerated Mobile Pages

Mobiele pagina’s in de hoogste versnelling

Enige tijd geleden is het AMP (Accelerated Mobile pages) report door Google al beschikbaar gemaakt in Google Search Console, en vanaf deze week is het gebruik van AMP-pagina’s ook zichtbaar in de zoekresultaten op je mobiel.

In Nederland maken nog maar weinig sites gebruik van deze techniek om de laadtijd van mobiele pagina’s nog sneller te maken, maar in de VS zijn de eerste resultaten al zichtbaar:

accelerated-mobile-pages-trump-voorbeeld-1

 

accelerated-mobile-pages-trump-voorbeeld-2

Pagina’s die voldoen aan de AMP-eisen van Google krijgen een AMP-logo in de nieuwsberichten. Een teken dat de pagina’s extra snel laden.

Wat is Accelerated Mobile pages eigenlijk?

AMP staat voor Accelerated Mobile pages, mobiele pagina’s in de hoogste versnelling dus. Op dit moment wordt de techniek voornamelijk gebruikt voor nieuwscontent.

Heeft AMP gevolgen voor mijn posities op mobiel?

Page-speed telt. Een AMP-pagina heeft op dit gebied natuurlijk wel een voordeel, maar de mix aan andere rankingfactoren blijft net zo belangrijk.

Als je al een snelle mobiele pagina hebt, dan zal deze zeker niet minder gaan presteren.

Als eerste over de streep met AMP-pagina’s

AMP-pagina’s bevatten weinig stijlelementen, afbeeldingen en scripts. Dat maakt ze saaier én veel sneller. En snelheid, toegankelijkheid en performance zijn nou eenmaal waarmee je het wint op mobiel.

Normale weergave

amp-weergave-bmw-1

 

AMP versie van dezelfde pagina

amp-weergave-bmw-2

Is het wat voor mijn site?

Accelerated mobile pages zijn op dit moment het meest interessant voor publishers als blogs en nieuwswebsites. Voornamelijk omdat zij het soort informatie bieden dat veel op mobiel wordt gelezen, de concurrentie hevig is en de content veelal tekstgebaseerd is.

Mocht je een nieuwssite of blog beheren dan is het dus zeker de moeite waard AMP te testen!

Heeft het gebruik van AMP nog beperkingen?

Omdat AMP het toevoegen van bepaalde javascript-elementen, bijvoorbeeld voor analytics, niet ondersteunt, heb je soms workarounds nodig. In het geval van analytics heeft het Google Analytics-team hier gelukkig al een speciale analytics-component voor ontwikkeld.

Daarmee sta je met AMP ook op dat front weer op pole position!

Wil je graag meer weten over het gebruik, toepassen of de mogelijkheden van Accelerated Mobile Pages neem dan, AMP-snel, contact met ons op via info@searchresult.nl of bel 073-6811007.

Anne marie de J
Anne-Marie De Jong

Strateeg

a.dejong@searchresult.nl