Ohh, zit dat SEO?!

De afgelopen week werden we weer om de oren geslagen met allemaal nieuwe SEO-ontwikkelingen. Denk aan de nieuwe ‘mobile friendly’-testingtool of de introductie van een nieuw type organisch zoekresultaat.

Benieuwd wat we allemaal voorbij hebben zien komen? Lees snel verder, dan ben je zo weer op de hoogte.

1. Introductie van ‘rich cards’ in de zoekresultaten

Rich snippets zijn inmiddels geen onbekend fenomeen meer. Op basis van het succes van deze ‘verrijkte zoekresultaten’ heeft Google doorgepakt. Met de introductie van de ‘rich card’. De rich card-resultaten zijn carrousels die recepten of films tonen van één of meerdere sites.

Pindakaas

De evolutie van zoekresultaten voor de zoekterm ‘peanut butter cookies recipe’.

Op het moment zijn de rich cards alleen nog beschikbaar voor recepten en films. En zijn ze alleen te zien in de Engelse versie van Google (google.com).

Goed om te weten: rich snippets zijn op verschillende manieren te implementeren. In het geval van rich cards geeft Google de voorkeur aan de JSON-LD-implementatie.

Featured snippets

Sinds april zijn er voor de Nederlandse markt ook featured snippets beschikbaar gesteld. In dit zoekresultaat geeft Google zo direct als mogelijk antwoord op een zoekvraag. Voorbeeld? Op de vraag: ‘Wat zijn pinda’s?’ vindt Google een antwoord (op een website) en presenteert deze direct in de zoekresultaten.

snip

Bekend is dat bij het krijgen van een featured snippet de CTR van dat zoekresultaat sterk verbetert. Met als gevolg dat voor sterk concurrerende mobiele zoekopdrachten de ervaring is dat het featured antwoord zelfs voorrang krijgt op advertenties.

2. Vernieuwde ‘mobile friendly’-testingtool

Google biedt sinds november 2014 een tool aan waarmee je de mobiele gebruiksvriendelijkheid van je site kunt testen. Deze tool heeft recentelijk een update gekregen. De nieuwe tool is te vinden op: search.google.com/search-console/mobile-friendly

Yaniv Loewenstein van het Google Search Console Team schreef hierover:

The updated tool provides us with room to continue to improve on its functionality, and over time, we expect it to replace the previous Mobile Friendly Test. Additionally, of course this tool also works well on your smartphone, if you need to double-check something there!

De ‘oude’ tool zag er als volgt uit:

tool

De ‘nieuwe’ mobielvriendelijke test ziet er als volgt uit:

Nieuwe mobile test tool

Een wat rustiger uiterlijk. De informatie waarop je door kunt klikken is ook wat aangepast. Goede aanleiding om weer eens te checken hoe je site ervoor staat!

3. Nieuwe lengte voor paginatitel in de zoekresultaten

Google verandert eens in de zoveel tijd hoeveel ruimte een paginatitel of metabeschrijving krijgt in de zoekresultaten. Als je weet hoeveel ruimte een titel of beschrijving krijgt, kun je weer een rondje optimaliseren.

Google heeft nu de ruimte die een paginatitel heeft in de mobiele zoekresultaten verhoogd naar 78 tekens. Afhankelijk van het type tekens was dat eerst maximaal zo’n 70 tekens. Een verschil van 8 tekens dus!

Tip

Denk bij het optimaliseren van een paginatitel aan het type verkeer waarvoor je wil optimaliseren. Heb je voornamelijk mobiel verkeer? Dan kun je je richten op de 78 tekens met het risico dat de titel afgebroken wordt in de desktopresultaten. Heb je voornamelijk verkeer via desktop? Hou je dan aan de maximaal 70 tekens.

De veiligste optie is om je te houden aan maximaal 70 tekens.

Check na het optimaliseren op basis van het aantal tekens, voor de zekerheid nog een keer of je titel niet afgebroken wordt in de zoekresultaten. Google rekent namelijk met pixels en niet met tekens. Gebruik je bijvoorbeeld veel hoofdletters dan hou je minder ruimte voor extra tekens over.

4. Integratie van Google Analytics en Google Search Console

Met de nieuwe integratie van Google Analytics en Google Search Console krijgen we wat meer inzicht in wat organisch verkeer oplevert (yay!). Met deze update wordt data van bestemmingspagina’s gecombineerd met search. De uitrol hiervan zien we in de komende weken.

Analytics

Wat kunnen we straks uit deze data halen?

  • Acquisitie: Vertoningen (SC), Klikken (SC), CTR (SC), Gemiddelde positie (SC), Sessies (GA)
  • Gedrag: Bounce rate (GA), pagina’s/sessie (GA)
  • Conversies: Doelen / Ecommerce conversie ratio (GA), Transacties (GA), Opbrengst (GA)
  • Bestemmingspagina: Laat alle bovenstaande metrics zien op basis van een bestemmingspagina per rij. Klik op een bestemmingspagina om te zien welke zoekopdrachten naar die desbetreffende pagina hebben geleid.
  • Landen: Laat bovenstaande metrics zien opgesplitst per land. Klik op een land om te zien welke bestemmingspagina’s voor dat land verkeer opleveren. Wanneer je vervolgens op een bestemmingspagina klikt, zie je de bijbehorende zoektermen voor dat land met die specifieke bestemmingspagina.
  • Apparaten: Hier geldt hetzelfde voor als voor bovenstaande ‘landen’ maar dan gericht op apparaten.
  • Zoekopdrachten: Hier zie je de zoekopdrachten zoals je ze kent in de Google Search Console. Elke zoekopdracht op een aparte rij. Hier kun je verder niet op doorklikken of selecteren.

5. Wijziging in klikken en vertoningen in Search Console

John Mueller gaf van de week een update rondom het aantal klikken en vertoningen die de Google Search Console weergeeft.

Google heeft een aantal wijzigingen doorgevoerd in hoe ze deze data berekent. Het kan daardoor zijn dat je wijzigingen die geen aanwijsbare reden lijken te hebben, ziet in de data vanuit de Search Console.

Geen paniek:

kijk

6. Zoek met emoticons in Google

Wat we er precies aan hebben moet nog blijken, en het werkt nog niet supergoed. Maar leuk is het wel! In Bing kan het al sinds 2014, nu werkt het ook in Google. Zoeken met emoticons 🙂

Op dit moment laat Google je vooral resultaten zien rondom de emoticon. En nog niet zozeer rondom de betekenis van de emoticon.

Een voorbeeld waar Google al redelijk goede resultaten voor laat zien is de appel: ?. Ten eerste krijg je al een aantal suggesties wanneer de appel in de zoekbalk zet:

appeltje eitje

Vervolgens krijg je wanneer je op ? store zoekt resultaten te zien gericht op de app store en de apple store.

apple app

Op Mobiel kun je ook zoeken met emoticons. Google bijvoorbeeld eens op: ?. Dan krijg je resultaten over de desbetreffende emoticon te zien en wat afbeeldingresultaten.

Piggy

Grappig detail: de URL voor een dergelijke zoekopdracht ziet er als volgt uit:

URL

7. Google test gesponsorde zoekresultaten

Nog ééntje dan? Vooruit. In januari testte Google al de mogelijkheid om presidentskandidaten direct content te laten publiceren in de zoekresultaten. Inmiddels is de test uitgebreid naar verschillende muzikanten, lokale bedrijven, atleten en tv-shows.

Wanneer iemand zoekt op een partij die in de test van Google meedoet krijgt hij of zij de artikelen boven aan de zoekresultaten te zien. Op dit moment doen aan deze test bijvoorbeeld de Amerikaanse tv-shows ‘Sillicon Valley’ en ‘Jimmy Kimmel’ mee.

Google zegt zelf het volgende over het voortzetten van de tests:

“We’re continuing to experiment with the look and feel of this feature, including exploring other potential use cases.”

Help!?

Denk je ‘super interessant allemaal, maar hoe kan ik deze informatie inzetten voor mijn site?’ Weet dan dat je ons altijd kunt bellen voor online ondersteuning.

Tot die tijd, of sowieso standaard op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Schrijf je dan snel in voor Searchresult Insights (gebruik het inschrijfformulier in de rechter zijkolom) en/of volg alle updates op Facebook of Twitter.

Paul Schukkert
Paul Schukkert

Manager Sales

p.schukkert@searchresult.nl