Online sales activatie & performance marketing

Maximaliseren op online sales, iedereen wil het, maar hoe doe je dit nu? En dan ook op een slimme manier? Voor ons begint dit met het verschil te (h)erkennen tussen branding- en performance marketing. Erken je dit verschil niet, dan ga je meteen de mist in met KPI’s die je kiest, de strategieën die je bedenkt en de doelgroepen die je bereikt.

 

Het verschil

Heel simpel gezegd: branding zet je in om lange termijn resultaten van je merken te beïnvloeden. Performance marketing zet je in om, op korte termijn, sales resultaten te boeken en te kapitaliseren op je merkbekendheid. Allebei zijn even belangrijk om een succesvol groeiend merk te zijn, lees dat maar na in The Long and the Short of It van The IPA.

Bovenstaand model laat zien wat het verschil is tussen branding en performance marketing. Waar je met branding focust op de grote doelgroep (iedereen die in de toekomst ooit iets in jouw productcategorie kan kopen), richt je je met performance marketing op de doelgroep die nu in de markt is om jouw product te kopen. Met andere woorden: de doelgroep die nu op zoek is naar een nieuwe televisie, of auto, of pizza om te laten bezorgen of een nieuw telefoonabonnement om af te sluiten. 

 

Drie uitdagingen

Performance marketing kent in de basis drie uitdagingen:

  1. Hoe herken en bereik je de doelgroep die in-market is? 
  2. Hoe zorg je ervoor dat je een zo relevant mogelijke boodschap toont aan deze doelgroep?
  3. Hoe haal je het maximale (sales)resultaat uit je marketing inzet?

 

Bereik de in-market doelgroep 

Digitale kanalen zijn bij uitstek geschikt om de in-market doelgroep te herkennen en te bereiken. Denk maar eens aan alle zoekopdrachten die Google dagelijks te verwerken krijgt. Op basis van de zoekopdrachten, maar ook andere data zoals het bezoeken van bepaalde websites (denk aan vergelijkers), kunnen consumenten herkend worden die nu op zoek zijn naar een bepaald product. Publishers en platforms stellen ons in staat om deze consument te bereiken op Google, social platforms en tal van websites. Dit allemaal met de inzet van zoekmachine marketing (SEA/SEO) en geautomatiseerde advertentie inkoop (programmatic). Kortom: digital marketing is een uitstekend middel om de in-market doelgroep te bereiken en dus performance marketing mee te bedrijven.

 

Een voorbeeld van hoe Searchresult hiermee kan helpen

  • Laat een audit doen op je audience strategie inclusief een analyse en inzicht in jouw in-market doelgroep. Bereik je echt de juiste in-market doelgroep en wie is dit?

 

Relevantie

Wanneer je de in-market doelgroep bereikt is het cruciaal om relevant te zijn in de communicatie. Zorg ervoor dat de consument informatie krijgt waar zij/hij iets aan heeft en dat de propositie klopt. Ben je niet relevant, dan koopt de consument wel bij de concurrent. Relevant zijn klinkt makkelijker dan dat het is. Zeker als je veel verschillende producten verkoopt voor veel verschillende doelgroepen. Om handmatig de communicatie aan te passen per advertentie is voor 99% van de adverteerders onbegonnen werk. Er is maar één oplossing om relevant EN efficiënt te zijn: automatiseren. Eerder hebben wij een whitepaper geschreven over wat het betekent om je marketing efforts te automatiseren.

 

Een voorbeeld van hoe Searchresult hiermee kan helpen

  • Automatiseer de keuze voor de juiste set zoekwoorden binnen je SEA campagnes met AmplifieR
  • Laat een audit doen op je audience strategie inclusief een analyse en inzicht in jouw in-market doelgroep. Bereik je echt de juiste in-market doelgroep en wie is dit?

 

Het maximale (sales) resultaat uit marketing halen

Op het moment dat je de juiste doelgroepen bereikt en ook nog eens super relevant bent, heb je het aardig voor elkaar. Maar ben je er dan? Absoluut niet. Want als we één ding moeten weten van de in-market doelgroep is dat deze niet oneindig groot is. Denk maar eens na, hoeveel mensen zijn op dit moment actief op zoek naar een nieuwe televisie in Nederland? Wellicht een paar duizend die komende week een knoop door hakken en een nieuwe tv kopen. Deze in-market doelgroep is dus beperkt en, on top of that, richt iedere aanbieder van televisies, incl. dus je concurrentie, zich deze kleine doelgroep. Iedere aanbieder doet zijn best, en betaalt grof geld, om deze in-market doelgroep te bereiken. Hoe houd je hier als adverteerder controle over? Met andere woorden: hoe zorg je ervoor dat je het maximale sales resultaat boekt en dat het rendabel is.

 

De grafiek hierboven laat het verloop van het aantal sales zien t.o.v. het budget dat in performance marketing wordt geïnvesteerd. Van ongeveer € 15.000 kom je in dit voorbeeld in een situatie dat de extra budgetinvestering niet veel extra sales meer opleveren. Dat is het moment dat je marginale CPA door het dak gaat. De zoektocht naar dit moment moet voor iedere adverteerder prioriteit zijn. Hiermee bepaal je namelijk of je het maximale uit performance marketing haalt en het budget nog altijd goed ingezet wordt.

 

Een voorbeeld van hoe Searchresult hiermee kan helpen

  • Vind balans en optimaliseer je performance budget door je online marketing kanalen op de juiste manier te attribueren met Optimiser
  • Vind balans tussen betaalde SEA inzet en organische SEO vindbaarheid door optimalisatie met Search StrategiSR
  • Laat je performance campagnes zoveel mogelijk geautomatiseerd managen via AmplifieR. De tool die alles van A-Z doet binnen search, shopping en binnenkort ook display.

 

Meer informatie over wat we met performance strategie voor je kunnen betekenen?

Neem contact op met onze Head of Strategy via y.harmsen@searchresultl.nl of bel +31 (0)6 42 63 72 68