Perfect digital impact

Hoe haal je de meeste impact uit je creatie voor digitale kanalen?

Om online het meeste impact te maken, moet je in creatie digital first gaan denken. Althans dat is zo ongeveer de strekking de afgelopen jaren op events, in meetings en soms in de praktijk.

Toch is denken in ‘digital first creatives’ wat mij betreft te kort door de bocht. Binnen branding-campagnes is tv tenslotte nog steeds het belangrijkste kanaal om bereik in te kopen, impact te maken en de merk-KPIs te beïnvloeden.

Dus ‘digital first’, nope. Wel zorg je er uiteraard, ook al in conceptfase, voor dat het materiaal wat je inzet perfect geschikt is voor de kanalen en de devices waar je voor inkoopt.

Noem het anders Digital perfect?

Hoe je het ook noemt, en hoe je het ook benadert (tip: zie deze Whitepaper!), is de vraag: waar moet je minstens aan voldoen om te zorgen dat je creatie boven de rest uitstijgt? In deze blog neem ik je mee in enkele van onze best practices, en heb ik een paar concrete tips & tricks voor verschillende kanalen.

Te beginnen met YouTube

Het afgelopen jaar hebben we samen met onze klant T-Mobile, samen met een enthousiaste onderzoeker, en ondersteund door een ZOO-sessie met Google, een aantal waardevolle learnings opgedaan, die de performance van onze video’s structureel verbeterd hebben.

Om met de deur in huis te vallen, hier de samenvatting van die learnings:

  • Introduceer het merk in het begin van de video.
  • Hanteer strakke framing.
  • Gebruik heldere, duidelijke en grote beelden.
  • Introduceer tekstondersteuning.
  • En zorg voor snellere pacing en cuts in vergelijking met tv.
  • Voor TrueView specifiek: plaats het logo na 5 seconden linksboven in de hoek.

 
Een mooi voorbeeld van een merk dat gedurende de afgelopen paar jaar enkele van deze inzichten heeft doorgevoerd is Dior. Vergelijk:

Miss Dior 2015

Miss Dior 2017

Merk wordt direct geïntroduceerd. Er is een snellere pacing, er zijn meerdere cuts. Toch zijn er ook nog genoeg quick wins te behalen.

Voor T-Mobile zijn we als volgt te werk gegaan. Het uitgangspunt is deze TVC:

online video:

6 sec online video:

Learnings puntsgewijs:

    • Begin met de belangrijkste boodschap = ja, namelijk ‘Mis geen moment met Unlimited data’.
    • Optimaliseer brand-presence door het combineren van audiovisuele en tekstuele brand-elementen = ja, door logo, magenta-accenten en audio.
    • Introduceer merk in het begin van de video = ja, duidelijker kan niet.
    • Hanteer strakke framing = begin gemaakt, nog kansen voor verbetering.
    • Gebruik heldere, duidelijke en grote beelden = begin gemaakt.
    • Introduceer tekst ondersteuning = ja.
    • En zorg voor snellere pacing en cuts in vergelijking met TV = nee.
    • Voor TrueView specifiek: plaats het T-Mobile logo na 5 seconde linksboven in de hoek = nee.

Score: 6/8

Almost perfect. Met nog een gratis tip voor je volgende uiting: hanteer in de bumper dezelfde boodschap.


De kracht van herhaling. Twee exposures zorgen voor betere ad recall dan één.

Next up, uitdaging nummer twee: Facebook en Instagram creatives.

Een aantal learnings die je kunt toepassen zijn hetzelfde als voor YouTube, sommige zijn platformspecifieker:

  • Hoe hoger de screen coverage (het percentage van het scherm dat je bestrijkt), hoe meer impact je maakt. Neem voorgoed afscheid van de landscape-video’s en 1:1-video’s en stap over naar de verticale formaten 4:5 en 9:16. → Hierdoor wordt het ook echt mobile friendly, want zeker op social is 90% mobiel gebruik.
  • Je merk moet zichtbaar/herkenbaar zijn vanaf de eerste seconde.
  • Zorg voor snellere pacing en cuts in vergelijking met TV.
  • Geluid zorgt voor betere ad recall, maar zonder geluid moet het ook duidelijk zijn.
  • Highlight what matters:
    → Gebruik ondersteunende teksten om de hoofdboodschap te ondersteunen;
    → Of maak gebruik van zooming, framing of afbeeldingen.

Nog een best practice van Facebook zelf is ‘Instant attention’. Waarmee ze zeggen: heeft je afbeelding of video (sterke) stopping power en weet het de aandacht te vangen binnen 1-3 seconden?

Persoonlijk vind ik dit een lastige best practice, want wie bepaalt dat? Daarom is mijn advies om in ieder geval aan de bullets hierboven te voldoen, dan sla je alvast de grootste slag.

Concreet voorbeeld?

Na het bijwonen van het ACDN Facebook-event hebben we de volgende Facebook-proof video’s voor T-Mobile gemaakt in samenwerking met Facebook en Vidsy.

Social video’s

Score= 5/5

En – last but not least – ook voor Facebook nog een gratis extra tip: vraag de brilliant basics op bij je Facebook-contactpersoon. Daar staan ook nog een paar bruikbare quick, want dat is toch wel het toverwoord, wins in.

Doe er, snel, je voordeel mee 😉

En mocht deze blog naar meer smaken: download dan vooral deze Whitepaper eens over hoe je tv-arme tijden toch zorgt voor maximaal bereik, door slimmere digitale mediaplanning.

Renske van Kessel

Strategist

r.vankessel@searchresult.nl