Personalisatie in de mix!

Je kent vast het bekende communicatiemodel van Google: See, Think, Do, Care. Wij gebruiken dit model ook regelmatig om onze campagnes cross-channel te optimaliseren. Het helpt om te sturen op een marketingmix die goed aansluit bij de verschillende customer journeys.

Sleutelwoorden per fase? >>

  • See >> Reach. Bereik je doelgroep, stuur op, o.m.:
    – vertoningen;
    – mails sent & delivered;
    – CTR naar de website;
    – on site sessies.
  • Think >> Engage. Sluit aan bij de informatiebehoefte van de doelgroep, monitor, o.m.:
    – bouncepercentages;
    – video views;
    – (type) pagina’s bekeken.
  • Do >> Lead. Zorg voor geschikte call to actions, meet, o.m.:
    – formulieren verstuurd;
    – producten besteld.
  • Care >> Manage. Blijf top-of-mind, gebruik, o.m.:
    – social channels;
    – nieuwsbrief;

In een schema weergeven? >>

See Think Do care

Het juiste kanaal voor de juiste KPIs

De verdieping: personalisatie

Goed, weten welke kanalen het beste aansluiten bij de verschillende fasen van de customer journey is één. Het daadwerkelijk invullen met gepersonaliseerde content is vers twee.

Hoe zorg je nu voor op die specifieke (be)zoeker toegesneden content? Gepersonaliseerd op basis van persoonlijke voorkeuren en acties?

Mogelijkheden te over! We zetten er een paar op een rij.

  • Oriënteer: Waar zit je doelgroep?

Maak gebruik van zoekwoordanalyses, volume-onderzoek, social listening, analytics en (offline) klantinformatie om in kaart te brengen waar de doelgroep zich bevindt. Welk kanalen en welke manieren van communiceren springen het meest in het oog?

  • Wees daar waar de doelgroep is

Na stap 1, kun je een strategie uiteenzetten over welke boodschap het meest waarschijnlijk goed aansluit bij ieder kanaal. De tone-of-voice in social media mag anders zijn dan die in search advertenties, en ook de call to actions mogen variëren.

Tip: Zorg ervoor dat alle campagne-uitingen goed gemeten worden, bijvoorbeeld met utm-tagging.

  • Zorg voor een warm welkom

Wanneer bezoekers via een specifieke zoekopdracht of een specifieke campagne naar de website gaan, kom ze dan tegemoet met een logisch daarop aansluitende landingspagina. Met dynamische content op basis van de zoekinformatie.

  • Ga mee op reis

Zorg ervoor dat de content dynamisch blijft tijdens de customer journey. Wanneer een bezoeker zijn online boodschappenlijstje aanmaakt en veel biologische producten toevoegt, laat dit soort producten tijdens het verder navigeren of bij herhalingsbezoek dan prominenter in beeld komen.

Deze bezoeker is wellicht ook minder geïnteresseerd in de laagste prijs. Test verschillende proposities.

  • Anticipeer met de juiste call to actions

Ook andersoortige (website)interacties zijn de moeite om mee te nemen in het realiseren van zo veel mogelijk gepersonaliseerde content.

Wanneer een bezoeker bijvoorbeeld 5 verschillende producten bekijkt binnen eenzelfde categorie, is het niet onwaarschijnlijk dat hij op zoek is naar meer informatie binnen die categorie. Als hij al meerdere familiecampagnes gelegen aan de Côte A’zur heeft bestudeerd, is hij wellicht geholpen met een call to action als “vergelijk deze campings”.

Of neem een ander voorbeeld: een bezoeker is bezig met het bestelproces en gaat een stap terug in de tunnel. Deze potentiële klant is misschien goed af met een chat-functie waarin gevraagd wordt of er onduidelijkheden zijn.

Dergelijke informatie is ook bruikbaar voor specifieke remarketing. Zo zal een bezoeker die al verder in het koopproces zit, beter reageren op salesgerichte campagnes, met de laatst bekeken producten, dan op generiekere uitingen.

Leestip: https://searchresult.nl/blog/conversie-optimalisatie/persuasion…

  • Blijf op relevante wijze in gedachten

Het is makkelijker om een bestaande klant te vriend te houden, dan een nieuwe bezoeker te overtuigen om klant te worden. Zorg ervoor dat je top-of-mind blijft. En bied logische producten aan.

Een bezoeker die eerder hardloopschoenen heeft aangeschaft, heeft tenslotte meer aan een outfit-aanbieding, dan aan wéér een nieuwe schoenen-aanbieding.

En dit gaat uiteraard op in alle uitingen: op de site, in de app, in remarketing, in de mail.

Aan de slag!

De smaak te pakken? Vooruit, nog een paar pointers dan:

Analyseer, sowieso met:

  • Segmenten in Google Analytics, voor analyses en strategiebepaling.

Segmenteer binnen de betaalde kanalen, onder meer met:

  • Doelgroeplijsten voor AdWords op basis van relevante segmenten in Google Analytics (RLSA).
  • Dynamische remarketing in Display en AdWords op basis van een koppeling tussen de dataLayer en de product feed.
  • Relevante bid management om bepaalde advertenties op te bieden of af te bieden indien een bezoeker in een bepaalde doelgroep valt.

En personaliseer, bijvoorbeeld met:

  • A/B- of multivariate-testen. Neem een:
    Google Optimize: Een testing tool met de mogelijkheid om gebruik te maken van de Google Analytics weergave-instellingen en segmenten; geeft voorspellende statistiek (grondlegger: Thomas Bayes) op basis van historische Google Analytics-data; zorgt ervoor dat de Optimize-resultaten ook in Google Analytics zichtbaar zijn.
    Visual Website Optimizer: Een testing tool met heatmaps en click analyses; op basis van traditionele statistische significantie.
  • Dynamische content
    Maak gebruik van lerende software om op basis van websitegedrag dynamische content aan te bieden. Een bekende tool is die van BlueConic.

Neem contact op!

Eens verder sparren? Neem contact op. We helpen je graag bij het uitdenken en opzetten van jouw ideale personalisatiestrategie.

Ook als je al een basis hebt en ondersteuning zoekt bij het optimaliseren ervan, staat ons Analytics-team voor je klaar.

Véronique Verstraten

Analytics Specialist

v.verstraten@searchresult.nl