Wat Is Persuasive Design?

Maar liefst 95% van het denken van een mens gebeurt onbewust. Dit geldt ook voor een bezoeker van je website.

Vaak richten we ons juist op de overgebleven 5% om een bezoeker te overtuigen van een product of dienst.

Maar hoe zorg je ervoor dat je online juist die 95% van het denkproces kunt beïnvloeden?

Persuasive design is hierop het antwoord.

Wat is Persuasive Design?

Persuasion = Een poging tot het beïnvloeden van iemands gedrag en/of houding – BJ Fogg

In het dagelijkse leven komen we het vaak tegen. We merken het echter niet zo vaak. Dat is juist de bedoeling en tevens kracht van Persuasive Design. Een paar voorbeelden uit het dagelijkse leven:

    • Brood en melk liggen vaak achter in de supermarkt. Zo moet je langs alle schappen en is de kans groter dat je ook iets anders in je winkelwagen legt.
    • Het vliegje of voetbalspelletje in het urinoir

Dit zijn 2 simpele voorbeelden om ons gedrag onbewust te veranderen. Online is dit nog veel belangrijker. Een online winkel bezoeker is veel luier dan een offline winkel bezoeker. De online bezoeker is ook sneller weg op het moment dat hij er niet meer uitkomt, of te veel te kiezen heeft.

Persuasion Model


BJ Fogg heeft een model opgezet waar Persuasion Design aan wordt opgehangen. Hij stelt: Als er de mogelijkheid wordt geboden en er genoeg motivatie is dan is er enkel nog een trigger nodig om de klant een actie te laten doen.

Of te wel, zorg dat het de bezoeker zo min mogelijk moeite kost. Als de bezoeker dan ook gemotiveerd is, dan is het tijd om hem te triggeren!

Trigger

Een trigger kan van alles zijn. Een paar goed werkende online manieren zijn bijvoorbeeld:

 

Urgentie / Schaarste

door een klant te laten ervaren dat er haast bij zit om iets kopen bijvoorbeeld. Termen zoals “slechts nog 3 op voorraad” of “Voor 17:00 besteld, morgen in huis!” spelen hier prima op in. Onze klant Blokker zet deze techniek ook prima in op de homepage.

Autoriteit

Door te laten zien welke autoriteiten al vertrouwd met jou zijn overtuig je mensen onbewust van jouw kwaliteit. Je ziet dit vaak gebeuren met bekende personen in reclames. Maar ook het laten zien van keurmerken, je huidige business partners of klanten bijvoorbeeld.

ABAB laat dit zien door keurmerken te laten zien.

 

Persuasion Social ProofSocial Proof

Laat zien hoeveel mensen de klant al voor ging. Dit kan natuurlijk perfect in samenwerking met Social Media. Vaak zie je echter simpel staan: “zoveel mensen gingen u al voor!” of te wel, als er zoveel mensen dit product hebben gekozen dan móet het wel goed zijn!

FNV doet dit door te laten zien hoeveel leden ze op dit moment hebben.

Nog Meer Persuasive?

Er zijn nog veel meer technieken om jouw bezoeker te activeren. Wil je nog meer weten over persuasive design? Of wil je weten wat Persuasive Design voor je website kan betekenen?

Neem dan contact op met een van onze Conversie Optimalisatie consultants!

Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl