“Help ons bij het laten groeien van de naamsbekendheid te verhogen en zo ook sales in eigen online kanalen te stimuleren”
De uitdaging
Ondanks dat Energiedirect sinds 2002 bestaat is de naamsbekendheid met 55% relatief laag. Deze bekendheid wil energiedirect.nl laten groeien om zo ook sales in eigen online kanalen te stimuleren. Het merk heeft echter een brede doelgroep die steeds minder lineair media consumeert en dus ook digitaal bereikt moet worden. De uitdaging voor energiedirect.nl en Searchresult is om, binnen dit veranderende medialandschap, een moderne online mediacampagne op te zetten om de brand KPI’s van energiedirect.nl te halen.
Aanpak
De traditionele kanalen televisie en radio zijn stevig aangevuld met Facebook, YouTube en programmatic video via Google Marketing Platform. Met zowel pre-roll video, als outstream video en later ook high impact banners. Tegelijkertijd zijn ook de overwegings- en conversiecampagnes ingericht, met focus op social advertising en SEA.
Creatief gezien is de campagne ‘digital first’ opgebouwd vanuit een brede range van 10 seconden video’s (ook voor TV) en 6 seconden cut-downs. Met deze video’s kiezen we voor een unieke frequentiemaximalisatie binnen het bereik. We sturen binnen iedere flight op een groot bereik, en vervolgens op een contactfrequentie tussen de 3 en 5 per flight. Zo wordt gezorgd voor echte impact van de campagne. We streven binnen de contactfrequentie naar sequential targeting, waarbij we op Facebook, YouTube en andere platformen de diverse brand-video’s in een logische volgorde laten zien aan de consument. Op deze manier zorgen we ervoor dat consumenten gemiddeld 3 à 4 verschillende videocommercials per flight zien, zo bouwen we tevens aan een gevarieerde set merkassociaties.
Resultaat
Energiedirect.nl laat op alle KPI’s een zeer positieve ontwikkeling zien.
– Target op totale merkbekendheid is behaald met gemiddeld 60% over 2018 (index 109).
– Target op spontane bekendheid ruim overtroffen met een gemiddelde van 23% over 2018 (index 126 vs target 116) .
– Target voor groei van familiarity behaald met een gemiddelde van 23% over 2018 (index 121).
– Een online sales groei in het eigen kanaal van 42%. Het target van 30% is ruimschoots overtroffen.
13 mei 2019