Feestje

Prettige Social-, Programmatic- & SEA-Feestdagen!

December: make-or-break, of gewoon feest?

Nog maar net bijgekomen van Singles Day staan Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en de Kerstdagen alweer voor de deur. Om de feestdagen in stijl een vliegende start te geven, hebben we een cadeautje. Van Searchresult voor retailend Nederland.

Licht in donkere dagen

De feestdagen komen eraan. In afwachting van de vele aanbiedingen en kortingen stellen consumenten aankopen nog even uit tot de feestdagen. Maar let op, oriënteren begint al eerder, waardoor zoekvolumes (en audiences binnen ads-omgevingen) al flink toenemen in de dagen naar de feestdagen toe.

Als bedrijf wil je daarom niet alleen zichtbaar zijn tijdens de feestdagen, maar juist ook al in de aanloop ernaartoe. Natuurlijk ben je niet de enige, dus weer je tegen de hoge CPC’s en CPM’s. En zorg dat je iets interessants te bieden hebt.

Je wil verder voorkomen dat bepaalde systemen niet meewerken en dat je campagnes daardoor te laat live gaan. Bovendien is dit hét moment om intern verwachtingen rondom KPI’s en budgetten te managen, óók om na de feestperiode de campagnes goed te kunnen evalueren.

Per kanaal zijn er vervolgens meerdere lichtpuntjes:

Search advertising

Seasonal Bidding Modifiers

Met Seasonal Bidding Modifiers kun je verwachte wijzigingen in conversiepercentages aangeven, zoals op feestdagen of andere salesgedreven piekmomenten. Daar anticiperen de slimme biedstrategieën van Google op en zorgen de algoritmes ervoor dat je beter gaat presteren, zonder dat de kosten per conversie stijgen, en het budget dus optimaal ingezet wordt.

Tip: bekijk de gegevens van voorgaande jaren om wijzigingen in conversiepercentages te voorspellen.

Goed om te weten: de conversiepercentage modifier is alleen toepasbaar in combinatie met Smart Bidding, en de tool is nog niet te gebruiken voor Google Shopping.

Doelgroeptargeting voor budgetcontrole

Als de concurrentie en de CPC’s toenemen tijdens de feestdagen overweeg dan om je targeting aan te scherpen met specifieke doelgroeptargeting. Google heeft doelgroepen samengesteld op basis van seizoensgebonden branches.

Beperk je budget in lopende campagnes tot ad-groepen die voorheen het best presteerden, zodat je niet onnodig kosten maakt aan irrelevanter zoekverkeer, en test de rest op die potentieel relevantere doelgroepen.

Uiteraard maak je ook nog even een remarketingcampagne aan voor klanten die in voorgaande jaren ook rond de feestdagen hebben gekocht. En splits deze als het kan nog uit naar shoppers die gevoelig zijn voor kortingsacties op Black friday, óf Cyber Monday óf Boxing Day, óf etc.

In-market doelgroepen

Ad Customizers

Het gebruik van Countdown Ad Customizers bewijst elke feestdag weer zijn kracht. Het aftellen naar de feestdag zorgt voor urgentie en stimuleert extra sales voor het verstrijken van de deadline van de aanbieding.

Feedbased advertenties

Maak sowieso gebruik van feedbased advertenties die vanuit een feed de ad-copy up-to-date houden. Denk aan prijzen, kortingen en extra’s die je per product benoemt. Hiermee zorg je volautomatisch voor aantrekkelijke en correcte advertenties die meer in het oog springen.

BTW, lees meer over marketing automation in deze whitepaper.

Bonustips

  • Voeg zoekwoorden in relatie tot de feestdagen toe.
  • Verrijk Ad Copy met feestdagen-USP’s.
  • Zet promotie- en sitelinkextensies in.
  • Gebruik galerij-advertenties met feestdaggerelateerde afbeeldingen.
  • Blijf alert op concurrenten die op jouw merknaam inkopen. Bij Searchresult gebruiken we hiervoor een script dat de veilinginzichten in Google Ads in de gaten houdt. Interesse? Neem contact op en informeer naar Amplifier van Kernel.

 
Display advertising

Programmatic display behoort nog niet standaard tot de mix van iedere adverteerder. Vaak met de reden dat een conversie te duur zou zijn. De attributie en strategie wordt dan vergeten. De volgende tactics zorgen ervoor dat jouw programmatic display campagnes wel een succes zijn tijdens de feestdagen:

Strategie

Start op tijd met de investering in zichtbaarheid via prospecting. Al ruim voor Black Friday en Cyber Monday (onze ervaring is dat 20% van de totale sales in deze weken plaatsvindt).

Terwijl je retargeting audiences enorm groeien in aanloop naar de feestdagen, zorg je voor een gestructureerde afvang van het verkeer op relevantie. Winkelwagenverlaters zijn het meest interessant, gevolgd door verkeer op productpagina’s, productcategoriepagina’s en uiteindelijk contentpagina’s.

Schuif vervolgens budget naar de best converterende groep, en vergeet bij positieve ROI’s niet om je budgetten te verhogen.

Over budget gesproken: reserveer voldoende. Pluk budget op minder interessante dagen van het jaar weg en verhoog rondom de feestdagen. Wijzig je pacing bovendien naar Ahead of zelfs ASAP, zodat je geen kans laat liggen om je nieuwe favoriete doelgroepen te benaderen.

Audiences

Wees creatief met bestaande doelgroepen. Optimaliseer richting het benutten van je Black Friday webverkeer (/koopjesjagers) van vorig jaar. Extra tip: bouw alvast je Black Friday audience voor volgend jaar.

Een andere goede optie is het verlengen van je recency. Verzilver de investering in die nog niet geconverteerde doelgroepen alsnog rondom de feestdagen.

En test nieuwe audiences: creëer Custom Intent audiences voor je meest interessante aanbod, in combinatie met de verschillende feestdagen. Op deze manier zorg je voor zichtbaarheid bij de ‘in-markets’ en koopjesjagers.

Creatives

Lijkt een open deur, maar toch: voorzie je creatie van een logo. Communiceer daarbij je aanbieding of actie met een minimaal aantal woorden. Gebruik een countdown in je ad voor het creëren van urgentie.

Creaties automatisch optimaliseren voor de feestdagen? Kies dan voor een dynamische template waarmee je je creatie voor iedere feestdag eenvoudig automatisch aanpast en relevant maakt. Gemakkelijk en kostenefficiënt!

Nog een tóch noemenswaardig cliché tot besluit: zorg ervoor dat je creatie is afgestemd op de betreffende landingspagina. Dit zorgt voor extra herkenbaarheid en meer betrokkenheid van je potentiële koper.

Social advertising

Creatives

Video wins! Facebook ziet in onderzoek dat 95% van de viewers zich een videoboodschap kan herinneren versus 10% ad-recall bij een tekst-ad. Dus ga voor bewegend beeld. Of, net zo bewezen succesvol, een combinatie van statische en bewegende beelden gedurende een campagne.

Een andere een manier om urgentie toe te voegen aan je advertenties is om ook hier gebruik te maken van een countdown.

High value customers

In aanloop naar Sinterklaas, Cyber Monday, Kerst en de andere feestdagen zijn je kopers van vorig jaar je beste vriend. Upload de klantenlijst (let op: alleen als Privacy goed geregeld is) van die maanden/weken/dagen.

Of zet in op kopers met een hoge klantwaarde, denk aan grote aankopen of frequent buyers.

Probeer verder ook eens op interesses te targeten op Facebook en Instagram. Er zijn hordes mensen die Black Friday- of Deal-pagina’s volgen; daar kun je als merk mooi op inspelen met bepaalde acties.

Actie toevoegen aan feed

Over de winst van feed-based advertising in social heb je vorige week al alles gelezen. Mocht je snel een bepaalde tekst of kortingspercentage willen toevoegen aan je feed, dan weet je hoe dat werkt.

Door een actie/kader/image toe te voegen aan je feed-afbeeldingen, heb je geautomatiseerd heel snel Feestdagen-campagnes opgezet.

Coupon direct inwisselen

Er is een mogelijkheid binnen Facebook, genaamd ‘Aanbieding’. Hier maak je makkelijk couponcodes aan voor online en/of in de winkel. Inclusief advertenties, waarbij klanten de couponcode direct kunnen kopiëren. Handig!

Helemaal omdat ze die codes daarna natuurlijk zo snel mogelijk bij jou willen inzetten.

We wish you…

…alvast prettige feestdagen, in alle opzichten; met digital marketing-wise bovenstaande tips achter de hand. We wensen je veel succes! Maak er een feestje van. En als je nog een paar helpende handen rondom die kerstboom nodig hebt, dan weet je ons te vinden.

Bart van de Wijgert

Programmatic Specialist

b.vandewijgert@searchresult.nl