Programmatic Pioneers Summit

Programmatic Pioneers Summit

“The Biggest Gathering of Programmatic Leaders”, dat belooft wat! Met 450 genodigden, 70+ sprekers en 50+ sessies waren het 2 goed gevulde inspirerende dagen met alle ins en outs rondom Programmatic.

Een must voor agencies en publishers, en minstens zo interessant voor de brands zelf.

Persoonlijk vond ik het het leukst om vanuit de verschillende perspectieven (Brands/Agencies/Publishers) te horen hoe anderen de wereld van Programmatic ervaren, omarmen en toepassen binnen hun bedrijf.

Hot topics

Overall waren de topics brandsafety, transparency, relevancy, data-driven en measurement in vrijwel alle keynotes terug te vinden.

Beatrice Lindvall – Global head of media bij Danone, trapte het event af. Ze vertelde hoe Danone haar doelgroepen in verschillende landen efficiënter en effectiever bereikt door slim gebruik te maken van 1st, 2nd en 3rd party data. Gepaard met een reeks aan verschillende op de doelgroep afgestemde uitingen.

“Plaats mensen vooral niet in eendimensionale ‘hokjes’, kijk naar (media) gedragspatronen van mensen, hun affiniteiten met bepaalde categorieën, levensfases en allerlei andere factoren.”

Daar weten wij als bureau natuurlijk ook alles van. Wat direct een mooi bruggetje is naar het volgende onderwerp. In-housing. Wat besteed je uit en wat hou je in in huis?

Hierover werd gesproken in een interactief panel waarin de nodige discussie plaatsvond tussen verschillende grote merken (Pepsi, Nestlé, Bayerl, Visa), agencies en ook de mensen in de zaal, waardoor het een prima dynamiek kreeg.

Boodschap

Het volledig uit handen geven en blind vertrouwen op de kennis en kunde van bureaus is niet meer van deze tijd. De markt vraagt om een veel intensievere samenwerking tussen alle stakeholders waarbinnen bureaus als Searchresult zich meer en meer als partner opstellen.

In relaties waarin we gezamenlijk werken aan groei.

Veel merken doen het al. Ze gaan voor een hybride manier van werken . Ze halen de nodige specialisatie deels zelf in huis, en werken nog steeds samen met agencies. Daardoor kunnen ze beter en op hoger niveau sparren: wat instant winst voor alle partijen is.

Brand safety en fraude

Tijdens het All-Star Interactive Panel – “Solving the online trust crisis” werd een interessante discussie gevoerd door verschillende bedrijven die hun visie op vertrouwen deelden.

Brand safety in tijden van GDPR is een onverminderd hot topic, en het bestrijden van fraude een on-going ‘gevecht’.

Een belangrijk punt dat de panelleden maakten, is dat de benodigde kennis en kunde om grip te krijgen/houden groot is. Programmatic technologie en de tools zijn in de afgelopen jaren enorm gegroeid, complexer geworden, wat ook een valkuil kan zijn.

GDPR

In het directe verlengde van brand safety kwam GDPR verder uitgebreid aan bod. Nu de privacystormen weer wat zijn gaan liggen, moeten we er met zijn allen voor waken dat we niet verslappen en er straks een ‘GDPR 2.0’ nodig is.

Ook hier kwam het woord samenwerking weer meermaals terug als cruciale slagingsfactor.

Meer discussie

Weer, we hoefden ons geen seconde te vervelen, een andere interessante paneldiscussie was ‘Evaluating centralised vs decentralised programmatic models: How can you gain a single view across markets to deliver a consistent programmatic strategy that offers greater control over your campaigns?’

Het gesprek kwam erop neer dat er talloze modellen bestaan om bovenstaande vraagstelling te beantwoorden, maar er bestaat simpelweg nog geen perfect model (en wellicht komt deze er ook nooit).

Meer standaardisatie binnen Programmatic is daarentegen natuurlijk wel gewenst. Denk maar aan alle verschillende regels in verschillende landen waar de grote bedrijven die in die verschillende landen opereren mee kampen.

Another day

Dag 2 werd afgetrapt door Zuzanna Gierlinska – Head of Automation van Spotify – met een goede presentatie over audio. Het percentage ‘screenless’ is een rap tempo gestegen door muziekstreamdiensten als Spotify en de komst van smartspeakers als Alexa en Google.

Ze vertelt dat iedereen tegenwoordig voortdurend tegen schermen aan zit te kijken en dat uit onderzoek blijkt dat ruim 56% audio ziet als een ‘ontsnapping’ aan de schermprikkels.

Audio/muziek is bovendien iets heel persoonlijks en door slim met online media hierop in te spelen, is streaming audio, net als radio, een onmisbaar kanaal in de mix. Met – tel uit je winst – geen ad blocking, 100% Share of Voice, vrijwel geen ad fraude, aanwezig zijn met jouw campagne in de ‘screenless moments’…

…de voordelen van de inzet van audio zijn legio.

Recap?

De variëteit in interactieve sessies, masterclasses en round tables maakten het geheel compleet, interessant en leerzaam. Zet ‘m met een gerust hart op je programma voor volgend jaar!

Bram Mickers

Programmatic Specialist & Head of Technology

b.mickers@searchresult.nl