Ranken in tijden van RankBrain

Kun je nog goed scoren in Google nu RankBrain steeds meer de dienst uitmaakt? Valt de zoekmachine nog te manipuleren? Zijn er nog trucs om ‘m op het verkeerde been te zetten?

Wie nog steeds denkt dat je met een paar eenvoudige tweaks op de eerste pagina in Google komt, komt bedrogen uit. Maar om nu te zeggen dat je als SEO’er buiten spel staat, welnee. Integendeel zelfs volgens Ginger in dit artikel over RankBrain op Dutch Cowboys.

Om goed te ranken in 2016 wordt het simpelweg meer en meer zaak om je site op orde te hebben voor de bezoeker.

Uiteraard kun je (en moet je) ook nog steeds traditioneel optimaliseren om te zorgen dat de zoekmachines je boodschap ook goed verstaan. En reken maar dat een RankBrain ook dol is op een goed verzorgd compleet verhaal; het blijft tenslotte een ‘logisch’ denkende machine.

Hoewel… denkend…

Zelfs als kunstmatige intelligente software straks fluitend door Turingtests komt, is het nog steeds de vraag in hoeverre je dat denken mag noemen. John Searle die het Chinese Kamer gedachte-experiment bedacht, zal vinden van niet.

Waarom niet?

Aan de hand van een voorbeeld? Neem RankBrain mee naar de bioscoop. Op basis van het stilvallen, of gillen van het publiek kan ie redelijk afleiden hoe de film wordt ervaren. En als hij mensen hoort lachen, neemt ie aan dat dat een grappige scene is.

Maar of die scene nu echt grappig is? Daar heeft hij geen idee van. Hij heeft, vooralsnog, geen eigen smaak. Die kun je dus nog van alles wijsmaken. Zou je denken…

Jacco Hermus
Jacco Hermus

Senior SEO Specialist

j.hermus@searchresult.nl


Welkom.
Vanaf november is Searchresult veranderd in Springbok.
Nieuwsgierig?