Search Visibility

Organisch verkeer als maatstaf voor online zichtbaarheid?

Het weergeven van de online zichtbaarheid van een website is een uitdaging waar iedere marketeer mee worstelt. Hoe doet mijn site het nu op merknaam? hoe zien wij resultaat van onze offline marketing campagnes? Welke (product)categorieën van onze site genereren het merendeel van onze zichtbaarheid en welke zoektermen zijn van de meeste waarde in die categorie zijn allemaal relevante vragen die in ieder bedrijf met een online aanwezigheid worden gesteld. 

Het is moeilijk om organische zichtbaarheid makkelijk weer te geven zonder meteen de diepte in te duiken. Alleen kijken naar kliks vanuit zoekmachines als google geeft namelijk geen volledig beeld van de zichtbaarheid. Ook impressies zijn namelijk een goede indicator van zichtbaarheid.  

Ook bij Searchresult stellen wij ons deze vragen en proberen wij met behulp van big data tot oplossingen te komen.

 

Wat is het visibility model?

Het visibility model is een tool om de zichtbaarheid van het organisch verkeer en de impact van SEO en PR werkzaamheden te monitoren. Het model haalt zijn kracht uit een visibility score die met één metric laat zien hoe een website in een bepaalde categorie op zichtbaarheid presteert. Met het model kan snel hoog over de impact van SEO en PR werkzaamheden in kaart worden gebracht. Dit in een visuele weergave die zich makkelijk leent tot het delen

Dynamisch model dat meegroeit

Het visibility model van Searchresult is een dynamisch model waarbij zoekverkeer wordt gecategoriseerd. Dit betekent dat er niet gewerkt wordt met een vaste set zoekwoorden. De zoekwoorden waar je op dit moment op rankt worden meegenomen, maar ook nieuwe zoekwoorden waar je op gaat ranken worden automatisch meegenomen in het model. 

Zo zit je niet vast aan een set keywords die snel kan verouderen, maar groeit het model met de resultaten mee. 

De visibility score

De visibility score bestaat uit drie kernvariabelen: 

  • Unieke zoektermen: in de visibility score worden de rankings op unieke zoektermen meegenomen binnen de gekozencategorieën of pagina’s waarnaar gekeken wordt.
  • Positie score: voor iedere zoekterm wordt een positiescore bepaald. Een positie 1 is veel meer waard dan een positie 3. Daarnaast is ook een positie op pagina 1 in Google veel meer waard dan een positie op pagina 2. Aan de hand van de CTR-study van AWR krijgt iedere positie een waarde mee. Zo krijg je een eerlijke weging van de posities.
  • Impressies: impressies worden meegenomen als wegingsfactor. Een zoekterm met een zoekvolume van 10.000 kan op positie 5 veel meer impressies krijgen dan een zoekterm met een zoekvolume van 500 op positie 1. Daarom is het belangrijk om naast de positie ook naar het volume van een zoekterm te kijken. De impressies zijn hier een goede indicator van.

Rapporteren

Het model stelt in staat om SEO activiteiten te monitoren op categorieniveau. Door naar de 3 variabelen die aan de basis liggen te kijken, kan het model een duidelijk beeld geven of een stijging of daling van een categorie te verklaren is door: 

  • Invloed van Seasonality. Door te vergelijken met voorgaande perioden of vorig jaar kan gekeken worden of de stijging of daling onder seasonality valt.
  • Impact van content optimalisaties. Het optimaliseren van content leidt tot een verbetering van de rankings die zich vertaalt in een stijging van het model. 
  • Groei door nieuwe content. Nieuwe content leidt tot nieuwe keywords die automatisch aan het model worden toegevoegd.

Door bijvoorbeeld een logboek van SEO en IT activiteiten toe te voegen is het nog makkelijker om terug te kijken of gedane acties het gewenste effect hebben.

 

Features in het kort

  • Rapporteren met 1 metric (makkelijker voor management)
  • Spotten van offline en offsite marketing efforts 
  • Sneller rapporteren (bespaar tijd)
  • Sneller inzicht door categorisatie van data 
  • Volledig verder te personaliseren met bijvoorbeeld logboek functionaliteit of Google alert meldingen omtrent gekozen onderwerpen

 

Is het puur een SEO tool? 

Dit model is bedoeld voor marketing managers, SEO specialisten en andere stakeholders die betrokken zijn bij de SEO en marketingwerkzaamheden. Het model is ideaal om hoog over de organische impact van SEO en marketing werkzaamheden op een eenvoudige manier zichtbaar te maken. 

De eenvoud van één metric, de categorisatie van onderwerpen, en het dynamisch opbouwen van de categorieën maakt het een uniek model dat makkelijk om te rapporteren naar andere stakeholders binnen de organisatie.

 

Data warehousing. Volledig in het beheer van je eigen data

Het model maakt gebruik van de cloud oplossingen van Google. Het opslaan van Search Console data in de cloud biedt vele aanvullende voordelen:

  • Search console data is makkelijk beschikbaar voor gebruik met andere databronnen. 
  • Meer dan 16 maanden aan data (alles wordt bewaard). Dit maakt het mogelijk om ook over langere tijd terug te kijken
  • Extra rekenkracht vanuit de cloud voor snellere berekeningen

 

Interesse?

Benieuwd naar de mogelijkheden voor het Visibility Model voor uw organisatie. Neem dan contact op met een van onze medewerkers. Zij kijken graag of het toepassen van het model past in uw bedrijfsdoelstellingen. 

 

Schrijf je in voor de SEO nieuwsbrief

* indicates required
Thijs van Beers
Thijs van Beers

Senior SEO Specialist

t.vanbeers@searchresult.nl