SEO in 2013: Een terugblik

Google bevestigde in 2013 wederom welke richting zij op wil. De ervaring van de gebruiker, de zoeker, blijft centraal staan.

Die moet zo snel mogelijk krijgen waar hij of zij naar op zoek is.

De zoekmachine heeft dit jaar meer dan 15 updates naar buiten gebracht. Je zag als gevolg tussen alle Panda’s, Penguins en die ene Hummingbird bijna het bos niet meer.

Maar goed, Google moet ook mee met de tijd. En het zoekgedrag verandert voortdurend, en aanzienlijk.

Mobile Search is explosief aan het groeien en Google krijgt steeds weer nieuwe zoekers die weer op een geheel andere wijze zoekwoorden gebruiken.

Een ontwikkeling waar Google met Google Now voice search zelf flink aan bijdraagt.

Ook de invloed van Social op het zoekalgoritme blijft groeien. De rol van Google+ wordt daarbij steeds belangrijker.

En dan zijn we er nog niet.

Wat is er voor ons SEO’ers nog meer veranderd in 2013?

Alle Updates op een rij

Timeline updates Google algoritme 2013

 

Content blijft toch King

First en foremost, de focus van Google blijft gericht op het aanbieden van kwalitatieve content.

Als SEO’er besteed je daarom volop aandacht aan de te creëren content en de toegevoegde waarde daarvan.

Je wil een ‘information gap’ overbruggen en daarmee jouw website (en product) interessanter maken ten opzichte van de concurrentie.

 Information Gap

Hoe vertrouwder Google-gebruikers met de zoekmachine zijn, en hoe groter het aantal Google Now-gebruikers groeit, hoe directer ze vragen gaan stellen.

Updates zoals Hummingbird zijn er dan ook op gericht om beter antwoord te geven op zogeheten ‘conversational zoekopdrachten.’

Verder zijn er verbeteringen doorgevoerd om eenvoudiger synoniemen te herkennen.

Dit zorgt ervoor dat je in je contentstrategie meer in onderwerpen mag gaan denken dan in keywords.

Links, eerlijkheid duurt het langst

Google wil dat je een zo natuurlijk mogelijk linkprofiel hebt en geen SPAM of andere negatieve SEO-praktijken gebruikt in het bouwen van een linkprofiel.

Enige tijd geleden waarschuwde Matt Cutts nog dat je hier zeker wat pro-actiever in mag zijn.

Zelfs al heb je nog geen penalty van Google gehad. 

Het opschonen van je linkprofiel en het actief bijhouden van je backlinks (en al dan niet opschonen met de disavow tool) hoort er gewoon bij.

Op het gebied van linkbuilden zijn nog altijd wat negatieve SEO-mogelijkheden die wel positief effect hebben.

Echter, de verwachting is (al een aantal jaar) dat ook in Nederland de ontwikkeling naar het zwaarder straffen van partijen die dit doen zich doorzet.

Ook daarom is het zeker een goed idee om alvast de focus te leggen op het verkrijgen van relevante links op een meer natuurlijke manier.

Het creëren van linkbaits is hier een goed voorbeeld van.

Mobile search

Screen-Shot-2013-11-26-at-12.14.25-PM-600x631

Mensen willen iets snel en ze willen het nu. Mobile search is hier een exponent van.

Dit afgelopen jaar is de groei van het aantal mobiele zoekopdrachten, de groei van het aantal zoekopdrachten op een desktop een factor 10 voorbij gegaan.

En op het gebied van Mobile SEO is er vaak nog een wereld te winnen.

Het is steeds belangrijker dat dit wordt meegenomen bij een redesign of het ontwikkelen van een (responsive, of tweede mobiele) site.

Social, Authorship, Local SEO & Rich Snippets

Uit eigen bevindingen maar ook uit onderzoek van onder andere een MOZ blijkt dat de relatie tussen social media (shares, likes, +1’s, etc) groeiende is.

Zo is Google + het afgelopen jaar steeds meer geïntegreerd terug aan het komen in alle producten van Google.

Het komt terug in de kenniskaart, alsook in rich snippets (door middel van review, authorship, etc.) en Google Places is inmiddels volledig geïntegreerd met Google +.

Het registreren, verifiëren en koppelen van je website aan Google+ is een must aan het worden, wil je de de zoekmachine gunstig stemmen als betrouwbare partij.

De grootste shake-up in 2013

Ineens was daar die enorme stijging: het percentage Not Provided keywords in Google Analytics was in sommige gevallen tot bijna 100% gestegen.

Natuurlijk speelde het door Google aangevoerde ‘privacy argument’ hierbij een grote rol, maar het is ook in lijn met ontwikkelingen op het gebied van algoritme-updates.

Het zorgt er in ieder geval voor dat SEO’ers niet meer op keyword-niveau kunnen meten waarnaar gezocht wordt.

Google probeert hierdoor ook een focusverandering bij SEO’ers af te dwingen.

Met meer focus op pagina’s en onderwerpen dan op keywords.

En van een beroepsdeformatie met een voorkeur voor SEO-geoptimaliseerde pagina’s, naar een liefde voor pagina’s met geoptimaliseerde content.

Al met al geen slechte ontwikkelingen wat ons betreft.

Tot zover dit beknopte (want er zijn nog meer ontwikkelingen geweest natuurlijk) SEO-jaaroverzicht.

Namens alle collega’s: Prettige feestdagen en tot volgend jaar!

 

Anne-Marie De Jong

Strateeg

a.dejong@searchresult.nl